Storecheck en consumentenonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concentratie Hardheid van water ADI-waarde
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Voeding Ons dagelijks eten is een van de belangrijkste energie bronnen van het lichaam, Maar ook een van de belangrijkste bronnen van ziekte.
Workshop 3 deel 1: Marketing
‘De nieuwe weg van Appelsientje’
Product Verkenning. opdracht Neem product naar keuze Vertel – Waar kan je dat kopen (welk soort winkel) – Wat kost dat ongeveer? – Wie gaat dit product.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Chocoladekruidnoten Sanne Weerstra Productdossier.
Wijchen Gezond Café (h)eerlijke voeding 15 maart 2014.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Energiedranken in vraag en antwoord
Business Marketing Sabine Vermuyten
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
Voeding met een gezonde “plus”
Voedsel Voedingsdriehoek Evenwichtige voeding Voedingsdriehoek
Schoolgruiten Hannie Poletiek, GGD Groningen 13 september 2010.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Formula 1 Uitkomsten voor evenwichtige voeding
Marketing presentatie
Goedenavond Welkom bij
Doortje Laarhoven Groep 8 18 maart.
Reclame.
Thema 2: Voeding en Vertering
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Waarover gaat dit lied?.
Noten en zaden.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
MARKETINGMIX.
Natural mineral water.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Zuivel Wat bedoelen we met zuivel? Waarom geven dieren melk?
Marketing 5 havo.
“Gift van de Aarde”. Wie of wat is dōTERRA De missie van dōTERRA.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Cut the Crap! Food Mythes & Feiten Edith J.M. Feskens Professor in Nutrition & Health over the Lifecourse Division of Human Nutrition, Wageningen University.
ENERGY BOOST voor Vrouwen in Credit Management. Welkom Nieuwsgierig naar de ENERGY BOOST voor Vrouwen in Credit Management?  Je energieker voelen en.
Beroepsproduct H&M Is H&M nog onderscheidend genoeg van de concurrenten? Loran Woudenberg, Raymond Willersen, Shelton Jones, Wouter Hidma en Louise Bakker.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
Voedingsmiddelen/voedingsstoffen Voedingsmiddelen: alles wat je eet of drinkt Voedingsstof: nuttige bestanddelen in voedingsmiddelen.
Sportvoeding. Verschillende sportvoeding Energiedrank: Aanvullen van koolhydraatgehalte Dorstlesser: Aanvullen van mineralen en vocht Hersteldrank: Aanvullen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Quiz De voedingsdriehoek. 1. Welke groep uit de voedingsdriehoek heb je eigenlijk niet nodig?  A) Lichaamsbeweging  B) Groenten en fruit  C) De restgroep.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Voeding in de pedicurepraktijk
Voeren en verzorgen Klas D21 MBO Doetinchem
Consumentengedrag Leren I
Klas DD31 en DD41 MBO Doetinchem
Welkom Havo 5..
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Wat staat er op een etiket?
Welkom Havo 5..
Vruchtensappen Jente van der mei.
Smul gezond.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Les 2 Onderwerpen: Wat lees je op de verpakking?
Koolhydraten.
Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling
Supermarkt De supermarktbranche.
Supermarkt De supermarktbranche.
Wat staat er op een etiket?
Verleiding of misleiding?
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Customer service & Relatiemanagement
Waarom meer fruit, groenten en water op school?
Transcript van de presentatie:

Storecheck en consumentenonderzoek

Inhoud Inleiding - Voedingskundige waarde Concurrenten - Vergelijking concurrenten - Belangrijkste concurrenten Opvallende verschillen Consumenten onderzoek - Enquête Criteria Conclusie

Voedingskundige waarde Vitamine D Vitamine B

Voedingskundige waarde Mineralen Calcium Fosfor Zink

Concurrenten Directe concurrenten: Alpro soya Rice dream, Modifast maaltijddranken, Weight-care maaltijddranken Campina calcium plus drank. Drankjes met Calcium en vitamine D.

Concurrenten Indirecte concurrenten: Vifit Optimel Yakult Boter Vitamin water Vruchtendrank health people Producten met calcium of vitamine D, en producten die geen drankje zijn.

Vergelijking van concurrenten Criteria waaraan onze producten moeten voldoen: Calcium en vitamine D Het moet een drankje zijn Overige kenmerken: Formaat Categorie Kilocalorieën Suikers Prijs Plek Verpakking Claims? Belangrijkste macro- en micronutriënten

Belangrijkste concurrenten

Opvallende verschillen Categorie Alpro soya en Rice dream-> koemelk allergie Modifast en Weight-care maaltijddranken -> afslankproducten Calcium plus -> zuivel product Variatie verschillende soorten smaken light producten Grootte Alpro Soya, Modifast en Weight-care -> kleine verpakkingen Doelgroep en imago Alpro soya : koemelk allergie Modifast en Weight-care: afslanken Campina plus: zuivel, gesteriliseerd

Consumentenonderzoek Doel: Inzicht in koopgedrag Redenen voor het kopen van producten Hoe worden ze gestimuleerd? Functional foods? Kenmerken: Drie personen geïnterviewd Drie categorieën

Enquête Vraag 1: Wat denkt u dat functional foods zijn? Vraag 2 en 3: Koopt u wel eens een functional food, en waarom koopt u deze? Vraag 4: Wat voor soort drankjes drinkt u voornamelijk?

Enquête Vraag 5: Waar let u op bij het kopen van drankjes met toevoegde voedingsstoffen: de prijs, de smaak of de gezondheid? Vraag 6: In hoeverre varieert u van producten in deze categorieën of neemt u vaak hetzelfde merk? Vraag 7: Bent u bereidt om extra geld uit te geven aan drankjes als dit gunstig is voor de gezondheid?

Enquête Vraag 8: Vind u het prettig om een product mee te kunnen nemen onderweg? Vraag 9: Stelling: ik koop vaak producten die ik herken van de reclame. Vraag 10: Stelling: ik koop vaak producten die in de aanbieding zijn.

Enquête Vraag 11: Stelling: ik weet van de producten die ik koop hoeveel kilocalorieën ze bevatten. Vraag 12: Stelling: als er een claim (bijv. met toegevoegde vitamine) op het product staat, koop ik een product eerder.

Criteria Het moet calcium en vitamine D bevatten Gericht op mensen onder de 55 jaar Het moet lekker smaken Het moet gezond zijn Het moet interesse wekken en vasthouden Verlangens oproepen Aantrekkelijk Goede (mond op mond) reclame Verpakking. Claims De prijs moet niet te hoog zijn (p/l tussen de €1,50 en €1,80) Geen zuivel Niet te opvallend Onderscheiden Het moet te koop zijn in supermarkten met A-merken Herhalingsaankopen en duurzame relaties met de consument Betrokken voelen Maximale service en nazorg leveren

Conclusie Gezonde frisdrank Uitstraling i.p.v. fles een pak