Communiceren met afasie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
WELKOM Informatie FTD PPA SD Film semantische dementie Gesprek
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
WONEN Afdeling NAH en Somatiek 9 plaatsen voor NAH 1 opname p.j.
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Hoe communicatieproblemen een rol spelen bij gedragsproblemen
Werkschema’s F.Buntinx
Cultuursensitief werken
Een lessenserie van drie lessen
Wanneer praten moeilijk wordt…
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
De eerste presentatie voor Nederlands
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Presenteren.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Syncope hulpverlening.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Verwerking van Elke Louagie
voor familie en vrienden van
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
NVAT – Nederlandse Vereniging van Afasietherapeuten
Communicatie & eten en drinken na CVA
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Gespreksvaardigheden
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
ZORGVRAGER MET VAATAANDOENINGEN. CEREBRAAL VASCULAIR ACCIDENT/ CVA Wat is het? = Hersenbeschadiging tgv een probleem in de bloedvaten die het hersenweefsel.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Executieve functies Marije Ruben.
Hand-Out.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
Train your brain.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Contact maken en contact houden
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Taalbeschouwing week
Voorlichting SH 1.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Overzicht gedragingen per competentie
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Communiceren met afasie 26-11-2013 Susan de Wit

Inhoud Taalmodel Definitie afasie Oorzaken afasie Afasiesyndromen Algemene communicatie-adviezen Adviezen taalbegrip Adviezen taalproductie Communicatiehulpmiddelen Rechterhemisfeer communicatieproblemen Cognitie en communicatie

Taalmodel luisteren lezen Spreken Schrijven luisteren, analyseren begrijpen idee juiste woord vinden juiste woord vinden klanken selecteren en ordenen letters selecteren en ordenen Spreken Schrijven

Afasie Een verworven taalstoornis, veroorzaakt door hersenletsel, waarbij het begrijpen en het uiten van gesproken en geschreven taal gestoord is.

Oorzaken afasie Trombose = afsluiting bloedvat door veranderingen in de vaatwand Embolie = afsluiting bloedvat door bloedstolsel Hersenbloeding = scheuring van de vaatwand Hersentumor = oedeem kan op bloedvat drukken Trauma = bijvoorbeeld klap op de schedel Infectie = bijvoorbeeld meningitis Progressieve afasie = taalstoornissen worden steeds erger Stoornissen worden niet bepaald door de aard van de lesie, maar door de plaats van de lesie.

Afasiesyndromen Classificatie van Boston Broca-afasie Wernicke-afasie Conductie-afasie Globale afasie Transcorticaal-motorische afasie Transcorticaal-sensorische afasie

Broca-afasie Fonemische fouten Spraak is niet-vloeiend, kenmerkt zich door agrammatisme (telegramstijl) Perseveraties Automatische taal Bewust  frustratie Naspreken en hardop lezen is gestoord Schrijven = spreken Begrip lijkt goed, maar is wel gestoord 90% heeft buccofaciale apraxie

Wernicke-afasie Spreken is vloeiend, veel parafasieen Spraakdrang Normale zinsmelodie Aanvankelijk niet bewust  legt schuld bij ander Begrip is slecht Gezien beperkt inzicht vaak verwarring met dementie.

Globale afasie Stoornis op alle gebieden. Spreken met enkele woorden Auditief begrip en begrijpend lezen zijn ernstig gestoord. Aanwijzen lukt niet, waardoor moeilijk te testen. Schriftelijk benoemen goed; dan soms begrip beter. Globale afasie evalueert vaak in Broca-afasie.

Conductie-afasie Spreken is vloeiend Naspreken en hardop lezen zijn relatief ernstig gestoord Soms perseveraties Zelfkritisch Auditief begrip en begrijpend lezen bij complexe taken gestoord.

Algemene adviezen voor de communicatie Neem de tijd Aandacht en oogcontact Rustige omgeving Hulpmiddelen bij de hand Bril? Hoortoestel? Communicatieschrift Agenda/Rooster Pen en papier

Als degene met afasie moeite heeft met begrijpen: Spreek rustig Spreek in korte, complete zinnen (geen ‘kindertaal’) Benadruk de belangrijke woorden en schrijf deze zonodig op. Maak eventueel een eenvoudige tekening Vraag één ding tegelijk Ondersteun het gesprek ook non-verbaal (gebaren/aanwijzen/schrijven/tekenen) Houd pen en papier bij de hand Controleer altijd of de boodschap begrepen is en herhaal eventueel het besprokene aan de hand van datgene wat u opgeschreven heeft

Als degene met afasie er niet ‘uitkomt’: Luister en kijk goed!! Neem tijd voor het gesprek Geef aan wat u begrepen heeft; verifieer!! Controleer dus of het klopt wat u begrepen heeft, zo worden zoveel mogelijk misverstanden voorkomen Stimuleer iemand met afasie 'te praten met handen en voeten‘; vraag of hij het kan aanwijzen, voordoen, tekenen, opschrijven of de grootte kan aangeven Schrijf keuzemogelijkheden op

Vervolg Stel eenvoudige vragen en breng structuur aan in het gesprek. Vraag eerst over wie het gaat, daarna wat er gebeurd is en eventueel waar of wanneer. Vraag één ding tegelijk Stel ja / nee vragen Schrijf in het communicatieschrift voor de betrokkenen

Communicatiehulpmiddelen Pen en papier Taalzakboek Gespreksboek Dynamische systemen Tekstsystemen

Waarom geen Communicatiehulpmiddelen Patiënten willen vaak geen hulpmiddel Te veel cognitieve problemen voor een hulpmiddel Nog niet het juiste moment

Communicatiestoornissen bij letsel in de rechter hersenhelft Breedsprakig: praten als Brugman Slecht inzicht Monotoon spreken Het overzicht missen Ongepast dingen zeggen Verkeerde verbanden leggen Gebrek aan initiatief, of juist impulsief Grapjes of figuurlijke taal letterlijk opvatten

Communicatie-adviezen Wees zelf duidelijk Bespreek één onderwerp tegelijk Rem de persoon af in het spreken Wijs de persoon op: - beurtgedrag - oogcontact maken - verkeerd opvatten grapjes of figuurlijke taal - afdwalen van gespreksonderwerp - midden in een verhaal beginnen

Cognitieve problemen die communicatie kunnen beïnvloeden Bewust zijn, tempo en aandacht Onthouden Gedrag

Bewustzijn, tempo en aandacht Tempo van informatieverwerking Gerichte aandacht Verdeelde aandacht Volgehouden aandacht Automatische aandacht

Onthouden Opnemen en inprenten van informatie Vasthouden van informatie Terugvinden van informatie

Gedrag Inzicht Doelen stellen Plannen en organiseren Initiatiefname Zelf-inhibitie Flexibiliteit Zelfbeoordeling Strategisch gedrag

Filmpjes + casuïstiek bespreking Welke fatische symptomen zie je? Welke cognitieve vaardigheden naast de taal beïnvloeden de communicatie? Waar moet je op letten? Hoe kun je het beste sturen?

Vragen of opmerkingen?