31.01.2012 Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Menno Karres Lead Auditor
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
maar… dilemma groeicontrol flexibiliteit familiebedrijf.
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
Grote en kleine kwaliteit
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
COMPETENTIEONTWIKKELING
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Taakinvulling door de rekenkamer
Welkom bij de presentatie van het
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Jos van Hijfte 8 November 2007
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Quality Function Deployment
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Voorbereiding Instellingsaudit
Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk
Uitgangssituatie, waarop is dit concept advies gebaseerd?
Interne kwaliteitszorg NVAO
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Transcript van de presentatie:

Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013

2 | Wat is onderwijskwaliteit? ‘ Doe je de goede dingen en doe je ze goed’ Eindkwaliteit? - werkgelegenheid - tevredenheid Beginkwaliteit + toegevoegde waarde? Quality is not a thing, but an event (Pirsig) Proceskwaliteit is enige, beperkte houvast

3 | Waarom praten we er over? Explosieve groei HO sinds jaren ’60 - van naar studenten Beleidsvrijheid instellingen Afnemende middelen Toenemende internationalisering Toenemende concurrentie Daardoor behoefte aan goede en vergelijkbare controle op onderwijskwaliteit

4 | Van oud naar nieuw Oud Visitatie per opleiding(sgroep) - grote administratieve last - juridisering Nieuw Instellingsvisitatie/accreditatie Toegespitste opleidingsvisitatie

5 | Belofte waargemaakt? Belofte Minder administratieve last Timmermansoog Echt gesprek over inhoud Praktijk Zeer intensief proces Overdetaillering ligt op de loer Van high trust naar low trust; kramp in het stelsel - NVAO, Inspectie, Pers Colleges vallen op de proefaudit

6 | Instellingstoets Kwaliteitszorg TUD 2008 Deelname pilotfase accreditatiestelsel Gebaseerd op Kritische Zelfreflectie Algemeen bezoek 3 Audit trails Verticaal: bezoek faculteit EWI Horizontaal: toetsbeleid en HRM-beleid in relatie tot kwaliteit van onderwijs 2011 Instellingstoets Kwaliteitszorg Gebaseerd op Kritische Reflectie 2008, Adviesrapport panel 2008 en reactie TUD op adviesrapport

7 | Kritische Zelfreflectie in essentie 1.Basisgegevens 2.Onderwijsambities: wat willen we? 3.Beleid en middelen: hoe dat te realiseren? 4.Oog houden op realiseren doelstellingen 5.Resultaten en reflectie 6.Kwaliteit: continu streven naar verbetering 7.Onderwijsorganisatie voldoende toegesneden?

8 | Audit trails Commissie bepaalt Welke onderwerpen Niveau waarop wordt beoordeeld Beperkte tijd organiseren trail Op basis van bestaande documenten Tijdens bezoek commissie aanvullende wensen

9 | Ervaringen (1) Commissie vraagt bij alle geledingen naar dezelfde zaken Gesprekken in open maar zeer kritische sfeer Inhoud zelfstudie moet herkend en erkend worden door alle geledingen ‘In control’ betekent signaleren en reageren

10 | Ervaringen (2) Goede onderwijsorganisatie essentieel Bouw voort op aanwezige systeem kwaliteitszorg Organisatie trails eist flexibiliteit Audit is impuls voor interne kwaliteitscultuur Voor de instelling een goede exercitie! Is de kwaliteit daarna beter, of staat zij beter op papier?

11 | Pilot Twente University Indruk uit pilot Platte organisatie, informeel Hoog kwaliteitsbesef Weinig kritisch op zichzelf, voorzichtig In transitie (TOM) met hulpstructuren Advies Zorg dat de visie gedragen wordt Zorg voor informatie over het impliciete: - beleidsdocumenten - monitoringsactiviteiten Benader de transitie als transitie Sluit de PDCA-cyclus ook formeel

12 | De kwaliteitsbewaker: dat ben je zelf!