Communicatie en draagvlakontwikkeling intern

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence based communicatie in grote projecten: waarom eigenlijk?
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
situationeel leiderschap
Klassiek compatibilisme
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Samenvatting Book of lenses
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Ouders en Kinderen Centraal
De psychologie van communicatie
“Zonder taal geen verhaal” .
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
….een korte presentatie
Haptonomie.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ckv presentatie Nadia en Nilsa, H4F  Mode met als hoofdonder - werp merken.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Sigmund Freud.
Motiverend gesprek.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Kennis - Intelligentie
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Beïnvloeding Reisgedrag
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
(On) bewust in beweging
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Een theoretische verkenning
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
De Zilvervloot crowdfunding
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Uitvoering van klimaatbeleid Hoe krijg ik mijn …*) zo gek? Eric Vink 8 april 2004.
Stappenplan Samenvatten
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Groepsdynamica.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Beïnvloedingsregel aanwezig? nieteen beetjesterk wederkerigheid x consistentie.
De psychologie achter keuzes en besluitvorming Campage Strategie Instrument: brug tussen wetenschap en praktijk Babs Westenberg PGM Open 7 februari 2013.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Centraal Examen Nederlands
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Communicatie 4e les.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Communicatie en draagvlakontwikkeling intern Dr. L.R. Pol Tabula Rasa / EUR

Intern draagvlak voor milieuzorg Hoe krijg je dat? Door goed te communiceren? Maar wat is dan goed communiceren?

Interne communicatie: waarom gaat het zo vaak mis? Aan goede intenties geen gebrek ‘Mijn deur staat altijd open’ Aan rechtvaardigingen ook niet: ‘Maar dat heb ik toch duidelijk gezegd !? Vorig jaar nog! ‘Het staat allemaal op de U-schijf: ze zijn te beroerd om het te lezen’

Interne communicatie: waarom gaat het zo vaak mis? (2) Creatieve ideeën genoeg: Slogans op koffiemokken: ‘Met Milieuzorg Meer Mans’ Placemats met een ludieke boodschap: ‘Duurzaamheid kent geen tijd’ Gadgets Nieuwsbrieven Videofilms Etc.

Interne communicatie: waarom gaat het zo vaak mis? (3) Maar …. Het zit niet in de creativiteit van de ideeën Het zit bijna nooit in de begrijpelijkheid van de boodschap: Jip- en Janneketaal Het zit bijna nooit in hoe hard we roepen

Waar zit het dan wel in? De sleutel van draagvlakontwikkeling door interne communicatie is: kennis van het te beïnvloeden gedrag kennis van adequate interventies die kennis is er niet, of ze is verouderd

Cruciaal punt bij beïnvloeding Om welke soort gedrag gaat het? Gepland gedrag Automatisch gedrag

Ontwikkelingen Laatste decennia 20e eeuw: vooral aandacht voor gepland (bewust) gedrag Weten we nu behoorlijk veel van (maar blijft gecompliceerd: relatie tussen attitudes en gedrag; primaat bewustzijn / gedrag) Laatste jaren sterke aandacht voor automatisch gedrag: “hoeveel vrije wil hebben we?”

Gepland gedrag (Ajzen en Fishbein) Attitude  Sociale norm  intentie  gedrag Ervaren controle 

Communicatie bij hoge betrokkenheid (1) Veel empirische gegevens uit sociaal-wetenschappelijk onderzoek beschikbaar Doelgroep gemotiveerd om kennis te nemen van informatie Duurzame beïnvloeding houding en gedrag mogelijk

Communicatie bij hoge betrokkenheid (2) Keiharde argumenten geven: inhoudelijke info Don’t beat around the bush Afleiden (creatieve grapjes) is contraproductief Verliesframing vaak effectief

Automatisch gedrag Maar: minimaal 95% van ons gedrag is automatisch! Ook het gedrag van directeuren/bestuurders! Beïnvloeding attitudes en kennis heeft daar geen zin Bij beïnvloeding speelt communicatie een andere rol dan bij gepland gedrag

Beïnvloeding automatisch gedrag Doorbreking routine Of juist gebruik maken van feit dat het gedrag automatisch is In beide spelen woorden een belangrijke rol. En andere stimuli: beelden, geluiden of geuren Die beïnvloeden ons, mits goed gekozen, heel vaak zonder dat we dat in de gaten hebben

Gebruik maken van het feit dat het gedrag automatisch is (1) Heuristieken (vuistregels) Subliminale beïnvloeding Priming Inspelen op neiging tot consistentie

Gebruik maken van het feit dat het gedrag automatisch is (2) Inspelen op neiging tot wederkerigheid Autoriteit Voorbeeldgedrag: het juiste voorbeeld sociale validatie

Gebruik maken van het feit dat het gedrag automatisch is (3) The liking principle Gelijksoortigheid Bekendheid / vertrouwdheid (mere exposure-effect) Vleien

Alternatief: doorbreken automatisme Gebruik van negatieve insteek Maar geen angstaanjagende communicatie! Sociale netwerkmethode

Conclusie gedragsbeïnvloeding intern: wat te doen? Bij gedragsbeïnvloeding is afgaan op alleen intuïtie en creativiteit verraderlijk: vaak contraproductief Gedragsanalyse is noodzakelijk voor succes Empirisch sociaal-wetenschappelijk onderzoek biedt cruciale handreikingen voor analyse en interventies

Conclusie gedragsbeïnvloeding intern: wat te doen (2) Met welk gedrag hebt u te maken? Vrij simpel te achterhalen Interventies daarop afstemmen

Conclusie gedragsbeïnvloeding intern: wat te doen (3) Weloverwogen (gepland) gedrag: harde argumenten verliesframing Automatisch gedrag: automatisme doorbreken: sociale netwerkbenadering, negatieve insteek of er juist gebruik van maken: o.a. heuristieken, priming, inspelen op neiging tot consistentie en wederkerigheid, autoriteit, voorbeeldgedrag, liking principle

Tot slot: oppassen voor groepsvorming: intergroepsprocessen Wij/zij-attitude en –gedrag: ingroup/outgroup Groepsgevoel treedt snel op: minimale groepenonderzoek Sociale categorisatie: dat is zo’n milieufreak

Intergroepsprocessen (2) Gevolgen: argumenten uit de outgroup hebben geen effect Ingroup-favoritism Bij aanwezigheid van competitie en concurrentie: steeds sterkere verwijdering en agressie Vgl. Robbers Cave-experiment

Als er al groepen zijn? Onderkennen van de eigen neiging: bespreekbaar maken Gezamenlijke sociale activiteiten: gevaarlijk Personen uit de in- en outgroup met elkaar laten samenwerken Niet de leiders van de groep Niet te veel ruchtbaarheid aan geven