Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
MARKETING DOELSTELLINGEN ORGANISATORISCHE OVERWEGINGEN Winst maximaliseren Marktleider-schap Product-leiderschap Overleven MARKETING STRATEGIE KOSTEN Vaste kosten Variabele kosten Totale kosten ORGANISATORISCHE OVERWEGINGEN
Monopolistische concurrentie Oligopolistische concurrentie MARKT SOORTEN Zuivere concurrentie Monopolistische concurrentie Oligopolistische concurrentie Zuiver monopolie PRIJS EN WAARDEPERCEPTIE VAN DE CONSUMENT PRIJS/VRAAGRELATIE - Vraagelesticiteit - Inelastische vraag Elastische vraag PRIJS EN AANBOD VAN DE CONCURRENT ANDERE EXTERNE FACTOREN Economische omstandigheden Sociale bezwaren Wederverkopers Overheid
Figuur 16.2 Kosten per eenheid op verschillende productieniveaus
PRIJZEN GEBASEERD OP KOSTEN Kostprijs-plus methode Break-even analyse Streefwinst PRIJZEN GEBASEERD OP DE KOPER PRIJZEN GEBASEERD OP DE CONCURRENTIE Prijszetting bij inschrijving Gangbaar tarief
Figuur 16.5 Belangrijke overwegingen in de prijszetting
Figuur 16.6 Break-evengrafiek voor de prijszetting op basis van de streefwinst
Figuur 16.7 Kostengeoriënteerde prijszetting versus op beleefde waarde gebaseerde prijszetting