Verzekert uw verzekeraar u van de beste (na)zorg?!….. Drs.J.W.M.W. Gijzen Directeur Zorg
Kernvragen presentatie waarom bemoeit een verzekeraar zich met (na)zorg? wat is goede (na)zorg? hoe wil CZ de kwaliteit van de (na)zorg verhogen?
Waarom bemoeit een verzekeraar zich met (na)zorg (1)?
Waarom bemoeit een verzekeraar zich met (na)zorg (2)? 1992-2005: service-concurrentie 2006-2008: prijs-concurrentie 2008-???: kwaliteitsconcurrentie “op zorg”…
Randvoorwaarden voor de “effectieve-zorgmarkt” Oostkapelle model Optimum voorwaarden: Volledige marktkennis bij alle marktpartijen Individuele marktpartijen hebben geen invloed op prijs Homogene producten op kernkwaliteit Vrije toe- en uittreding (Autonome vraag) (evenwichtige waardeafweging)
Wat is het belangrijkste “markt”-instrument? “Ik maak een bewuste keuze” INFORMATIE Excelleren door specialisatie, groei in “kwaliteit”
De “patient-consument”
Wat is goede kwaliteit van (na)zorg? Zorg is dienstverlening! De kwaliteit van dienstverlening is het verschil tussen de ervaren dienstverlening en de verwachte dienstverlening. Parasuraman , Zeithaml, Berry . Zes dimensies van kwaliteit Veiligheid Effectiviteit Patiëntgericht Tijdigheid Efficiency Toegankelijkheid (gelijkheid) Definitie kwaliteit van Committee on Quality of Health Care
Hoe wil CZ de kwaliteit van de (na)zorg verhogen? Gidsen
Gids in Zorg (1)
Gids in Zorg (2)
Hoe wil CZ de kwaliteit van de (na)zorg verhogen? Faciliteren
Hoe wil CZ de kwaliteit van de (na)zorg verhogen? Initieren
Conclusie Wij eisen kwaliteit!!!!!
Dank voor uw “Aandacht”