Etnische registratie als springplank voor meer gelijkheid van kansen? Mogelijkheden en beperkingen van verschillende opvolgingssystemen. Véronique Vandezande.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Politieke cultuur en natievorming in de Caraïben
Hoe werkt UNICEF?.
Hier de titel van de presentatie
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
CBS: van producent van statistieken tot samenwerkingspartner Peter P. Groenewegen NIVEL, Nederlands Instituut voor onderzoek van de Gezondheidszorg Universiteit.
Ervaringen van Poolse ouders binnen de Vlaamse schoolomgeving
Trends op de Vlaamse arbeidsmarkt 9 februari 2010Slotevent ERSV Limburg Wim Herremans Steunpunt Werk en Sociale Economie
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Plan.be Armoede, vergrijzing en economische context: basiscijfers 1 Uiteenzetting: Michel Englert Adviseur bij het Plan Auteurs:Greet De Vil, Michel Englert,
26 Multicultureel samenwonen
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
MOGELIJK TOEKOMSTIG BELGISCH BELEID EREMOORDEN ! ? Voorstellen van het Instituut Marijke Weewauters Adviseur Instituut voor de gelijkheid Diensthoofd.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Informatie avond TCS AIESEC International Internships and Projects 27 maart 2012 AIESEC Utrecht.
J AARVERSLAG D ISCRIMINATIE / D IVERSITEIT 2010 Het centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Hanne Degrande 1BaSWC.
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
European New Towns & Pilot Cities Platform (ENTP)
Microdatagebruikersmiddag
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Den Haag uit mijn jeugd Elk nadeel heb z’n voordeel Waarom is de ijsbeer wit? In ziekte zit de winst verscholen Voorbeeld :malaria en sikkel cel bloedarmoede.
WERKING VAN DE VERSCHILLENDE PROVINCIALE STEUNPUNTEN SOCIALE PLANNING 11/12/2012 Provinciale Steunpunten Sociale Planning.
MIPEX en monitoren van integratie Rob Bijl Sociaal en Cultureel Planbureau Expertmeeting FORUM/British Council,Utrecht - 22 november 2007.
San Diego + californië Anouk Duinker geel San diego.
Celine Dion And so this is Xmas So this is Xmas And what have you done Another year over A new one just begun And so this is Xmas I hope you have fun.
COUNTRIES AND NATIONALITIES Can you guess the following countries and nationalities?
Commissie Emancipatiezaken,11 juni VESOC-DEFINITIE (2003) ‘Personen met een nationaliteit van een land buiten de Europese Unie of personen van wie.
Studiedienst van de Vlaamse Regering Brussel, 27 januari 2015 | Jo Noppe
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Sunday, 19 April 2015 zondag 19 april 2015 Click Klik.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
HERKOMSTMONITOR 2015 Arbeidsmarktpositie van personen met een buitenlandse herkomst.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Wisselen?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Etnische Ongelijkheid
23 juni 2017.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
SPORTERS MET EEN BIOGRAFIE
Voorstelling kansarmoedeatlas
Stichting van de Arbeid
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Ontmoetingen in verre streken
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
Keuze voor 4 exportlanden
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Themaboek Handicap en Armoede
Radboud Beyond Borders 2018
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Epidemiologie virale hepatitis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Etnische registratie als springplank voor meer gelijkheid van kansen? Mogelijkheden en beperkingen van verschillende opvolgingssystemen. Véronique Vandezande & Marc Swyngedouw (ISPO, CeSO, KULeuven - IPSoM, KUBrussel)

Inhoud 1.Enkele cijfers… 2.Europees engagement 3.Beschikbare gegevens in België 4.Het academische debat 5.Good practices 6.Aanbevelingen & discussie

1. Enkele cijfers… Onderwijsniveau jonge mannen (18-29 jaar) in België in 1991 (bron: Neels & Stoop 2000, p289, eigen berekening)

1. Enkele cijfers… (ii) Onderwijsniveau afgestudeerde jonge 2 de generatie mannen (18-35 jaar) in Antwerpen in 2007 (bron: TIES)

1. Enkele cijfers… (iii) Minderheden van Turkse en Marokkaanse herkomst in Antwerpen in 2007 (bron: gemeenteregister Antwerpen DSPA 2007, eigen berekeningen)

1. Enkele cijfers… (iv) Dekking van het nationaliteitscriterium voor de bevolking van Turkse en Maghrebijnse herkomst in de 12 grootste steden van Vlaanderen in 1998 (Bron: VDAB-Studiedienst; uit Martens & Verhoeven (2006, p273))

2. Europees engagement Community action programme to combat discrimination - PROGRESS 2007 European year of equal opportunities for all Race directives Erkenning van indirecte discriminatie: Zichtbaar maken van het onzichtbare dmv statistische gegevens

3. Beschikbare gegevens in België Nationaal Instituut voor de Statistiek Sinds 1962 niet toegestaan om statistische gegevens mbt ‘ras of etnische afstamming’ te verzamelen of analyseren  Status quo: nationaliteit Rijksregister: nationaliteitenhistoriek Census: Gezinssamenstelling, koppeling met ouderkenmerken Enquêtes: EAK, SILC

3. Beschikbare gegevens in België (ii) Onderwijs –Administratieve gegevens: nationaliteit –Survey-onderzoek: TIMMS, PIRLS, PISA, Steunpunt Studie- en schoolloopbanen Arbeidsmarkt –Datawearhouse arbeidsmarkt: koppeling met nationaliteitenhistoriek –VDAB: vroeger naamherkenning, nu ook nationaliteitenhistoriek

Continentaal Europa Geen uniform Europees systeem voor etnische categorisatie, registratie of dataverzameling Meten van etnische herkomst controversieel (bijv. in Frankrijk) Eurostat vraagt op jaarlijkse basis: –Nationaliteit (6+4) –Geboorteland (12+3)

4. Het academische debat Migranten, vreemdelingen, minderheden, etnische minderheden, raciale groepen, allochtonen,… Etnische minderheden –Grenzenmetafoor: zelfdefinitie en definiëring van en door anderen, sociale categorisatie –Afstammingmetafoor: (geloof in) gemeenschappelijke afstamming –Minderheid: machtsverhouding  Niet ‘cultuur’ an sich, bvb. tweede generatie

4. Het academische debat (ii) Etnische groepen worden gevormd door interactie en onderhandeling, in bepaalde constellatie van machtsverhoudingen Abstracte theorievorming, niet operationaliseerbaar in kwantitatief onderzoek of via eenvoudige registratie

4.1 Subjectieve benadering Etnische identiteit als optie in allerlei mogelijke ‘sociale identiteiten’ Zelfcategorisatie als één dimensie van deze identiteit Primordiale ↔ contextafhankelijke benadering Aandachtspunten: –Open/ gesloten –Vraagverwoording & antwoordcategorieën

4.2 Objectieve benadering Onderzoeker zelf wijst ‘lidmaatschap’ tot een groep toe op basis van ‘objectieve’ criteria, zoals: –Afstamming: nationaliteit, geboorteplaats, ouderkenmerken,… –Culturele elementen: thuistaal Keuze van indicator is afhankelijk van het doel van het onderzoek Makkelijker toepasbaar, maar laat het gezichtspunt van de betrokkene buiten beschouwing

5. Good practices Objectieve definiëring en registratie in Scandinavische landen en in Nederland Bijvoorbeeld: Nederland –Allochtonen, eerstegeneratieallochtoon, tweedegeneratieallochtoon, westerse allochtoon, niet- westerse allochtoon, herkomstgroepering, minderheden –Eén registratiemoment –Koppeling registratiebestanden –Organisatie specifieke surveys  Jaarrapport Integratie

Verenigd Koninkrijk What is your ethnic group? Choose one section from A to E, then tick the appropriate box to indicate your cultural background. White ○ British ○ Irish ○ Other, fill in:.. Mixed ○ White and black Caribbean ○ White and black African ○ White and Asian ○ Other, fill in:… Asian or Asian British ○ Indian ○ Pakistani ○ Bangladeshi ○ Other, fill in:… Black or black British ○ Caribbean ○ African ○ Other, fill in:… Chinese or other ethnic group ○ Chinese ○ Other, fill in:…

Verenigde Staten What is your race? Mark one or more races to indicate what you consider yourself to be. ○ White ○ Black, African Am., or Negro ○ American Indian or Alaska Native — Print name of enrolled or principal tribe:… ○ Asian Indian ○ Chinese ○ Filipino ○ Japanese ○ Korean ○ Vietnamese ○ Other Asian — Print race:… ○ Native Hawaiian ○ Guamanian or Chamorro ○ Samoan ○ Other Pacific Islander — Print race:… ○ Some other race — Print race:…

Verenigde Staten (ii) What is your ancestry or ethnic origin? (For example: Italian, Jamaican, African Am., Cambodian, Cape Verdean, Norwegian, Dominican, French Canadian, Haitian, Korean, Lebanese, Polish, Nigerian,Mexican,Taiwanese, Ukrainian, and so on.) …

Canada What were the ethnic or cultural origins of this person’s ancestors ? An ancestor is usually more distant than a grandparent. For example, Canadian, English, French, Chinese, Italian, German, Scottish, East Indian, Irish, Cree, Mi’kmaq (Micmac), Métis, Inuit (Eskimo), Ukrainian, Dutch, Filipino, Polish, Portuguese, Jewish, Greek, Jamaican, Vietnamese, Lebanese, Chilean, Salvadorean, Somali, etc. Specify as many origins as applicable using capital letters. …

Canada (ii) Is this person: Mark more than one or specify, if applicable. ○ White ○ Chinese ○ South Asian (e.g., East Indian, Pakistani, Sri Lankan, etc.) ○ Black ○ Filipino ○ Latin American ○ Southeast Asian (e.g., Vietnamese, Cambodian, Malaysian, Laotian, etc.) ○ Arab ○ West Asian (e.g., Iranian, Afghan, etc.) ○ Korean ○ Japanese ○ Other — Specify:…

Zelfcategorisering, samengevat Verscheidenheid aan zelfcategorisatievragen Etnische groep/herkomst, ras/ huidskleur, culturele achtergrond, voorouders, landen, werelddelen,… Keuze van vraag afhankelijk van lokale minderheidsgroepen, prioriteiten, nationale gevoeligheden, …

6. Aanbevelingen & discussie Combinatie van methodes om de nadelen van de ene methode op te vangen met de voordelen van de andere: 1.Objectieve indicatoren –Opvolging tot derde generatie 2. Zelfcategorisering –Kwalitatief vooronderzoek nodig: Open/ gesloten Eén/ meerdere opties Ras/ etniciteit/ huidskleur/… –Subjectiviteit

6. Aanbevelingen & discussie (ii) 3.Externe definiëring -Erkenning van de relatie tussen sociale positie en discriminatie -Bijv.: “Hoe denkt u dat de meeste mensen in België u zien?” 4.Centrale registratie -Eén centraal registratiepunt -Flexibel (te wijzigen bij eenvoudig verzoek) -5-jaarlijkse herbevraging (bijv. bij wijziging idkaart) -Koppeling met andere bestanden

6. Aanbevelingen & discussie (iii) Hulp voor gelijke kansenbeleid en antidiscriminatie In Eurobarometer was 77% v/d Belgische bevolking voorstander van etnische registratie om discriminatie te bestrijden Maar… potentieel stigmatiserend! –Informeren over doel v/d registratie –Garanties op gebied van anonimiteit