Health Balance Score Card

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
1 IT Management vs IT Governance in de Welzijnssector in Vlaanderen Studiedag: Efficiëntie en Effectiviteit 28/09/2012.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie Mensontwikkeling WSD
Een continue verbeterende dienstverlening
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Prestaties Schatten en Managen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Inhoud Agentschap voor Landbouw en Visserij Balanced Scorecard Implementatie BSC Gegevensverzameling Sturen met BSC Meetinstrument Vragen?
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Prestaties beoordelen
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Deel 1 De BSC van AWV.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Agility – What’s in it for Finance Strategic Management Centre Round Table Finance Transformation Day Prof. dr. F.A. Roozen Amsterdam, 9 december 2009.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
4. Online strategie Internet scorecard
6 stappen in Risico management
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
Naar een duurzaam HRM beleid
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Certificering van assetmanagement
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Realisatie en implementatie
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Inerpreteren van een jaarversalg
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Human Resources Accounting
De collectieve ambitie
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Transcript van de presentatie:

Health Balance Score Card .

by Robert Kaplan and David Norton (Harvard University) “Het effectief meten van de prestaties moet een integraal deel zijn van het management proces” by Robert Kaplan and David Norton (Harvard University) "Wat you measure, is what you get”

‘Als je het niet kan meten, kan je het ook niet managen’ DE BALANCED SCORECARD Een eenvoudig hulpmiddel voor: Communicatie van de strategie Teambuilding en oplijnen Gestructureerde prioriteitsacties Het aanzetten tot prestaties Het toevoegen van waarde Het stimuleren van innovatie, motivatie, leren en groeien ‘Als je het niet kan meten, kan je het ook niet managen’ - Peter Drucker

DE BALANCED SCORECARD IS… Het instrumentarium dat het management nodig heeft om naar het toekomstig succes van de organisatie te koersen ofwel Een set meetpunten die topmanagers een snelle en veelomvattende blik geeft op de strategische ontwikkelingen van de organisatie

DOELSTELLINGEN De HBSC heeft de volgende doelstellingen Verheldering van visie en strategie Koppeling van deze aan Kritieke Succes Factoren (KSF's) en Kern Prestatie Indicatoren (KPI's) Koppeling van deze laatste aan acties en initiatieven Vorming van een lerende organisatie door terugkoppeling, groeien en aanpassen

PERSPECTIEVEN (I) Door de keuze van een aantal perspectieven worden de oorzaak-gevolg verbanden tussen alle factoren inzichtelijk gemaakt Perspectieven kunnen worden geformuleerd als volgt: Onze organisatie weet iets (kennis en innovatie) Daar doet onze organisatie iets mee (interne processen) Daar worden betrokkenen beter van (cliënten, werknemers) Zodat we onze doelstellingen kunnen nastreven (financieel)

PERSPECTIEVEN (II) Voor het gezondheidsbeleid kan men denken aan: Financiën Medewerkers Interne proces Leren en groeien

OORZAAK EN GEVOLG RELATIES Financien Kostenbeheersing Verzuimschade/Arbeidsproductiviteit Medewerkers Focus op preventie en inzet Optimale faciliteiten Interne Proces Goede protocollen Adequate acties Leren en Groeien Vakbekwaamheid Motivatie

STRATEGISCH RAAMWERK VOOR ACTIE Verheldert en vertaalt de Visie en Strategie Communiceert en verbindt de strategische doelen en metingen Balanced Scorecard Versterkt de strategische terugkoppeling en het leereffect Maakt plannen en stelt doelen, plaatst strategische initiatieven op één lijn

DE KOPPELINGEN Visie Strategie KSF Financieel KSF Medewerkers KSF Interne proces KSF Leren en groeien KPI KPI KPI KPI KSF = Kritieke Succes Factoren KPI = Kern Prestatie Indicatoren

DE HAMVRAGEN PER PERSPECTIEF Financieel: Waarop moeten we ons richten om de schade te beperken? Medewerkers: Hoe kunnen we het verzuim bij alle medewerkers beperken? Intern proces: In welke bedrijfsprocessen moeten we uitblinken om een vitaler onderneming te realiseren? Leren en Groeien: Hoe kunnen we voortdurend onze kennis en motivatie verbeteren?

KRITIEKE SUCCES FACTOREN KSF’s onderscheiden zich van de benchmark en geven de organisatie een voortdurend concurrentie voordeel KSF’s worden beschreven in termen als kritieke hulpbronnen en bekwaamheden, zoals Kostenbeheersing Innovatief vermogen Duidelijke protocollen, effectrapportages Optimale faciliteiten Gemotiveerd en getraind personeel

KERN PRESTATIE INDICATOREN KPI's zijn het gereedschap voor het management om de voortgang m.b.t. de realisatie van de KSF's te monitoren en te meten KPI's zijn ondubbelzinnig gedefinieerd, meetbaar en verbonden aan een KSF

AANPAK VAN DE INVOERING VAN DE HEALTH BALANCED SCORECARD

VOORBEELD BALANCED SCORE CARD

HET PROCES 1. De basis Quick scan van de 14 gulden regels Definitie van de gezondheidsvisie en ambitieniveau Definitie van de strategische of organisatorische eenheid 2. Het raamwerk Selectie van de perspectieven Definitie van Kritieke Succes Factoren (KSF) per perspectief 3. De metingen Selectie van de vereiste Kern Prestatie Indicatoren (KPI's) 4. De definities Definitie van streefgetallen, tijd , budgets en “eigenaars” 5. De onderliggende actieplannen en follow-up The process to build a BSC can be split into 5 fases: First of all you need to define for which unit (SBU or PPU) you build a BSC; this unit needs to have a clear vision, ambitions and objectives, which have led to a strategic business plan. Secondly you select the perspectives and the critical success factors per perspective. Thirdly you define what the real Key performance indicators are, linked to each CSF and supporting the strategy? Then the actions, targets, time frames and owners per KPI are selected and defined. MTQ can be used as a tool to structure some of the actions.

TOT SLOT Verbintenis van het top management is essentieel Start top-down, niet bottom up; immers de basis is de visie en strategie van de organisatie en de focus is langere termijn HBSC is een management gereedschap om de acties te volgen, die de lange termijn strategie ondersteunen HBSC wordt niet gebouwd in een achternamiddag, maar is een team inspanning, waarvoor tijd en facilitatie nodig is HBSC moet niet te veel KSF’s en KPI’s bevatten HBSC bevat heel heldere, ondubbelzinnige, definities, in het bijzonder de KPI’s Normering en benchmarking van de KPI’s is essentieel HBSC heeft iemand nodig in the driver seat voor het regelmatig monitoren en updaten: e.g. controller, hoofd P&O, lid Directie