Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Onderwerpen Bijdrage aan beter milieu
Leer de namen van de noten 1
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Parking Guidance System - speciaal voor parkeergarages -
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Project “Schone motor”
Technische commissie SHF
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Met modellen breng je de boodschap goed over
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Leer de namen van de noten 2
Lezing en debat KIVI NIRIA Marcel Crok De staat van het klimaat KIVI NIRIA Afdeling Techniek, Maatschappij & Economie Dinsdag 7 juni Den Haag.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Blok 2 les 1.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
motor emissie ontwikkelingen stimuleren en contoleren
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Belastingverdragen en de CCCTB
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Schitterende Organisaties®
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Vooraf: van - naar.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Hoeveelheidsaanpassing II
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Spelen met een bak getallen
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes
LNG met haring 21 juni 2018.
Transcript van de presentatie:

Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens ’Invloed opdrachtgevers op schonere binnenvaart’ 16 juni 2010, Zoetermeer Eelco den Boer

CE Delft onafhankelijk, not-for-profit consultancy, opgericht in 1978 Kantoor in Delft Transport, Energie, Economie 15+ jaar ervaring in milieubeleid in transport o.a. binnenvaart Klantenkring: Europese Commissie, nationale overheden, industrie, NGOs Eelco den Boer

Inhoud Introductie Milieu- en goederenvervoer Scheepvaart, luchtkwaliteit en klimaat Vergelijking van modaliteiten Per brandstof Per hoeveelheid energie (kWh) Per eenheid van transport (ton-kilometer) Effecten van het IOD programma Conclusies Eelco den Boer

Milieuproblemen: luchtkwaliteit (weg) Eelco den Boer

Milieuproblemen: luchtkwaliteit (scheepvaart) Bijdrage scheepvaart in Rijnmondgebied (2005) Eelco den Boer

Milieuproblemen: klimaat (CO2) Eelco den Boer

Doel van de studie STREAM STREAM = Studie naar TRansportEmissies Alle Modaliteiten Emissiegegevens van alle modaliteiten verzamelen Vergelijken van modaliteiten op milieugrondslag nog altijd in de aandacht Dat zal ook zo blijven Vraag naar emissiekentallen voor bepalen milieuschade in planstudies voor concrete projecten in de huidige praktijk Zie www.ce.nl voor meer info over logistieke emissietool Veel veranderd in de afgelopen jaren: Euro 5/6 wetgeving EU wetgeving CO2 personenauto’s Mobiele werktuigen richtlijn (o.a. binnenvaart) “Schoon en Zuinig programma” Eelco den Boer

Vergelijking van modaliteiten (methodiek) Hoe vergelijken we een binnenschip en een vrachtauto? Well-to-wheel analyse Parkgemiddelden of specifieke techniek? Bestaat er concurrentie? Definieer markten Bestelauto’s en diepzee schepen niet meegenomen Bulk/non-bulk, korte afstand/lange afstand Hoe omgaan met variatie in ketens? Omrijfactoren variëren tussen 0- 20% Eelco den Boer

Concurreren modaliteiten? Eelco den Boer

Vergelijking van modaliteiten (NOx emissie-eis) Eelco den Boer

Vergelijking van modaliteiten (brandstoffen) Eelco den Boer

Vergelijking van modaliteiten (CO2 per tonkm) Eelco den Boer

Vergelijking van modaliteiten (NOX per tonkm) Eelco den Boer

Vergelijking van modaliteiten (PM10 per tonkm) Eelco den Boer

Vergelijking van modaliteiten (SO2 per tonkm) Eelco den Boer

IOD programma (SCR+Roetfilter) NOx Eelco den Boer

IOD programma (SCR+Roetfilter) PM10 Eelco den Boer

Conclusies De schoonste modaliteit/logistieke keten is niet zomaar aan te wijzen Er zijn niet altijd alternatieven Logistieke factoren (schaalgrootte en bezetting) spelen een grote rol De emissietechnologie maakt ook veel uit Binnenvaart goede uitgangspositie op gebied van klimaat 80-90% CO2 reductie in 2050 wordt als noodzaak gezien Europa zet in op zuinige vrachtauto’s Behoud de sterke positie! Op luchtkwaliteit is binnenvaart gemiddeld niet schoner dan weg en spoor Aanscherping Richtlijn voorzien in 2016 Vroegtijdig anticipatie hierop noodzakelijk Het IOD project levert een grote winst op ten opzichte van gemiddelden en zet binnenvaart op een goede uitgangspositie Eelco den Boer

Dank voor uw aandacht! Eelco den Boer Boer@ce.nl Eelco den Boer