Het capaciteitsproces en dienstverlenende bedrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
Advertisements

Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Digitaal Depot. Waarom een Digitaal Depot •Overheden en particulieren werken steeds meer en soms alleen nog maar digitaal; •Gebruikers verwachten digitaal.
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Advies AO Wielerbond De Euromasters
Betrouwbaarheidstypologie
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Hoofdstuk 2 Het inkoopproces
Dienstverlenende ondernemingen
Melvin Spooren en Kees Froeling 3 oktober 2007 eHRM en de veranderende organisatie Melvin Spooren (LogicaCMG) en Kees Froeling (KPN)
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Behoeftestelling met Storytelling
Instructies Internationale CNSJ Verkooptool - Inleiding Ontwikkeld voor markten buiten Europa Content vertaald in het Engels Online verkoop van losse festival.
Hoofdstuk 7 Stukproductie
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Inleiding G!DS Z-O-U-T en CultuurUtrecht. Wat is G!DS?  Sociale en culturele kaart van de bibliotheken  Informatie op het sociale en culturele vlak.
Betrouwbaarheidstypologie
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Revitalisering Wiltsangh
Betrouwbaarheidstypologie
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Logistiek management: begrippen en principes
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Business Marketing Management
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Het verkoopproces Hoofdstuk 6 De verkoopfunctie Het voorraadbeheer
Interne organisatie Functies en processen
Administratieve Organisatie Theorie en praktijk
Interne organisatie Organisatie en leiding
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Hoofdstuk 8 De administratieve organisatie van projecten
Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Presentatie: Bedrijven InvesteringsZone
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Van zorgen voor naar zorgen dat
Het Pgb-proces in Rotterdam
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Stimuleringsfonds 2016 Bijeenkomst 31 mei 2016 De Baander Dalen.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Herindeling GNL
Buiten gebeurt het! Ketenintegratie
Schouwing en collectieve dialoog 21 april 2016
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Informatie BPV Beroeps Praktijk Vorming BPV beter bekend als stage
Transcript van de presentatie:

Het capaciteitsproces en dienstverlenende bedrijven Hoofdstuk 10 Het capaciteitsproces en dienstverlenende bedrijven Inleiding De capaciteitsfunctie Het capaciteitsproces Procesactiviteiten Informatibehoefte 60

Inleiding Dienstverlenende bedrijven worden uit oogpunt van de administratieve organisatie als lastig ervaren. Oorzaak: Het ontbreken van een waardekringloop omdat er vaak geen goederenbeweging aanwezig is. De grote verscheidenheid van bedrijven. Bijv: - hotels en restaurants - reparatiebedrijven - verhuurbedrijven - transportbedrijven - uitzendbureaus - recreatiebedrijven 61

De capaciteitsfunctie Dienstverlenende bedrijven stellen iets beschikbaar. Goederen Ruimten Menselijke arbeidskracht Kenmerken: - Geen eigendomsoverdracht - Tijdgebondenheid - Sturen op capaciteit en bezetting Belangrijk bij dienstverlenende bedrijven zijn : - Capaciteit - Planning - Reservering - Calculatie 62

Het capaciteitsproces Het inkopen van capaciteiten Het bewaren en onderhouden van capaciteiten Het beschikbaar stellen van capaciteiten Kenmerken Investeren Individualiseren Inspecteren Plannen Calculeren 63

Procesfasen en activiteiten Opdrachtfase Beoordelen kredietwaardigheid Beoordelen beschikbaarheid Het uitbrengen van een offerte Het ontvangen van een schriftelijke opdracht of getekende overeenkomst Het invoeren van de opdrachtgegevens in het systeem Het geven van de opdracht tot beschikbaarstelling Uitvoeringsfase en afwikkelingsfase Verschilt per categorie van dienstverlening 64

Beschikbaarstelling van arbeidskrachten Uitzendbureaus Beroeps- en ambachtelijke organisaties Uitvoering en verantwoording Facturering Kwaliteitsbeoordeling 65

Beschikbaarstelling van goederen Overdracht aan de aanvrager tegen ondertekening van een overdrachtsformulier en invoeren in het opdrachtenbestand De terugontvangst: Inspectie Invoeren in systeem De facturering: Vanuit het opdrachtenbestand conform de gemaakte afspraken 65

Beschikbaarstelling van ruimten voor evenementen Karakteristiek De frequent wisselende gebruikers De korte tijdsduur van het gebruik Procesfasen De aanschaf van toegangskaarten De ontvangst van de kaarten De verkoop van toegangskaarten De toegangscontrole De afrekening van de verkochte kaarten 66

Outsourcing ICT-beheer Salarisprocessen Productieprocessen Autoadministraties/wagenparkbeheer KPI’s Inkooptraject SLA Overdracht processen Evaluatie 66

Informatiebehoefte Planning Control Doorberekening van arbeidsuren Doorberekening van aanneemsommen Doorberekening van tarieven materieelgebruik Leggen van verbandscontroles Gebruikmaken van standenregisters 66