H2: Creëren van waarde voor klanten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
De fundamenten van de organisatiestructuur
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Ondernemen in de praktijk
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
H4: Begrijpen van de markt
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
Training Omgaan met service
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Tim Versluijs.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
H10: Prijsmanagement.
De Blauwe Oceaan Strategie Wave Marketing Consultancy
Samen innoveren: duurzaam samen
“Het belang van scherpe keuzes bij groei’’
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Management en Organisatie
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Marketingplanning en strategie
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Business Marketing Management
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Commercieel beleid en recht
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Nike Supply Chain Management
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Transcript van de presentatie:

H2: Creëren van waarde voor klanten

Definitie van waarde “Waarde is het verschil tussen de leveranciersspecifieke voordelen en kosten die de klant krijgt in ruil voor de aankoopprijs”

Waarde Klanten kunnen waarde ontlenen aan: Eigenschappen van het product Eigenschappen van het contact-personeel van de leverancier Kenmerken van de leverancier Welke eigenschappen van contactpersoneel van de leverancier? Flexibel, stiptheid, betrouwbaarheid, betrokken zijn,

Drie soorten klanten Kostengerichte klanten Voordeelgerichte klanten Strategische waardegerichte klanten Kostengerichte: kostenminimalisatie Voordeelgerichte klanten: leverancier die beste oplossing biedt. Zoeken maatwerk, (bv. aldi) Persoonlijke relaties belangrijk. Strategisch: een zo groot mogelijke interactie tussen afnemer en team van de specialisten, leverancier ( samen producten ontwikkelen )

Strategieën voor waardecreatie (waardedisciplines Treacy & Wiersema) Klantenintimiteit Dicht bij de klant Strategisch model hoe je waarde kan creeëren. 3 mogelijkheden: Productleiderschap: Klachtenintimiteit: Kostenleiderschap: Uitmuntende operationele prestaties Kostenleiderschap / efficiency Product- leiderschap Beste/nieuwste product

Uitmuntende operationele prestaties Klantwaarde = goede kwaliteit tegen lage prijzen met efficiënte orderafhandeling Hoe? Alles gericht op maximale efficiency Standaardisatie Strakke controle, kostenbeheersing Efficiënt orderverwerkingsproces Nauwe samenwerking met beperkt aantal leveranciers Vb: Dell, Hema, Mc Donalds, Aldi Leveranciers gaan kostengerichte klanten aanspreken.

Productleiderschap Klantwaarde = innovatieve producten waarmee klanten betere prestaties kunnen leveren Hoe? Focus op productvariëteit en snelheid van productontwikkeling Flexibele organisatie Nauwe samenwerking met afnemers Creativiteit Vb: Intel, HP

Klantenintimiteit Klantwaarde = persoonlijk advies en maatwerk Hoe? Gedetailleerd inzicht in klantbehoeften Ontwikkelen van oplossingen op maat en managen van relaties Flexibiliteit Voorbeeld: Amazon

Strategieën voor waardecreatie (waardedisciplines Treacy & Wiersema) Uitblinken in één van de drie disciplines Andere twee voldoende beheersen (minimaal voldoen aan marktnorm)

Marktgerichtheid staat centraal Externe component: Focus op klanten Focus op concurrenten Focus op toeleveranciers Focus op overige marktpartijen Interne component: Interne afstemming tussen functies, business units Zowel directe klanten als achterliggende markten (afgeleide vraag) Intern: verkoper moet intern gaan communiceren als er een fout is met het product.

Marktgerichtheid staat centraal

Effecten van marktgerichtheid Positief verband tussen mate van marktgerichtheid en bedrijfsprestaties Beter gewapend tegen mogelijke concurrenten Meer tevredenheid en betrokkenheid bij werknemers

Creatie van waarden Porter : behalen van een houdbaar concurrentieel voordeel of sca in een geglobaliseerde wereld Blue Ocean theorie : ga spelen waar er geen concurrentie is

Blauwe versus Rode Oceaan Concurreren in een bestaande markt; De concurrentie aangaan; Bestaande vraag vervullen; “Alle waar naar zijn geld”-afweging. Een nieuwe markt creëren; Concurrentie irrelevant maken; Nieuwe vraag creëren en vervullen; “Waar naar zijn geld” bestaat niet want er is geen vergelijkbaar product

Blue Ocean Strategy W. Chan Kim & Renée Mauborgne Go where the profits and growth are - and where the competition isn’t 2 manieren : blauwe en de rode oceaan. Rode oceaan is wat we kennen. Bepaalde markt met regels en die gaan mekaar kapot concurrern. W. Chan Kim & Renée Mauborgne

Weg van de rode oceaan naar de blauwe oceaan

De betekenis van Blauwe Oceaan voor winst Bij lanceringen van nieuwe producten bij 108 bedrijven bleek: 86% line extensions; Deze 86% bleek verantwoordelijk voor 62% van de omzet van de bedrijven bij deze lanceringen; En slechts 39% van de totale winst; Dus de 14% echt nieuwe producten waren verantwoordelijk voor 61% van de winst.

Combinatie van circus met ballet.

The Strategy Canvas of Cirque du Soleil hi Ringling Brothers Theme Refined Viewing Environment Multiple Productions Artistic Music & Dance Cirque du Soleil Smaller Regional Circus offering level lo Multiple Show Arenas Price Animal Shows Thrills & Danger Star Performers Aisle Concessions Fun & Humor Unique Venue © Kim & Mauborgne 2006

The Strategy Canvas of Cirque du Soleil Eliminate Reduce Raise Create hi Ringling Brothers Theme Refined Viewing Environment Multiple Productions Artistic Music & Dance Cirque du Soleil offering level Smaller Regional Circus lo Price Animal Shows Multiple Show Arenas Thrills & Danger Star Performers Aisle Concessions Fun & Humor Unique Venue © Kim & Mauborgne 2006

Voorbeelden van Blauwe Oceaan Producten en Services Swatch Cirque du Soleil Ryan Air Senseo/Nespresso Ipod Dell VLM Bekaert Umicore Melotte http://www.melotte.be