Evidence Based Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Renco Bakker BPMConsult
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
7 oktober 2010Thuiskomen Nazorg is hoofdwas - peter paul doodkorte -
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Samen innoveren: duurzaam samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Onderzoek en de PMT Onderzoek naar onderzoek (en scholing) in de Psychomotorische Therapie Kenniscentrum Gezondheid en Welzijn Windesheim lectoraat Bewegen,
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Wat is een communicatieplan?
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
MVO en intern management
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Slagkracht met kwaliteit
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
IT & Corporatie Professionaliseringsbijeenkomst Utrecht, 29 juni 2009.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Vormgeven van de HRM-functie
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Interne kwaliteitszorg NVAO
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Naar een optimaal HR - beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
CRM vanuit het incidenten perspectief
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

Evidence Based Management MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris

Onderwerpen 1. Organogram en definitie 2. Waarde 3. Verschillen in waarde 4. Afstemming 5. Problemen

1. Organogram?

Organisatiemodel I. Omgeving Cliëntgroep 1 Inspectie Cliëntgroep 2 Verzekeraars Arbeidsmarkt Wetenschap Leveranciers Organisatiemodel III. Coördinatie Afdeling Afdeling II. Differentiatie I. Omgeving

Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie

Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Management Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional inkoop ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie

Waarde ! Een organisatie bestaat ze lang ze waarde toevoegt. Afdelingen voegen de waarde toe die hen aanbelangt!

3.Verschillende waarden Verschillende partijen hebben verschillende waardeoriëntaties Externe verschillen vragen om interne verschillen noodzaak van differentiatie Interne verschillen vragen om afstemming coördinatie

Toenemende specialisatie  grotere afstand Grotere afstanden

Omgevingscomplexiteit-differentiatie-coördinatie Functionele differentiatie Structuur- differentiatie Fragmentatie van verantwoordelijkheid Noodzaak van coördinatie

Differentiatie en specialisatie  ingroup - outgroup Sciencedaily.com

Verschillende waardeoriëntaties verschillende probleemdefinities De 3P - Wet : van probleem ?? via proces naar persoon

4. Afstemming Waarde = realiseren van integrale doelen! Peter Haima. Happy Professional Waarde = realiseren van integrale doelen!

Samenvatting Specialisatie, differentiatie  fragmentatie Grotere onderlinge afstand Meer onderlinge tegenstelling Meer coördinatie is nodig Verschillende probleemdefinities

5. Problemen?

Analyse Evidence based management vraagt om een systematische analyse en een doordachte strategie. Vraag Diagnose Analyse Aanpak Modellen kunnen behulpzaam zijn.

Wat is een probleem? Oorzaken (+oorzaken achter oorzaken) Omstandigheden, mediërende en modererende variabelen Probleem Effecten Oplossingen - Ontbrekende oplossingen

Veelkoppig monster Mediërende variabelen Afhankelijke variabelen Onafhankelijke variabelen Effecten Omstandigheden Modererende variabelen

Wat is een probleem? Oorzaken: niet eens met, slordig, obstinaat, geen correctie toestaan Omstandigheden: werkdruk, tempo, geen controle, sancties, geen teamgeest Probleem: infectie of dreigende infectie Effecten: complicaties, missen accreditatie, slecht imago, minder patiënten Oplossingen +/-: strikter toezicht, aanspreken, selectie van professionals

What problem are we facing? Problemen verschillen per functie. Voor de zorg is een slecht imago een gevolg. Voor PR/communicatie is het een probleem. Processen zijn oorzaken of gevolgen van een probleem voor professionals. Voor managers vormen processen het probleem. .Zorg - Financieel - Gedrag - Kennis ???

Analyzing Wicked Problems Belang van interventie (ernst x urgentie) Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut

Analyzing Wicked Problems Ethics Person Organisation System Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut

Analyzing Wicked Problems Ethics Person Organisation System Vision Strategy Operational Theory Practice Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut

Dilemma Organisatieontwikkeling Statisch Veerkracht Plastisch Wendbaar Facts, regels, controle competitief korte termijn Feelings, waarde, overdracht coöperatief lange termijn