Sociaal kapitaal LUC MARTENS - 26 MAART 2014. “Sociaal kapitaal” Een boeiend thema, dat  echt wel geen louter theoretisch karakter heeft, maar ook en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
“Carriere en directeur” NCD 23 september 2009
Informeel leren en….. social media
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Missie, visie, strategie & jaarplan
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
'Employer Branding vanuit HR perspectief' e-recruitment seminar 29 november 2007 Henri Verlinden.
‘Geef uw team vleugels’
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Geld zonder eigenaar ‘There is nobody there.’ Een analyse van het fundamentele probleem van onze economie. & En een praktische oplossing.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
English and IPC How to teach content through English.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Inaugurale rede Prof. dr. Alain Laurent Verbeke 30 maart 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Naar een optimaal HR - beleid
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
50.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Keuzevrijheid: lust of last?
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Salt & Light Zout & Licht
E22 Eastern Entrance to Riga
De taaltaak
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Verlangen naar God Longing for God
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Tjellingsessie Master Leiderschap
Who knows something about scenarioplanning?
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Sociaal kapitaal LUC MARTENS - 26 MAART 2014

“Sociaal kapitaal” Een boeiend thema, dat  echt wel geen louter theoretisch karakter heeft, maar ook en vooral verwijst naar een concrete praktijk  onvermijdelijk niet alleen leidt tot een boeiende gedachtewisseling, maar ons voluit in de actualiteit plaatst  ons dwingt tot het maken van keuzes

Financieel-economisch vs Sociaal-economisch  Discussie over bijvoorbeeld  Aandeelhouderswaarde vs. waarde voor alle betrokkenen  Korte termijn vs. lange termijn  Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen vs. de organisatie als money making machine

Economisering vs ‘A great place to work ’  Fusies en overnames vs. grootschalige inkrimpingen  Aandeelhoudersrendement als leidend beginsel voor topmanagers  Winstbejag en torenhoge bonussen zetten kwaad bloed in onze samenleving + leidden ook tot bewezen ongewenst gedrag  Inkrimpingen: vaak tekenen van anorexia dan van gezonde bedrijfsvoering  Misvatting dat fraude veroorzaakt wordt door onvoldoende controle. Wel door onvoldoende moreel besef of gemeenschapsgevoel.

 A great place to work:  Vertrouwen in de leiding  Trots op het werk dat je doet  Plezier met collega’s  Aandacht voor de werkgemeenschap

TWEE MANAGEMENTTRADITIES : FINANCIEEL ECONOMISCHSOCIAAL ECONOMISCH Organisatie als geldmachineOrganisatie als werkgemeenschap AandeelhouderswaardeWaarde voor alle betrokkenen Economische doeltreffendheidSociale doeltreffendheid Maximaal rendementVertrouwen en loyaliteit EfficiencyBetrouwbaarheid ConcurrentieSamenwerken tussen concurrenten ManagementLeiderschap Nuttigheid van de mensWaardigheid van de mens Juridische verantwoordelijkheidPersoonlijke verantwoordelijkheid

Twee verschijningsvormen FINANCIEEL ECONOMISCHSOCIAAL ECONOMISCH KortetermijnwinstLangetermijncontinuïteit Macht, planning en controlVakdeskundigheid Management als een vak: “wie de baas is, mag het zeggen” Manager is meewerkend voorman: “wie het weet, mag het zeggen” Management is succesfactorLeiderschap is succesfactor Protocollen en certificaten als waarborg Reputatie en vakmanschap als waarborg Hrm en hrdP&0 en pz

 Bedrijven als arena’s:  Mentaal verzuim  Laag vertrouwen in management  Conflicten niet oplossen  Protocollen in plaats van goed leiderschap

 Mensen als resources:  Aandacht voor competentieontwikkeling i.p.v. talentonwikkeling  Flexibilisering en mobiliteit i.p.v. personeels-en organisatieontwikkeling  Werkgemeenschap als uitgangspunt  Vertrouwen en samenwerken als basis  Sociale cohesie als kritieke factor voor succes  Kwaliteit van arbeid en leven

 “Wil je snel, ga dan alleen. Wil je ver, ga dan samen.” (Afrikaans gezegde)  Samen kom je verder  Collectieve intelligentie  Onzekerheid  Strijd tussen nieuwe en gevestigde belangen

Robert Kennedy (1968):  “And if the gross national product includes all this, there is much that it does not comprehend. It does not allow for the health of our families, the quality of their education or the joy of their play. It is indifferent to the decency of our factories and the safety of our streets alike. It does not include the beauty of our poetry or the strength of our marriages, the intelligence of our public debate or the integrity of public officials… the gross national product measures neither our wit nor our courage, neither our wisdom nor our learning, neither our compassion nor our devotion to our conuntry. It measures everything, in short, except that which makes life worthwhile ; and it can tell us everything about America – except whether we are proud to be Americans.

WISDOM OF CROWDS Optelsom van informatie van individuen leidt tot betere besluitvorming en wijsheid.  Verzamelen en delen van data  Organiseren van en communiceren met grote groepen individuen  Positief:  Afhankelijkheid van instanties neemt af  Slimmere digitale gereedschappen  Kanttekeningen:  Manipuleren van groepen mensen  Data in verkeerde handen  Nieuwe vormen van uitsluiting?

 “Man remains in the end what he started as in the beginning: a biosystem with a limited capacity for change. When this capacity is overwhelmed, the consequence is future shock.” (Alvin Toffler, Future Shock)  “De moeilijkheid is niet het nieuwe te begrijpen, maar om het oude te vergeten” (J.M.Keynes)  “The future will be less about predicting it and more about collaboratively designing it.” (Josephine Green, Philips Design)

Samen slimmer dankzij het web: iedereen doet mee  Democratiserend effect  Sociale netwerken: delen en “remixen” van kennis en informatie  Verhoogde transparantie  Thomas Friedman: “De wereld is als het ware platter geworden.”  Bottom-up i.p.v. top-down is het nieuwe motto  “cognitieve surplus”

 “De kracht van divers samengestelde groepen is dat er een nieuw mentaal speelveld ontstaat, waardoor deelnemers meer open gaan staan voor elkaars bijdragen en gaan denken in nieuwe combinaties. Diversiteit zorgt voor het relativeren van je eigen positie en denkwereld en maakt je ontvankelijker om samen te werken aan nieuwe proposities, waar je vanuit je eigen frame niet vanzelf op gekomen was.” (prof. Dr. Annemieke Roobeek, hoogleraar Strategie en Transformatiemanagement)

 The wisdom of the crowd laat zien dat grote groepen mensen n staat zijn om op basis van gezond verstand een heel eind te komen. het is daarom niet alleen raadzaam, maar heel effectief om in strategietrajecten medewerkers, klanten, toeleveranciers of andere stakeholders actief deel te laten nemen. Je krijgt veel terug en je creëert een goede relatie, want je laat als bedrijf zien dat je de ander hoog schat en vertrouwt.

Transities  Klimaattransitie  Sociale transitie  Ruimtelijke transitie  Demografische transitie  Bestuurlijke transitie  Transities in de zorg  Transities in het onderwijs  Transities in de arbeidsmarkt  …  Transitiemanagement