Evidence Based Management MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris
Onderwerpen 1. Organogram en definitie 2. Waarde 3. Verschillen in waarde 4. Afstemming 5. Problemen
1. Organogram?
Organisatiemodel I. Omgeving Cliëntgroep 1 Inspectie Cliëntgroep 2 Verzekeraars Arbeidsmarkt Wetenschap Leveranciers Organisatiemodel III. Coördinatie Afdeling Afdeling II. Differentiatie I. Omgeving
Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie
Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Management Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional inkoop ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie
Waarde ! Een organisatie bestaat ze lang ze waarde toevoegt. Afdelingen voegen de waarde toe die hen aanbelangt!
3.Verschillende waarden Verschillende partijen hebben verschillende waardeoriëntaties Externe verschillen vragen om interne verschillen noodzaak van differentiatie Interne verschillen vragen om afstemming coördinatie
Toenemende specialisatie grotere afstand Grotere afstanden
Omgevingscomplexiteit-differentiatie-coördinatie Functionele differentiatie Structuur- differentiatie Fragmentatie van verantwoordelijkheid Noodzaak van coördinatie
Differentiatie en specialisatie ingroup - outgroup Sciencedaily.com
Verschillende waardeoriëntaties verschillende probleemdefinities De 3P - Wet : van probleem ?? via proces naar persoon
4. Afstemming Waarde = realiseren van integrale doelen! Peter Haima. Happy Professional Waarde = realiseren van integrale doelen!
Samenvatting Specialisatie, differentiatie fragmentatie Grotere onderlinge afstand Meer onderlinge tegenstelling Meer coördinatie is nodig Verschillende probleemdefinities
5. Problemen?
Analyse Evidence based management vraagt om een systematische analyse en een doordachte strategie. Vraag Diagnose Analyse Aanpak Modellen kunnen behulpzaam zijn.
Wat is een probleem? Oorzaken (+oorzaken achter oorzaken) Omstandigheden, mediërende en modererende variabelen Probleem Effecten Oplossingen - Ontbrekende oplossingen
Veelkoppig monster Mediërende variabelen Afhankelijke variabelen Onafhankelijke variabelen Effecten Omstandigheden Modererende variabelen
Wat is een probleem? Oorzaken: niet eens met, slordig, obstinaat, geen correctie toestaan Omstandigheden: werkdruk, tempo, geen controle, sancties, geen teamgeest Probleem: infectie of dreigende infectie Effecten: complicaties, missen accreditatie, slecht imago, minder patiënten Oplossingen +/-: strikter toezicht, aanspreken, selectie van professionals
What problem are we facing? Problemen verschillen per functie. Voor de zorg is een slecht imago een gevolg. Voor PR/communicatie is het een probleem. Processen zijn oorzaken of gevolgen van een probleem voor professionals. Voor managers vormen processen het probleem. .Zorg - Financieel - Gedrag - Kennis ???
Analyzing Wicked Problems Belang van interventie (ernst x urgentie) Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut
Analyzing Wicked Problems Ethics Person Organisation System Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut
Analyzing Wicked Problems Ethics Person Organisation System Vision Strategy Operational Theory Practice Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut
Dilemma Organisatieontwikkeling Statisch Veerkracht Plastisch Wendbaar Facts, regels, controle competitief korte termijn Feelings, waarde, overdracht coöperatief lange termijn