Internationalisering onderwijsbeleid Inscholing nieuwe ambtenaren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs Frans van Vught Congres Grensverleggend Samenwerken Rotterdam, 19 september 2008.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Internationalisering van het onderwijsbeleid
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
SURF: Internationalisering en ICT
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Workshop Structuurfondsen
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Afdeling Internationale Relaties Onderwijs en Vorming Voor twinning ontmoetingsdag 9/02/2011 Ilse Scheirlinckx.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Professional Development Schools - Rijnmond
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Eigenaarschap voor kwaliteit
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Internationalisering op school
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Dag van het SO – workshop CLIL
European school administrators in America…
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
International Social Security Association Een gemeenschap, een expertise en een dienstverlening voor excellentie in de sociale zekerheid.
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Internationalisering onderwijsbeleid Inscholing nieuwe ambtenaren Gaby Hostens Brussel, 18 februari 2008

a. Internationalisering van het onderwijs: quid? - Definitie! Doelstellingen van de nascholingssessie a. Internationalisering van het onderwijs: quid? - Definitie! - Rationale: waarom doen we aan internationalisering? - Scope: alle onderwijsniveaus b. Engagement van het departement: actieterrein, activiteiten: - Bilateraal - Multilateraal c. Focus op: - Europa - OESO

Inhoud: Inleiding Internationalisering van het onderwijs: poging tot definitie Ruime context voor internationalisering van het onderwijs Rationale voor internationalisering onderwijs vanuit algemeen beleid Doelstellingen vanuit het onderwijsbeleid EU-onderwijsbeleid Multilaterale samenwerking OESO Multilaterale organisaties Bilaterale samenwerking Actieterreinen Aandachtspunten, uitdagingen voor de toekomst

Inleiding a. Vaststellingen: - Internationale organisaties hebben een ambitieuze onderwijsagenda: ‘leren van elkaar’. - Bilaterale samenwerkingsakkoorden: samenwerken, ‘leren van elkaar’

* EC: mobiliteit arbeidskrachten ↓ - Toenemende impact van internationale organisaties: * EC: mobiliteit arbeidskrachten ↓ - Beroepsonderwijs, beroepsopleiding - Bolognaproces - Kopenhagenproces * OESO: - Quality en Equity - PISA-onderzoeken * Unesco: Education for All

Internationalisering van het onderwijs: poging tot definitie a. Beleidsnota minister Vanderpoorten (2000) ‘Internationalisering vormt een essentiële dimensie van het onderwijs. Ze draagt bij tot de kwaliteitsbevordering van zowel het onderwijs- beleid als de onderwijspraktijk’

Onderzoek = 3 opdrachten van instellingen hoger onderwijs b. OESO (1994) in ‘Quality and Internationalisation in Higher Education’ ‘De internationalisering van het hoger onderwijs is het proces van integratie van een interculturele dimensie in het onderwijs, het onderzoek en de dienstverlening van de instelling’ → Onderwijs Onderzoek = 3 opdrachten van instellingen hoger onderwijs Dienstverlening → Integratie = inbedding van internationalisering in de gewone activiteiten van instelling

‘Internationaliseringsagenda voor het onderwijs’ c. Nederlandse Onderwijsraad in een advies: ‘Internationaliseringsagenda voor het onderwijs’ ‘Wat is internationalisering? Geen eenduidige omschrijving van internationalisering van het onderwijs. Internationalisering vindt binnen het onderwijs plaats op verschillende terreinen: in het curriculum, in de instelling en de organisatie, maar ook bij leerlingen, studenten en docenten. Voorts verstaat elke onderwijssector iets anders onder internationalisering; voor een universiteit betekent het iets anders dan voor een basisschool.

- Tweetalig of Engelstalig onderwijs Thema’s: - Mobiliteit - Tweetalig of Engelstalig onderwijs - Concurrentie om buitenlandse studenten - Internationale topopleidingen - Netwerking onder instellingen - BaMastructuur - Handel in educatieve diensten - Enz.

Ook dit nog in het advies Ndl Onderwijsraad over doel internationalisering: ‘Het ontwikkelen van kennis en vaardigheden bij studenten, leerlingen en docenten waardoor ze bereid en in staat zijn tot samenwerken en samenleven met personen en instellingen van buitenlandse komaf en situering.’

Welke activiteiten kunnen scholen en instellingen Welke activiteiten kunnen scholen en instellingen ontwikkelen om dit doel te bereiken? - Internationale component in de onderwijscurricula - Kennis en begrip van andere landen en culturen - Aandacht voor Europese dimensie - Interculturele vaardigheden P.S.: Advies Ndl onderwijsraad eerder gericht op internationalisering schoolbeleid en curricula!

P.S.: Internationalisering vs globalisering → verwijst naar het verspreid geraken over de gehele wereld, het krijgen van een mondiaal karakter Een cluster van aan elkaar verwante veranderingen: - Economische veranderingen - Ideologische veranderingen - Nieuwe ICT’s als drivers van de globalisering - Culturele veranderingen

Ruime context voor internationalisering van het onderwijs: sociale, economische, culturele en technologische ontwikkelingen met impact op onderwijsbeleid a. Ontwikkelingen op arbeidsmarkt, in bedrijfsleven - Groeiende mobiliteit van werknemers en bedrijven - Beleid van de EU: bevordering van mobiliteit werknemers om ‘skills mismatches’ tegen te gaan - Internationale oriëntatie in beroepskwalificaties, beroepsprofielen, opleidingsprofielen Europese kwalificatiestructuur = EQF

b. Streven naar vergelijkbaarheid onderwijs- en opleidingsstelsels Beide processen maken eenzelfde beginanalyse: gebrekkige mobiliteit van studenten en werknemers binnen EU te wijten aan: - Weinig transparante structuren - Geen kwaliteitsstandaarden en dus grote verschillen in kwaliteit - Geen overdracht van verworven kennis - Geen EVC of EVK

c. Algemene verspreiding van ICT - Impact op ‘teaching and learning’ - Impact op mobiliteit - Impact op virtuele mobiliteit d. Belang van talenkennis Politieke aandacht voor talen - G8 regeringsleiders in Charter van Keulen (1999) - Top van EU-regeringsleiders in Barcelona (2002) ‘2 vreemde talen leren vanaf jonge leeftijd’ Overwicht Engels

Rationale voor internationalisering onderwijs vanuit algemeen beleid = waarom nemen regeringen, departementen, instellingen, deel aan internationaliseringsactiviteiten? a. Politiek: internationalisering van het onderwijs als instrument van buitenlands beleid b. Economisch: economisch belang van internationalisering onderwijs neemt toe Gelet op: * Globalisering * Kenniseconomie * Verspreiding ICT

Handel in educatieve diensten Aandachtspunten ICT als driver Budgettaire behoeften van universiteiten Bewust beleid van regeringen Bescherming van de consument OESO-Unesco guidelines voor Regeringen Instellingen Studentenorganisaties Kwaliteitscontrole agentschappen Beroepsorganisaties Democratisering hoger onderwijs Hoger onderwijs als publiek goed

c. Academisch: toegevoegde waarde voor - Wetenschappelijk onderzoek: participatie in internationale netwerken - Curriculumontwikkeling - Kwaliteit van onderwijs en onderzoek - Attractiviteit van de instelling: ‘concurrentie- positie’ versterken via lidmaatschap internationaal netwerk → Netwerking → Peer learning → Samenwerking

d. Socio-culturele overwegingen Prof Knight: ‘The acknowledgement of cultural and ethnic diversity within and between countries is considered as a strong rationale for the internationalisation of a nation’s education system’.

Doelstellingen vanuit het onderwijsbeleid a. Bevordering van de kwaliteit van de opleiding Instellingen die deelnemen aan internationale programma’s tonen grotere bereidheid tot onderwijsvernieuwing!

b. Kwaliteitsbevordering van onderwijsbeleid: leren van anderen Vb. Curriculumontwikkelingen Kwaliteitszorg Lerarenopleiding: beroepsprofielen TSO-BSO Beroepsprofielen Beleidsontwikkeling

Leren van het buitenland via: - Peer Learning Activities - Peer review - Study visits - Thematic reviews - Country reviews

c. Vergelijken van prestaties van onderwijsstelsels t.o.v. buitenland t.o.v. concurrenten - Belang van kwaliteitsvol onderwijs en opleiding voor: * Kenniseconomie * Sociale cohesie * Duurzame ontwikkeling

- Internationale vergelijkende onderzoeken * PISA (Programme for International Student Assessment) * Education at a Glance (OESO) ‘Zitten we goed als we ons vergelijken met andere landen?’ * EU-indicatoren ‘Zijn we op weg om tegen 2010 de strategische doelstelling te bereiken?’

d. Deelname aan internationale consultancy markt Internationalisering onderwijsbeleid ↓ Input buitenlandse expertise Educational consultancy

EU-onderwijsbeleid: algemeen a. Subsidiariteit b. ‘Een nieuw elan in het EU-onderwijsbeleid sedert 2000 - Grote betrokkenheid van regeringsleiders - Grote verwachtingen t.a.v. onderwijs en opleiding om belangrijke maatschappelijke doelstellingen te bereiken: * Méér én betere tewerkstelling * Sociale cohesie * Duurzame economische groei in de kennis- maatschappij * Democratisch burgerschap * Innovatie - Ontstaan van een Europese onderwijsruimte

Multilaterale samenwerking OESO: Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling a. Algemeen - Ontstaan: ‘uitvloeisel’ van Marshallplan na 2de wereldoorlog - Denktank - Lidstaten: 30 lidstaten + EC → Enlargement + Enhanced engagement

-. Actieterreinen OESO: economie, landbouw, - Actieterreinen OESO: economie, landbouw, financiën, tewerkstelling, ontwikkelings- samenwerking, gezondheidsbeleid, governance, immigratie, onderwijs en opleiding, enz. - Rationale voor belangstelling voor onderwijs en opleiding * Human capital als motor voor economische groei * Onderwijs als fundament van ieders levensloop ‘How what you know shapes your life’ * Onderwijsvernieuwing

- Support economic growth - Boost employment - Raise living standards Cfr Mission statement OESO - Support economic growth - Boost employment - Raise living standards - Major work areas: employment, education, social welfare - Ensure equal access to education for all - Promote effective and accessible health systems - Fight social exclusion and unemployment - Bridge the ‘digital divide’ between rich and poor

b. Mission statement onderwijs Assisting members and partners to achieve high quality lifelong learning for all that contributes to personal development, sustainable economic growth and social cohesion

- Evaluating and improving outcomes of education c. Strategic objectives - Promoting lifelong learning and improving its linkages with society and the economy - Evaluating and improving outcomes of education - Promoting quality teaching - Rethinking tertiary education in a global economy - Building social cohesion through education - Building new futures for education

→. Promoting lifelong learning and improving its → Promoting lifelong learning and improving its linkages with other solid economic policies * Improving early childhood education and care policies * Developing and measuring adult competences * Enhancing the economic impact of human capital * Investigating the social outcomes of learning

→ Evaluating and improving outcomes of education (Programme for International Student Assessment) * PISA * EaG: Education at a Glance → Promoting quality teaching * Restructuring teachers’ work and careers * Developing indicators on teaching and learning TALIS: Teaching and Learning International Survey

→ Building social cohesion through education * Teacher education for diversity * Globalisation and linguistic competences * Thematic review migrant education ‘What policies will promote successful education outcomes for first and second generation migrants?’

MIGRANT EDUCATION Key policy questions - Access - Participation - Learning outcomes

Quantitive indicators - Enrolment rates - Retention rates/drop out rates - Grade repetition rates - Student performance - Transition rate to a higher level of education - Proficiency in language of instruction - Parents’ socio-economic background

Qualitative indicators - Residence area - School policy, characteristics and responsiveness to diversity - Parents and communities - Immigration policy - Language spoken at home and culture of country of origin

d. Vlaamse betrokkenheid bij OESO 1. ‘Indicatoren’: volledig engagement 2. Thematic reviews 3. SENDDD 4. Economic reviews 5. Andere

e. Eigenheid OESO-onderwijswerking - Band tussen onderwijs en opleiding en andere beleidsdomeinen en maatschappelijke ontwikkeling - Equity, sociale cohesie - ‘Opbrengsten’ van onderwijs - Efficiency and equity - Ontwikkeling van indicatoren als basis voor onderwijsbeleid: evidence-based policymaking

For more information www.oecd.org

Multilaterale organisaties a. Raad van Europa - 47 lidstaten - Ministerraad + onderwijscomité - Thema’s werkprogramma: * Vreemdetalenbeleid * Democratisch burgerschap * Mensenrechten

b. Unesco - Education for all - Guidelines for cross-border higher education c. Wereldbank - Ontwikkelingslanden - Quality education for all

IX. Bilaterale samenwerking a. Nederland: GENT-akkoorden Werkprogramma: aandachtspunten Ambtelijke samenwerking rond: - Governance: management van departement, bestuurlijke vernieuwing - Verscheidenheid aan thema’s Werkwijze: - Thematische ontmoetingen met ambtelijke top - Seminaries, conferenties

b. ‘Prioritaire’ landen = landen met bijzondere medewerking - Welke? Zuid-Afrika, Rusland, Marokko - Ondersteuning diverse projecten Vb. Rusland: - Buitengewoon onderwijs - CLB werking Vroeger: - Didactiek Frans - Onderwijsrecht Zuid-Afrika - Nascholingsprojecten leerkrachten - Early childhood education

c. Culturele akkoorden - Groot aantal landen - Beperkt programma

X. Actieterreinen a. Onderwijsniveaus Geleidelijk: horizontale en verticale uitbreiding Verticaal: Universiteiten ↓ Hogescholen Secundair Lager Kleuter

Horizontaal: Universiteiten TSO-BSO Buitengewoon onderwijs Volwassenenonderwijs Niet-formeel leren

1. Kwaliteitszorg: inspectie b. Thematisch 1. Kwaliteitszorg: inspectie - SICI: Standing International Conference of Inspectorates - VLIR-USNU: Gezamenlijke visitaties universitaire opleidingen 2. Curriculumontwikkeling CIDREE: Consortium of Institutes for Development and Research in Education in Europe 3. Performance indicators PISA IEA

XI. Aandachtspunten, uitdagingen voor de toekomst a. Kwaliteitsbewaking internationale programma’s b. Inhoudelijke integratie van internationalisering in het beleid van overheid en instellingen → Mainstreaming Visieontwikkeling op internationalisering bevorderen: doelstellingen, middelen, acties, monitoring van de processen, resultaten meten

c. Democratisering van de Europese programma’s - Equitable access! - Mattheuseffect! - Kostprijs!