Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Prijsbepaling Kostengeoriënteerde benadering: Het algemene model:
Planning Budgetten Break-even analyse
EMZ2 H1 De functionele indeling
Marktvormen Economie.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Markt en marktvormen.
H10: Prijsmanagement.
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Oplossingsstrategieën
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Business Marketing Management
Figuur 17.1 Vier prijspositioneringsstrategieën
kosten break-even-analyse grafisch
Marketing presentatie
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Prijszetting
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Het geheel van vraag en aanbod
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
College 6 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min) Theorie H 14 Prijs (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) Casus (15 min)
Indeling van hoofdstuk 10
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Lesbrief Markt & Overheid
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wanneer er maar één aanbieder is
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economie Vraag & aanbod : winst voor hoeveelheidsaanpassers
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Marktvormen.
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Financiering en inkoop
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting

MARKETING DOELSTELLINGEN ORGANISATORISCHE OVERWEGINGEN Winst maximaliseren Marktleider-schap Product-leiderschap Overleven MARKETING STRATEGIE KOSTEN Vaste kosten Variabele kosten Totale kosten ORGANISATORISCHE OVERWEGINGEN

Monopolistische concurrentie Oligopolistische concurrentie MARKT SOORTEN Zuivere concurrentie Monopolistische concurrentie Oligopolistische concurrentie Zuiver monopolie PRIJS EN WAARDEPERCEPTIE VAN DE CONSUMENT PRIJS/VRAAGRELATIE - Vraagelesticiteit - Inelastische vraag Elastische vraag PRIJS EN AANBOD VAN DE CONCURRENT ANDERE EXTERNE FACTOREN Economische omstandigheden Sociale bezwaren Wederverkopers Overheid

Figuur 16.2 Kosten per eenheid op verschillende productieniveaus

PRIJZEN GEBASEERD OP KOSTEN Kostprijs-plus methode Break-even analyse Streefwinst PRIJZEN GEBASEERD OP DE KOPER PRIJZEN GEBASEERD OP DE CONCURRENTIE Prijszetting bij inschrijving Gangbaar tarief

Figuur 16.5 Belangrijke overwegingen in de prijszetting

Figuur 16.6 Break-evengrafiek voor de prijszetting op basis van de streefwinst

Figuur 16.7 Kostengeoriënteerde prijszetting versus op beleefde waarde gebaseerde prijszetting