Het Toverbos Niki Jeannin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Kinderen en hun sociale talenten
2. Communiceren met pubers
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Presentatie Bijeenkomst 4
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Omgaan met emoties in de kleuterklas
Presentatie Bijeenkomst 2
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pedagogische theorieën
In een jeugdgevangenis
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Welkom op onze thema-avond
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling sociale ontwikkeling Voorwaarde voor het leren Betere.
Opvoedingssymposium JBGG
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Armoede, een draak met veel koppen
Schoolgroepbijeenkomst
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Transcript van de presentatie:

Het Toverbos Niki Jeannin

‘Het Toverbos’ De methode van « Het Toverbos » is een vorm van psychodrama met kinderen. Ontwikkeld door Niki Jeannin, onder supervisie van prof. Peter Adriaenssens (UZ-KULeuven).

‘Het Toverbos’ Het Toverbos is een intermediaire ruimte waarin kinderen via spel met dierenhandpoppen komen tot constructie en reconstructie van dit verhaal. Kinderen komen tot creatie.Ervaringen die kinderen opdoen dragen bij tot hun ontwikkeling als ze zich veilig voelen. Binnen Het Toverbos wordt aan kinderen een ruimte geboden waarbinnen ze zelf hun verhaal maken. De basis hiervoor is de begeleidende volwassene met kennis en combinatie van coachen en visie op spel.

‘Het Toverbos’ ‘Het Toverbos’ als ideale oefen – en experimenteerplek voor situaties uit het dagelijks leven. ‘Het Toverbos’ is een veilige plek om verborgen gevoelens te uiten er ermee te spelen. In ‘Het Toverbos’ kan het kind zich uitdrukken zonder bang te zijn voor afwijzing. Via ‘Het Toverbos leren kinderen om zelf verantwoordelijkheid te dragen en zelf problemen op te lossen. ‘Het Toverbos’ kan voor de volwassene een hulpmiddel zijn om beter zicht te krijgen op een probleemgebied bij het kind.

Doel Preventief de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen bevorderen. - Ervaringen in het leggen van sociale contacten en het verruimen ervan. - Bevorderen van sociale weerbaarheid. - Leren omgaan met eigen gevoelens en die van anderen. - Leren omgaan met conflicten en bedenken van nieuwe uitwegen voor problemen.

De kleuters aan het woord: filmpje

Concreet Kleuters kruipen in de huid van een zelfgekozen dier. Vanuit de dierenrol bepalen ze zelf de inhoud van de rollenspelen. De juf speelt mee als Grote Vogel en begeleidt de kleuters. De centrale vraag: ‘Hoe gaan we dit nu oplossen? WAT DOE JE IN HET TOVERBOS? SAMEN SPELEN STAAT CENTRAAL. HET SPEL IS DE MOTOR OM HET PROCES VAN SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING TE STIMULEREN. AL SPELEND LEREN OMGAAN MET EIGEN GEVOELENS, GEVOELENS VAN ANDEREN, OMGAAN MET CONFLICTEN, BEDENKEN VAN NIEUWE UITWEGEN VOOR PROBLEMEN…

Pijler 1- Groep

Pijler 2 - Toverplein

Pijler 3 - Dierenhandpoppen

Pijler 4 - Coach – Grote Vogel

De vier pijlers van ‘Het Toverbos’ Groep van leeftijdsgenoten Toverplein Handpoppen Coach Leren over zichzelf door naar anderen te kijken. Leren verschillen en nuances tussen hun eigen verhaal en dat van anderen sneller herkennen en onder woorden brengen. Afgebakende cirkelvormige ruimte Kleuters kruipen in de huid van hun dier. Verborgen gevoelens uiten en ermee spelen. Nieuwe situaties/ gedragingen uitproberen. Geleerde blijft beter bij. Observeren. Meespelen als Grote Vogel. Ontwikkelings-stimulerend begeleiden?

De drie fasen van ‘Het Toverbos’ WARMING UP ACTIEFASE VERBONDEN AFRONDEN Kring Toverspreuk Terugkeer naar het Toverplein Nemen van de dierenhandpop Begroeting Bespreking Afspraken Toverbos begint Verdwijnen van ‘Het Toverbos’ Begeleiding Uitdoen van de dierenhandpop Terugblik met de groep

‘Het Toverbos’: Warming Up Kring Rustritueel. Loslaten. Nemen van de dierenhandpop Dierenhandpop op de hand. Afspraken Gulden regels. Diepgang in de afspraken. Ruststoel.

‘Het Toverbos’: Warming Up

‘Het Toverbos’: Actiefase Toverspreuk Toverwoord van stil naar luid naar stil. Respect voor bange kinderen. Begroeting Begroeting van Grote Vogel. Iedereen is nu een dier. Toverbos begint Opstartmogelijkheden vanuit de coach. Starten vanuit persoonlijke mededelingen. Begeleiding Observeren. Meespelen. Begeleiden.

‘Het Toverbos’: Actiefase

BEGELEIDING TIJDENS DE TOVERBOSSESSIES Bied groeimogelijkheden aan het kind Nieuwe rollen vervullen. Nieuwe oplossingen uitproberen en ervaren. Met andere kinderen samenspelen. Stimuleer het probleemoplossend vermogen Hoe gaan we dat nu oplossen? Las stilte in. Laat fouten uitspelen. Probeer spiegelend te luisteren Geef terug wat je waarneemt, met woorden en gebaren. Streven naar een gemeenschappelijk verhaal Wees verrast over een thema en laat dit uitgroeien tot een gemeenschappelijk verhaal. Veroordeel nooit het kind/dier, maar wel zijn gedrag Ik-boodschap Begeleiden van gevoelens Toon je eigen gevoelens als Grote Vogel. Accepteer de gevoelens van de kleuter. Leef je in in de gevoelens van de kleuter en benoem ze. Stimuleer kinderen om rekening te houden met gevoelens/gedachten van anderen.

Korte fragmenten

‘Het Toverbos’: Verbonden afronden AFRONDINGSFASE Terugkeer naar het Toverplein Grote Vogel geeft aan dat het tijd is om terug te keren. Rekening houden met het loslaten. Bespreking Bespreking vanuit de dierenrol. Verdwijnen van ‘Het Toverbos’ Toverwoord van stil naar luid en van luid naar stil. Uitdoen van de dierenhandpop Ik was… en ik ben… Terugblik met de groep Nabespreking.

‘Het Toverbos’: Verbonden afronden

Tips voor starters Heb je zin om te spelen? Leer kijken naar belang en betekenis van spel. Geef kinderen tijd. Speel mee op hun ritme.

Wat streeft ‘Het Toverbos’ na? Afsluiter Wat streeft ‘Het Toverbos’ na? Interview Prof. Peter Adriaenssens.

Met dank aan Centrumschool De Knipoog, te Tollembeek. Gesubsidieerde Vrije Basisschool Booischot. Niki Jeannin, Catherine Malfait, Prof. P. Adriaenssens, Gaby Smets en Lien Brancart. Vzw en Stichting Ga voor Geluk, Hogeschool-Universiteit Brussel en UZ Leuven.