Het schrijven van een leesbare managementletter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Van uit het Verantwoordingsorgaan Bevindingen en opmerkingen van het VO • betreffende het handelen en het gevoerde beleid • van het Fondsbestuur in het.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Uiterlijke structuur aanbrengen
Uw persoonlijke visitekaartjes
Verenigingen en financiën
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Een (financiële) zorg minder ! Wat is Cardec Cardec is een besloten vennootschap, opgericht door Mr. P.J.Ph. Dietz de Loos, advocaat te Wassenaar. Vanuit.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Het maken van een presentatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Agenda Inkoopprofessionalisering
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
Schrijven in passende stijl
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
© de vries business consultancy, 2008
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
voor iedere ondernemer
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Uw persoonlijke visitekaartjes
Onderzoek doen een methodische aanpak
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
De dag van het solliciteren Blok 1
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Presentatie Bijeenkomst 3
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
6 stappen in Risico management
Do’s en Dont’s voor uw M&T Subsidieaanvraag Paula Meijer Utrecht, 22 mei 2008.
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat is eigenlijk auditkwaliteit? Marianne van der Zijde.
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
3F maken van een verslag.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Een beschouwing schrijven
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Rapportage van voortgang of status
Cursus Interne auditor
Cursus Interne auditor
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Het schrijven van een leesbare managementletter Gerton Reijenga – Findings 6 oktober 2009

Introductie Findings verbetert de communicatie tussen accountants en ondernemers door hen te helpen bij het schrijven, oplossen en controleren van bevindingen

Inhoud Ontwikkelingen in de markt Spanningsveld Wat kan beter Top 10 Integraal onderdeel van de controle Samengevat…

Ontwikkelingen in de markt Fusies Toegenomen regelgeving Tarieven onder druk Commodity product Geloofwaardigheid accountantsberoep Hoe onderscheidt u zich nog als accountant? Management letter is hèt visitekaartje

Communicatie accountant Rapportagevorm Inhoud Wettelijke basis? Doelgroep Accountantsverklaring Uitslag van het onderzoek naar de getrouwheid van de jaarrekening Ja, BW 2:393 lid 5 Algemeen publiek Accountantsverslag Verslag over de belangrijkste bevindingen die bij de controle van de jaarrekening naar voren zijn gekomen Ja, BW 2:393 lid 4 Primair afgestemd op RvC Management letter Rapportage van belangrijke bevindingen (ook die niet rechtstreeks in relatie staan tot de controle van de jaarrekening) met adviezen voor verbetering Nee Primair afgestemd op bestuur Accountantsrapport Rapport dat de accountant uitbrengt als hij de jaarrekening zelf samenstelt Nee, vaak voor niet wettelijke controles Bestuur en RvC

Spanningsveld

Wat kan beter Top 10 Verschillende doelgroepen Formele taal Disclaimers Gestructureerde opbouw Accountantsjargon Verplichte nummers Inzicht in de cijfers Concrete adviezen Strategische ontwikkelingen Vorm en lay-out

1. Verschillende doelgroepen Aan wie is de management letter gericht? Meer achtergrondinformatie nodig Duidelijke uitleg (verstandige leek) Samenvatting voor partijen op afstand  houd er rekening mee dat de management letter ook door andere doelgroepen wordt gelezen

2. Formele taal “Middels dit schrijven rapporteren wij u omtrent onze bevindingen uit hoofde van de door ons uitgevoerde jaarrekeningcontrole 2008 inzake bedrijf XYZ.” “Hai Kees, Ik heb ff een stukkie op papier gezet van wat wij gezien hebbe bij de controle” gebruik woorden die de lezer kent en ook zelf gebruikt, maar houd het wel zakelijk vermijd de lijdende vorm zoveel mogelijk wissel korte en lange zinnen af

3. Disclaimers wees duidelijk in wat u wel en niet hebt gedaan “Ons onderzoek ten aanzien van de opzet, bestaan en de werking van de administratieve organisatie en de daarin besloten maatregelen van interne beheersingsmaatregelen is niet gericht op het vormen van een oordeel omtrent uw administratieve organisatie en interne beheersing als geheel, noch op de betrouwbaarheid en continuïteit van de geautomatiseerde gegevensverwerking als zodanig. De opmerkingen kunnen derhalve niet als limitatief worden beschouwd.” wees duidelijk in wat u wel en niet hebt gedaan verwijs naar de opdrachtbrief

4. Gestructureerde opbouw Brij aan bevindingen Kopjes sluiten niet aan bij de teksten Analyse van controlebevindingen een logische volgorde en structuur bevordert de leesbaarheid

5. Accountantsjargon volledigheid van opbrengsten - materieel belang - axiomatisch voorbehoud - administratieve organisatie - intern beheersingssysteem - getrouwheid van de jaarrekening – deelwaarneming - betrouwbaarheid en continuïteit geautomatiseerde gegevensverwerking “Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie over de bedragen en de toelichtingen in de jaarrekening.” probeer accountantsjargon te vermijden of te verduidelijken

Bron: COS 260 en NIVRA Studierapport 31 6. Verplichte nummers Bron: COS 260 en NIVRA Studierapport 31 maak gebruik van een ‘checklist’ om te controleren of alle relevante onderwerpen zijn behandeld

7. Inzicht in de cijfers Samenstelling van de post + oorzaken ”De post debiteuren is met € 1.250.000 gedaald tot € 10.500.000 ten opzichte van ultimo 2007.” Samenstelling van de post + oorzaken Kengetallen en ratio’s opvallende mutaties oorzaken geef een toelichting op de kengetallen en ratio’s die de klant echt inzicht geven in de bedrijfsprestaties

8. Concrete adviezen verplaats u in de positie van de klant “Medio vorig jaar is een nieuw systeem geïmplementeerd ter ondersteuning van de verkoopactiviteiten van bedrijf XYZ. Een aantal onderdelen van dit systeem vertoont nog tekortkomingen welke onze controle van de volledigheid van opbrengsten bemoeilijkt...” “...Hoewel wij dit voor onze controleopdracht niet van materieel belang achten, adviseren wij u dit verder uit te zoeken en de noodzakelijke corrigerende acties te nemen...” verplaats u in de positie van de klant sluit bevindingen af met een concreet advies waar de klant echt iets aan heeft

9. Strategische ontwikkelingen Wat speelt er aan ontwikkelingen? organisatie personeel producten markt regelgeving laat zien dat u de business van de klant begrijpt en weet wat er speelt

10. Vorm en lay-out Brief of rapport Lay-out moet aantrekkelijk zijn Form over substance Andere rapportageformaten kies de vorm en lay-out die past bij u en uw klant

Integraal onderdeel van de controle Pre-audit: wat speelt er? Besprekingen met management Bevindingen doen en vastleggen Bevindingen structureren en prioriteren naar belang voor de klant en de controle Eindredactie door 1 teamlid Interne review door teamlid/partner Peer review door collega niet betrokken bij de opdracht (voor)Bespreken met management Management letter definitief maken inclusief reactie management

Samengevat... De management letter is uw visitekaartje! Verplaats u in de positie van de klant Gebruik een zakelijke, heldere schrijfstijl Maak gebruik van de "wat kan beter Top 10" Meer (schrijf)tips zijn te vinden op www.findings.nl