CREATIVITEIT Het geluid van de wind in de pijnbomen.. Op een schilderij. 7 aandachtspunten voor flow geïnspireerd door Denken als Leonardi da Vinci, M.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Risico’s en gevaren van techniek
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Het psychologische contract
Ontwikkelingstraject kinderen
Een moodboard?.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Ludo Daems.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Mentoren- en Alumnidag IN DE VOETSPOREN VAN DA VINCI 19 mei 2009 Voorstelling van lesmateriaal dat het creatief denken in de klas stimuleert Bachelor Lerarenopleiding.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Dans van Vos Weg van Wolf
7 aandachtspunten Volgens L. Da Vinci
Innovatieve Arbeidsorganisatie Slotcongres 15 april 2008, Brussel, Vlaams Parlement.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Mindfulness.
Presentatie Bijeenkomst 4
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Succesfactoren voor Top Teams
Samenwerken Werken in Teams.
Volksuniversiteit Zwolle
De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.
Panamarenko en Da Vinci
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Leerstijlen KOLB SJM.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Bij de informatieavond van groep 1/2
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Beroepshouding en beroepscode
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Hoe pedagogisch handelen?
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Clinic Bondsvergadering
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
23 maart 2017 profilering.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Een vergadering organiseren
Praktijk Opleiders Cursus
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Vergadering Personeelsdienst
What matters to you 2018 Betere zorg begint met een goed gesprek
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
WIN Event Maarten Tjallingii
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

CREATIVITEIT Het geluid van de wind in de pijnbomen.. Op een schilderij. 7 aandachtspunten voor flow geïnspireerd door Denken als Leonardi da Vinci, M. J. Gelb, Uitgeverij De Kern, isbn

UNDERNEATH Below what we think we are we are something else, we are almost anything. D.H. Lawrence

1.afstemming 2.Persoonlijk initiatief 3.Onofficiële activiteiten 4.Serendipiteit 5.Variëteit in aanpak 6.Interne communicatie 7.Flow Creativiteit in praktijk Omgeving om individuen ‘creatief ‘ samen te laten werken..

De achtergrond zichtbaar Diepte in procesgang!

Wat is de overeenkomst tussen een R & D afdeling, een speelplaats of een muziek studio studio? Het zijn omgevingen die experimenten stimuleren; waar fouten mogen en gebruikt worden om te leren. Speels en met afwijkende meningen. CURIOSITà

Gevoel van verwondering : nieuwsgierig in het leven staan & willen leren Gevoel van verwondering : nieuwsgierig in het leven staan & willen leren Persoonlijk initiatief….. Hoe wordt met concurrentie omgegaan? Bestaat er een ideeënbus ? Krijgen persoonlijke interesses een kans ? Komen idee ë n van vaste personen of meerdere ? worden nwe mensen ingeleerd of.... ? Is er personeelsafdeling ( HR) ?

SENSATIONE verfijning van zintuigen om ervaringen te verlevendigen Hoe is de feedback geregeld ? Wordt bij inrichting aandacht besteed aan esthetische aspecten ? Door wie bepaald ? Worden successen “gevierd” ? Zijn ethische richtlijnen voor iedereen duidelijk ? Hoe is integriteit ingebouwd in besluitvormingsproces ? Vaste ontmoetingsplekken, binnen lopen of contact ? Interne communicatie

DIMOSTRATIONE kennis toetsen aan ervaring bereidheid om van fouten te leren Aandacht voor feedback & feed forward Worden successen & fouten uit het verleden vastgelegd? Bestaat er een idee over foutenmanagement ? Hoe is de feed-forward geregeld ? Hoe is verantwoordelijkheid en bevoegdheid geregeld ? Delen teamleden commitment aan morele normen ? communicatie & fouten

SFUMATO ‘Rokerigheid’ bereidheid paradoxen dubbelzinnigheid onzekerheid te verwelkomen Onofficiële activiteiten Variëteit in aanpak Worden contradicties / conflicten uitgewerkt of gaan de gevoelens ondergronds? Wat is psychologisch contract -dwingend - berekenend -samenwerkend ? Bepalen mensen acties of vaste procedures ? Hoe ontstaat identiteit bedrijf: top down of bottom up ? Wordt verschil gemaakt tussen idee ë n en oplossingen ?

ARTE & SCIENZA Evenwichtig gebruik van beide hersenhelften: logica en verbeelding Serendipiteit --> Variëteit in aanpak Worden besluiten genomen op basis van ‘logische’ argumenten of na creactivatie over HOE ? Worden wensen/ dromen onderzocht om te kijken ‘hoe’ ze gerealiseerd kunnen worden ? Hoe worden teams samengesteld - wisselen ze ? Nadruk reactief en probleemoplossend of kansen scheppend ? Hoe wordt met risico’s omgegaan ? Hoe wordt dienstbaarheid ervaren ?

CORPORALITà Aankweken van gratie, handigheid, conditie houding Interne communicatie Gaat men respectvol met elkaar om (win/win)? Worden idee ë n besproken en onderzocht ? Zijn creatieve denktechnieken bekend ? Hoe is verloop van vergaderingen - bv. Denkhoeden ? Is er onderscheid met creatieve sessies ?

CONNESSIONE Bestudeer de KUNST van de wetenschap Bestudeer de WETENSCHAP van de kunst en zoek het verband tussen alle verschijnselen Want alles heeft met alles te maken Hoe is de hiërarchie en/of heterarchie ? Is men resultaatgericht / procesgericht ? Deelname aan netwerken - iedereen ? Worden ervaringen/kennis uitgewisseld ?

Leren leren nieuwsgierigheid waarneming Omgaan met onzekerheid Verbeelding/logicahouding samenhang Denken als L. DaVinci ( vrij naar M. J. Gelb )

FLOW --- Dingen doen omdat je het fijn vindt het te doen...

Csickszentmihalyi geeft 9 elementen: 1.Duidelijke doelen en weten wat te doen 2.Onmiddellijke feedback 3.Balans tussen uitdaging en vaardigheden 4.Mindful: actie en bewustzijn zijn éé n 5.Focus: Niet gemakkelijk afgeleid 6.Geen angst voor fouten 7.Zelfbewustzijn verdwijnt; gaan op in activiteit 8.Vergeten van tijd 9.Activiteit wordt autotelisch: het doen is het doel