CREATIVITEIT Het geluid van de wind in de pijnbomen.. Op een schilderij. 7 aandachtspunten voor flow geïnspireerd door Denken als Leonardi da Vinci, M. J. Gelb, Uitgeverij De Kern, isbn
UNDERNEATH Below what we think we are we are something else, we are almost anything. D.H. Lawrence
1.afstemming 2.Persoonlijk initiatief 3.Onofficiële activiteiten 4.Serendipiteit 5.Variëteit in aanpak 6.Interne communicatie 7.Flow Creativiteit in praktijk Omgeving om individuen ‘creatief ‘ samen te laten werken..
De achtergrond zichtbaar Diepte in procesgang!
Wat is de overeenkomst tussen een R & D afdeling, een speelplaats of een muziek studio studio? Het zijn omgevingen die experimenten stimuleren; waar fouten mogen en gebruikt worden om te leren. Speels en met afwijkende meningen. CURIOSITà
Gevoel van verwondering : nieuwsgierig in het leven staan & willen leren Gevoel van verwondering : nieuwsgierig in het leven staan & willen leren Persoonlijk initiatief….. Hoe wordt met concurrentie omgegaan? Bestaat er een ideeënbus ? Krijgen persoonlijke interesses een kans ? Komen idee ë n van vaste personen of meerdere ? worden nwe mensen ingeleerd of.... ? Is er personeelsafdeling ( HR) ?
SENSATIONE verfijning van zintuigen om ervaringen te verlevendigen Hoe is de feedback geregeld ? Wordt bij inrichting aandacht besteed aan esthetische aspecten ? Door wie bepaald ? Worden successen “gevierd” ? Zijn ethische richtlijnen voor iedereen duidelijk ? Hoe is integriteit ingebouwd in besluitvormingsproces ? Vaste ontmoetingsplekken, binnen lopen of contact ? Interne communicatie
DIMOSTRATIONE kennis toetsen aan ervaring bereidheid om van fouten te leren Aandacht voor feedback & feed forward Worden successen & fouten uit het verleden vastgelegd? Bestaat er een idee over foutenmanagement ? Hoe is de feed-forward geregeld ? Hoe is verantwoordelijkheid en bevoegdheid geregeld ? Delen teamleden commitment aan morele normen ? communicatie & fouten
SFUMATO ‘Rokerigheid’ bereidheid paradoxen dubbelzinnigheid onzekerheid te verwelkomen Onofficiële activiteiten Variëteit in aanpak Worden contradicties / conflicten uitgewerkt of gaan de gevoelens ondergronds? Wat is psychologisch contract -dwingend - berekenend -samenwerkend ? Bepalen mensen acties of vaste procedures ? Hoe ontstaat identiteit bedrijf: top down of bottom up ? Wordt verschil gemaakt tussen idee ë n en oplossingen ?
ARTE & SCIENZA Evenwichtig gebruik van beide hersenhelften: logica en verbeelding Serendipiteit --> Variëteit in aanpak Worden besluiten genomen op basis van ‘logische’ argumenten of na creactivatie over HOE ? Worden wensen/ dromen onderzocht om te kijken ‘hoe’ ze gerealiseerd kunnen worden ? Hoe worden teams samengesteld - wisselen ze ? Nadruk reactief en probleemoplossend of kansen scheppend ? Hoe wordt met risico’s omgegaan ? Hoe wordt dienstbaarheid ervaren ?
CORPORALITà Aankweken van gratie, handigheid, conditie houding Interne communicatie Gaat men respectvol met elkaar om (win/win)? Worden idee ë n besproken en onderzocht ? Zijn creatieve denktechnieken bekend ? Hoe is verloop van vergaderingen - bv. Denkhoeden ? Is er onderscheid met creatieve sessies ?
CONNESSIONE Bestudeer de KUNST van de wetenschap Bestudeer de WETENSCHAP van de kunst en zoek het verband tussen alle verschijnselen Want alles heeft met alles te maken Hoe is de hiërarchie en/of heterarchie ? Is men resultaatgericht / procesgericht ? Deelname aan netwerken - iedereen ? Worden ervaringen/kennis uitgewisseld ?
Leren leren nieuwsgierigheid waarneming Omgaan met onzekerheid Verbeelding/logicahouding samenhang Denken als L. DaVinci ( vrij naar M. J. Gelb )
FLOW --- Dingen doen omdat je het fijn vindt het te doen...
Csickszentmihalyi geeft 9 elementen: 1.Duidelijke doelen en weten wat te doen 2.Onmiddellijke feedback 3.Balans tussen uitdaging en vaardigheden 4.Mindful: actie en bewustzijn zijn éé n 5.Focus: Niet gemakkelijk afgeleid 6.Geen angst voor fouten 7.Zelfbewustzijn verdwijnt; gaan op in activiteit 8.Vergeten van tijd 9.Activiteit wordt autotelisch: het doen is het doel