10.1 Functies factor prijs (p. 164) bepalen van de afzet bepalen van de omzet bepalen van de winst ondersteunen van de andere marketing-instrumenten 10. Prijsbeleid
Bepalen van de afzet (p. 164) afzet = aantal verkochte producten hoogte prijs verkoopaantallen product prijselasticiteit negatief positief neutraal De mate waarin de afzet verandert als gevolg van een verandering in de verkoopprijs 10. Prijsbeleid
Bepalen van omzet en winst (p. 165) Afzet x Prijs Omzet Winst Omzet – Kosten 10. Prijsbeleid
Ondersteuning (p. 165) Prijs & product wisselwerking kwaliteit = prijs prijs = kwaliteit waardering door consument hoge prijs = hoge waarde (status) (te) lage prijs = lage waarde 10. Prijsbeleid
Ondersteuning (p. 165) Prijs & plaats Prijs & promotie brede distributie = lage (extra) kosten exclusieve distributie = hoge kosten Prijs & promotie veel reclame = hoge(re) kosten niet-monetaire prijs consument besteedt tijd aan het winkelen consument overwint "drempels" voor aanschaf (in een slaapzak voor popconcert) 10. Prijsbeleid
10.2 Prijsbepaling (p. 166) afhankelijk van kosten concurrentie kosten van productie kosten van 'op de markt brengen' concurrentie wat vragen concrrenten voor dergelijk product? afnemers wat willen mensen voor dit product betalen? 10. Prijsbeleid
Kosten-georiënteerd (p. 167) kosten plus winstopslag 'cost-plus pricing' kostprijs + winstmarge = verkoopprijs break-even analyse prijs is gegeven break-even afzet bekend is deze break-even afzet haalbaar? hierbij geen rekening gehouden met: afnemers concurrenten 10. Prijsbeleid
Concurrentie-georiënteerd (p. 167) prijs concurrent is uitgangspunt 'backward pricing' (inverse prijszetting) (prijs concurrent – marge(s) tussenhandel) = prijs voor producent haalbaar? varianten: 'premium pricing' prijs (iets) hoger dan andere aanbieder(s) 'going rate pricing' wat is gebruikelijk in deze bedrijfstak 10. Prijsbeleid
Afnemers-georiënteerd (p. 168) inverse prijszetting wat is consument bereid te betalen? kan producent het voor dat geld maken? prijsbeleving prijskopers nadruk op lage prijs / minder op kwaliteit kwaliteitskopers nadruk op kwaliteit / minder op (lage) prijs 10. Prijsbeleid
Psychologie en prijzen (p. 169) prijsperceptie waardering (beleving) van prijs door consument psychologische prijzen gebroken prijzen € 3,95 van/voor-prijzen van € 2.560 voor € 1.995 meerstuksprijzen 3 halen, 2 betalen 10. Prijsbeleid
Psychologie en prijzen (p. 169) prijsacceptatie wat vindt men redelijk? hangt af van behoeften prioriteiten mogelijkheden prijsgrenzen bovengrens ("pijngrens") (te) duur ondergrens twijfel aan kwaliteit 10. Prijsbeleid