Multidisciplinair Overleg (MDO) GDT- en niet-GDT-overleg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – 20 februari 2009 Cliëntoverleg Integrale Jeugdhulp Deinze-Gent 1 Opstart- en informatievergadering Cliëntoverleg.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
Het elektronische zorgplan Openstaande zorgplannen
Eerstelijnspsychologische functie Poperinge-Ieper-Diksmuide.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
1 Info coaches seizoen september 2011.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Zorgtraject diabetes: doelgroep type 2 diabetici GMD 1 of 2 injecties insuline of incretine mimeticum.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Organisatie MDO Knokke-Heist en Damme
Nieuwe Wmo – Platform VO
Frequent gestelde vragen
Voorstelling Communicatieschrift.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Het elektronische zorgplan - SEL-verantwoordelijken Het elektronische zorgplan SEL-verantwoordelijken Dienst Welzijn en Gezondheid Provinciebestuur Vlaams-Brabant.
Voorstelling LAS-regio Tielt Lokaal Antennepunt SEL
60+ team CGG Largo CGG Mandel en Leie Hoofdzetels: J
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
Thuiszorgplatform Langemark-Poelkapelle - Zonnebeke
Voorstelling : Communicatieschrift GDT MDO (niet-GDT) OMDO
Lokaal Antennepunt SEL (LAS) regio Ieper
Communicatieschrift – GDT-overleg – MDO
Lokale Antennepunten SEL
SEL MWVL – LAS regio Ieper
E-zorgplan: stand van zaken
Damme en Knokke-Heist V OORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Multidisciplinair Overleg 2012 GDT Niet-GDT OPP.
Procedure vermissing thuis verblijvende personen met dementie
Multidisciplinair Overleg 2013 GDT Niet-GDT OPP.
GGZ-Vernieuwing Midden-West-Vlaanderen:
Samenstelling SEL Oververtegenwoordiging door 1 beroepscategorie: vermijden door aantal vertegenwoordigers per beroepscategorie op voorhand te bepalen.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Info voor organisaties? nachtzorg.be gsm 0032(0) hugo goedemé – voorzitter.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
OVERZICHT Het onderzoek Informatie in de beginsituatie
Het e-zorgplan
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Het elektronische zorgplan
Wachtdienstregeling.
Vorming E-zorgplan.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
OOTT Oriëntatie- en opvolgingstraject thuiszorg. OOTT ?  Een tijdelijk verblijf voor ouderen én  Een op maat aangeboden begeleiding om  Zo lang mogelijk.
P3 Zorgvernieuwingsprojecten Tweede oproep
Feedback op het best-practice document
PIOT Psychotherapeutische Interventies voor
Karen Princen Zorgcoach Kristel Peeters Zorgcoach Lien Pittevils Projectcoördinator Veldbornstraat Tienen T. 016/
Het integratieprotocol Werken met een auditieve beperking Zin?Ja! Sessie 16 april
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Toelichting werking Panal 8 oktober 2015 UPC Kortenberg.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
E-zorgplan 7 november Historiek 1990SIT2004GDT2010SEL.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
SEL Amberes WELKOM.
Een organisatie voor samenwerking in de eerstelijnsgezondheidszorg
Auteur: Marieke van Schie, huisarts te Leiden
Pilootproject ‘De Brug’
Overleg Psychiatrische PatiëntEN (OPP)
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Wmo beleid in de Drechtsteden
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Transcript van de presentatie:

Multidisciplinair Overleg (MDO) GDT- en niet-GDT-overleg Voorstelling Multidisciplinair Overleg (MDO) GDT- en niet-GDT-overleg TZP’s regio Ieper – sept./okt. 2012

SEL = GDT = Samenwerkingsinitiatief EersteLijnsgezondheidszorg (Vlaamse erkenning) = Geïntegreerde Dienst voor Thuisverzorging (Federale erkenning)

SAMENWERKING IN DE THUISZORG

SAMENWERKING IN DE THUISZORG  De eerste stap naar meer samenwerking en communicatie is het gebruik van een communicatieschrift  Indien er concreter overleg nodig is, kan men overgaan tot een multidisciplinair overleg (MDO) (= overleg rond de tafel met alle betrokken hulpverleners)

SAMENWERKING IN DE THUISZORG Communicatie zonder overleg rond de tafel Zorgplan = Communicatieschrift Communicatie met overleg rond de tafel (= MDO) 1. Overleg → personen met fysieke beperkingen: Zorgplan = GDT-overleg 2. Overleg → personen met problemen die niet fysisch/psychisch zijn Zorgplan = Registratieformulier niet-GDT-overleg 3. Overleg → personen met psychiatrische problematiek: Zorgplan = Begeleidingsplan i.k.v. OPP 3.

COMMUNICATIE - SCHRIFT

Multidisciplinair Overleg (= MDO)

WAT Een multidisciplinair overleg is een overlegbijeenkomst met minstens 3 professionele zorgaanbieders van verschillende disciplines rond de individuele patiënt/cliënt/gebruiker met als doel de thuiszorg te optimaliseren.

AANVRAAG en ORGANISATIE Aanvraag tot Multidisciplinair Overleg Organisatie: Voor een Multidisciplinair Overleg Tijdens een Multidisciplinair Overleg Na een Multidisciplinair Overleg

AANVRAAG Nood aan overleg? Nood vanuit de gebruiker en zijn omgeving Opsomming van risicofactoren in de eerstelijnsgezondheidszorg geeft een indicatie van een risicosituatie

RISICOFACTOREN Thuiszorgsituatie – omgevingsfactoren Mentale Factoren Gebruik van meer dan 5 geneesmiddelen Moeilijkheden bij verplaatsing Nieuwe thuiszorgsituatie Palliatieve patiënt Hulpbehoevendheid neemt toe Complexe hulpverlening (bv 24/24u) Mentale Factoren Dementie of andere cognitieve stoornis Meerdere zorgaanbieders komen aan huis Depressie of stemmingsstoornis onvoldoende/overbelaste mantelzorg Psychosociale problematiek Verslaving Fysieke en Medische factoren Eenzaamheid Zorgforfait B of 35 op Belscore Ondervoeding Ouder dan 85 jaar Verwaarlozing Recente hospitalisatie Conflicten

DOEL van OVERLEG Informeren Organiseren Beslissen Overtuigen Opvolgen relevante gebeurtenissen in de thuiszorgsituatie Organiseren vb. taakafspraken, weekplanning Beslissen vb. uitbreiding van zorg - al dan niet rusthuisopname? Overtuigen cliënt staat centraal, welke beslissing wordt er genomen Opvolgen vb. vervolgoverleg, opvolging Mogelijkheid van combinatie van doelstellingen binnen één overleg

2. ORGANISATIE: VOOR een MDO Is de patiënt/cliënt/gebruiker op de hoogte en is hij/zij akkoord dat er een overleg georganiseerd wordt? Screenen van de situatie Reden overleg? Wie neemt initiatief tot aanmelding? Welk resultaat/verbetering wens je te bereiken? Dringendheid overleg? Tot welke doelgroep behoort de gebruiker? (ouderenzorg, psychiatrische patiënt,…) Doel van het overleg (informatief, nood aan vernieuwde aanpak, …)

VOOR een MDO Zoek gemeenschappelijk moment Aanwezigheid gebruiker Betrokken bij het overleg  mening Afspraken worden meer gedragen Meestal positieve invloed op verloop overleg Tip! Neem op voorhand het overleg met de gebruiker al door. Knelpunten kunnen samen worden overlopen Impact van de aanwezigheid

ORGANISATIE: TIJDENS een MDO Start met voorstelling aanwezigen Doelstelling overleg duiden Eerlijke mening en evenwaardige inbreng van alle aanwezigen Hou gebruiker/mantelzorger in het oog of zij akkoord gaan met de gemaakte afspraken

TIJDENS een MDO Verantwoordelijkheid ligt bij alle zorgaanbieders Taak organisator Structuur brengen Tip! checklist van alle levensdomeinen Regelmatig samenvatten

TIJDENS een MDO Gedeeld beroepsgeheim Voorwaarden Tussen zorgaanbieders betrokken bij de HV Zorgaanbieders hebben hetzelfde hulpverleningsdoel Need to know - nice to know Informatie wordt meegedeeld in het belang van de hv en de gebruiker De gebruiker is geïnformeerd over het delen van informatie Toestemming gebruiker voor aanwezigheid andere zorgaanbieders op het overleg Ook als organisator MDO moet je toestemming krijgen om het overleg te leiden Tip! Op het overleg kan er delicate informatie besproken worden, het is daarom niet altijd aan te raden om alle informatie zwart op wit in het verslag neer te schrijven.

ORGANISATIE: NA een MDO Verslag bevat de essentiële afspraken doorsturen naar alle betrokken zorgaanbieders én gebruiker/mantelzorg Opvolging van de gemaakte afspraken Eventueel opvolgoverleg plannen Polsen of de gemaakte afspraken haalbaar waren voor iedereen, waarom wel of niet Aanpassen afspraken of nieuwe afspraken maken

ADMINISTRATIEVE ONDERSTEUNING Organiseer het overleg zelf (cfr. overeenkomst met SEL) of contacteer een organisator Contacteer de organisator met volgende gegevens: Patiënt: Naam, Adres, Rijksregisternr en Mutualiteit Deelnemers overleg: Naam Plaats overleg + vermoedelijke datum  Organisator bereidt GDT Zorgplan voor

LIJST ORGANISATOREN MDO SEL MWVL heeft lijsten van organisatoren MDO (www.selwvl.be → Midden West-Vlaanderen → Overleg in de Thuiszorg → Organisatie Overleg) Er wordt een onderscheid gemaakt tussen Betrokken (zorgaanbieder als) organisator Externe organisator

OVERHEID WIL MDO STIMULEREN

OVERHEID GEEFT OPDRACHT AAN SEL/GDT Bewaken van kwaliteit van multidisciplinair overleg Multidisciplinaire vormingen organiseren Toezicht houden op organisatie van MDO Faciliteren van het MDO door de personen die een overleg wensen toe te leiden naar mogelijke organisatoren …

OVERHEID VOORZIET VERGOEDINGEN VOOR MDO Vergoeding voor overleg rond persoon met fysieke beperking Zorgplan = GDT-overleg Vergoeding voor overleg rond persoon met psychiatrische problematiek Zorgplan = Begeleidingsplan i.k.v. OPP (OPP = Overleg Psychiatrische Patiënt)

SEL VOORZIET VERGOEDINGEN VOOR MDO* Vergoeding voor overleg (MDO) rond persoon met problemen die niet van fysische of psychische aard zijn of waarvan de problematiek niet aan de voorwaarden van de overheid voldoet Zorgplan = Registratieformulier niet-GDT-overleg * Afhankelijk van beschikbare middelen. Dit is geen verworven recht

GDT-overleg

GDT-ZORGPLAN Wat? Voorwaarden? Hoe? Vergoeding

WAT? Vergoeding voor teamoverleg GDT = Geïntegreerde Dienst voor Thuisverzorging (cfr. federale overheid/RIZIV) Voorwaarden moeten voldaan worden Initiatief = gelijk wie

VOORWAARDEN Effectief samenkomen Huisarts is aanwezig TVP is aanwezig (indien betrokken in zorg) Min. 3 disciplines waarvan 2 zorgaanbieders RIZIV gerechtigd zijn! Patiënt verblijft thuis (of binnen 8 dagen thuis) Patiënt is verminderd fysiek zelfredzaam Patiënt stemt in met deelnemers Patiënt is aanwezig (of geeft akkoord) 1x/jaar mogelijkheid tot indienen

INHOUD GDT-ZORGPLAN Aantal wijzigingen Lay-out (8-6 blz) Aanvinken externe organisator of betrokken zorgaanbieder Overeenkomst in hoofde van de GDT Bijkomende in te vullen velden: datum van aanvraag overleg, aanvrager, ontvanger van de aanvraag, overlegorganisator Voor het formulier: www.selwvl.be – regio Midden West-Vlaanderen – overleg in de thuiszorg - GDT

AANDACHTSPUNTEN BIJ INVULLEN Het GDT-zorgplan moet volledig ingevuld worden, maar onderstaande zaken ontbreken soms, waardoor we het overleg niet kunnen factureren: Klevertje van de mutualiteit (verplicht) Verklaring van de huisarts m.b.t. verminderde fysieke zelfredzaamheid (ondertekend, gedateerd en afgestempeld) Verklaring van de patiënt (2 handtekeningen nodig) Handtekeningen van alle deelnemers Korte omschrijving en verslag

NA HET GDT-OVERLEG Afwerken GDT Zorgplan Opsturen naar het SEL MWVL (ev. samen met Vlaams Zorgplan = zorgfiche vanuit Communicatieschrift)

VERGOEDING (wettelijk bepaald) Ten huize van patiënt: € 40* Andere locatie: € 30* Zorgverlener/zorgaanbieder met RIZIVnr wordt uitbetaald door mutualiteit Hulpverlener/zorgaanbieder zonder RIZIVnr wordt uitbetaald door de GDT (=SEL). Er is maar 1 forfait voor alle aanwezige hulpverleners. ( verdeling van forfait) Max. 4 forfaits/overleg * Bedragen van de vergoeding worden geïndexeerd

VERGOEDING (niet bij wet verplicht) Het SEL voorziet extra vergoedingen: Zorgaanbieders zonder RIZIV-nr krijgen een gelijkwaardige vergoeding als zorgverstrekkers Organisator van het overleg: € 40 Deze vergoedingen worden voorzien vanuit het SEL-budget en worden procentueel verminderd als het SEL-budget – dat in de begroting voorzien wordt – overstegen wordt. Deze vergoedingen kunnen niet gezien worden als verworven recht.

Niet-GDT-overleg

NIET-GDT-ZORGPLAN Wat? Voorwaarden? Hoe? Vergoeding

WAT? GDT-voorwaarden zijn te beperkend en het SEL wil nog meer MDO stimuleren Basisprincipes voor Multidisciplinair Overleg (MDO) werden provinciaal vastgelegd Voorwaarden moeten voldaan worden Initiatief = gelijk wie

VOORWAARDEN Effectief samenkomen Huisarts is op de hoogte Min. 3 prof. hulpverleners/zorgaanbieders van verschillende disciplines Patiënt verblijft thuis of thuiszorg wordt voorbereid Patiënt gaat akkoord met overleg Patiënt is zorgbehoevend Mogelijkheid tot meerdere overleggen/jaar

INHOUD REGISTRATIEFORMULIER Bestaat uit 1 pagina (recto-verso) Te ondertekenen door gebruiker voor akkoord Te ondertekenen door deelnemers aan overleg Aanvinken waarom het geen GDT-overleg is Aanvinken als overleg thuis of elders doorging Gegevens aanvrager, ontvanger van aanvraag, organisator, datum aanvraag en datum overleg Noteren welke evaluatieschaal gebruikt werd Factuurgegevens

VERGOEDING (niet bij wet verplicht) Ten huize van patiënt: € 40* voor deelname Andere locatie: € 30* voor deelname *Bedragen van deze vergoedingen worden geïndexeerd Zorgaanbieders zonder RIZIV-nr krijgen een gelijkwaardige vergoeding als zorgverstrekkers Organisator van het overleg: € 40 Deze vergoedingen worden voorzien vanuit het SEL-budget en worden procentueel verminderd als het SEL-budget – dat in de begroting voorzien wordt – overstegen wordt. Deze vergoedingen kunnen niet gezien worden als verworven recht.

Voor meer info: SEL Midden West-Vlaanderen Mandellaan 101 8800 Roeselare Tel. 051 20 40 74 Gsm. 0478 27 09 52 ann.van.wanzeele@sel-mwvl.be www.selwvl.be www.thuiszorgzakboekje.be