Boeren sterker maken De Canadese ervaring met aanbodbeheersing Ron Versteeg Maart 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Overheidsinterventie 2
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
De nieuwe successiewet mr. J.M.J.H. Hendriks PRESENTATIE d.d
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Schaalvoordelen & internationale handel
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
§1.2 – Euroboeren in de kou.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Winstmaximalisatie monopolist
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Internationale handel
secretaris Plaatselijke Groep
Hoofdstuk 3: Beleid van de EU
Herhaling Examenstof M&O
Control systems and transfer pricing
Activity-based job costing
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
H1. Europese landbouw in beweging
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Landschap beschermen en ontwikkelen
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 7 27 t/m 37.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Overheidsinterventie 1
Overheidsinterventie 3
Goede tijden, slechte tijden
Hartelijk welkom in Halle
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
Hoeveelheidsaanpassing II
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Conjunctuur.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Antwoorden mobieltje- uit lagelonenlanden dus goedkoper.
De structuur van de economie
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Lesbrief Markt en Overheid
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Welkom Havo 5..
Transcript van de presentatie:

Boeren sterker maken De Canadese ervaring met aanbodbeheersing Ron Versteeg Maart 2007

Overzicht van de presentatie Wie wij zijn De geschiedenis van aanbodbeheersing in Canada Vaststelling van productiequota De voordelen van aanbodbeheersing De WTO onderhandelingen en aanbodbeheersing Conclusie

DFC (Dairy Farmers of Canada): Het Begin 1934: De NDC (Nationale Melkveehouderij Raad) opgericht om de belangen van de melkveehouderij sector te behartigen 1942: de afdeling producenten werd onafhankelijk : de DFC (Canadese Melkveehouders) Aanbodbeheersing begon in de jaren 60 en 70 en heeft zich sindsdien steeds verder ontwikkeld.

Structuur van de DFC 10 leden die provinciale productschappen??? of producenten verenigingen (coöperaties ???) vertegenwoordigen Canadees Zuivel Netwerk (genetica) Alle producenten die een quota hebben zijn lid van een provinciale vereniging (cooperatie?) De raad van directeuren bestaat geheel uit melkveehouders.

Activiteiten van de DFC Beleid en contacten met de overheid Internationale Handel Marketing Voeding Operations??? Landelijk bureau???

Interactie Dairy Farmers of Canada Canadian Dairy Commission Marketing boards Zuivelverwerkers Associatie van Canada CMSMC Lobbyen voor prijzen en handel, Zuivelproducten promoten Prijzen vaststellen Quota onder de boeren verdelen Mellk verkopen aan de verwerkers Regulering van Volume & prijzen Nationale Regering Provinciaal Bestuur Lobby

Overzicht van de Canadese Zuivel Sector Boerderijen, verwerkers en andere statistieken

De Marktketen Boerderijen: boerderijen Verwerking De 3 grootste verwerkers: samen 70% van een markt van 12 miljoen Detailhandel: Grootste keten (Loblaws): 35% van de handel in voedsel De 10 grootste ketens: 90% van de handel in voedsel.

Canadese melkvee bedrijven In alle provincies en streken van Canada Altijd plaatselijk aanbod van verse melk Gemiddeld melkveebedrijf: 65 koeien, 1-2 voltijdbanen op boerderijen 21.4 % hebben stallen waar de koeien vrij rondlopen 78.6% habben stallen waar de koeien vastgebonden staan.

Verwerkers 460 fabrieken (verwerkingsbedrijven) Grote rationalisering – in 1965 waren er 1,413 fabrieken (begin van de aanbodbeheersing). De meeste fabrieken zijn gespecialiseerd: - melk, room, kazen, yoghurt, ijs, sour cream, boter / poeder, etc.

Wat produceren we? Van 62% wordt zuivelproducten gemaakt Van 38% van de melk wordt verse melk of room gemaakt. –IJs, yoghurt, sour cream: 5% –Bakkerij producten, diepvriesmaaltijden & pizzas, zoetwaren etc.: 11% –Kaas: 36% –Boter, melkpoeder, overig: – 5%

Toen Canada nog een grote exporteur was kregen de producenten een lage opbrengst Dus….Canada heeft de aandacht gericht op de interne markt Beknopte geschiedenis

Doelstellingen van het Canadese Zuivel systeeem 1)Het ordelijk op de markt brengen van melk door het aanbod af te stemmen op de vraag 2) De krachten in de onderhandelingen tussen belanghebbenden in evenwicht houden om een redelijke prijs voor de producent te bewerkstelligen 3) Ervoor zorgen dat de consumenten toegang hebben tot een voldoende aanbod van producten van hoge kwaliteit.

VRAAG IMPORT - TOTALE HOEVEELHEID DIE GEPRODUCEERD MOET WORDEN Provincie X Prov. Z Provincie Y BOEREN Aanbodbeheersing in een notendop BOEREN Individuele quota

Producenten hebben marktmacht nodig Om tegenwicht te bieden aan de marktmacht van andere belanghebbenden is collectieve actie ( of collectief vermarkten) nodig; maar om dit te bereiken is nodig: Wetgeving Vrijstelling van anti-trust wetgeving Canada gebruikt de wetgeving voor aanbodbeheersing

Steunpilaren van Aanbodbeheersing: Drie poten: Import beperking Vaststelling van de prijs voor de producent Regulering van de productie Alledrie even belangrijk

Hoe wij het aanbod afstemmen op de vraag

Aanbod afstemmen op de vraag Canadees Komitee voor Beheersing van het Melkaanbod Prov Non-voting Members CDC Chair Board

'De CMSMC schat de vraag in n.a.v. : 'De melk consumptie n Bepaling van de voorraden n De verwachte import n De traditionele export n Mogelijke verande- ringen in de markt Aanbod afstemmen op de vraag Stap 1: Inschatten wat de vraag zal zijn

'CMSMC stelt quota vast naargelang de vraag Aanbod afstemmen op de vraag Stap 2: Het productiedoel vaststellen

Aanbod afstemmen op de vraag Step 3: Quota toekennen

Step 4- Quota toekennen aan individuele Producenten Producers

Waarom aanbodbeheersing een beter alternatief is dan ‘vrije’/ ‘geliberaliseerde” handel

Aanbod in overeenstemming brengen met de vraag Voorkomt sterk wisselende prijzen

20% 31% 35% 54% Montreal, CanadaLondon, UKChicago, USBuenos Aires, Argentina City/Country Can $ / 3.5% BF het deel van de winkelprijs dat voor de boer isFarm-Retail Price Spread Aandeel van boeren in de winkelprijs

De stabiliteit van een constant aanbod

De prijs van de kosten van de boer vaststellen Formule voor de productiekosten –Contante kosten, kaptaalkosten, arbeid CDC overlegt ook met belanghebbenden en kijkt naar de consumentenprijs, de inflatie, en andere markt- en economische factoren voor zij prijsondersteuning voor boter en magere melk poeder bekendmaakt. De prijzen worden vastgesteld door Marketing Boards productschappen??? / pools

Formule voor productie kosten Cash Costs 45.6%18.24 € Capital Costs30.9%12,36 Labour23.5%9.40 Total Costs100%40,00 €

De onderhandelingsmacht in evenwicht brengen Marketing Overeenkomsten (MA) Over condities wordt onderhandeld tussen: Provinciale besturen en Verwerkers Coöperaties Privé ondernemingen Slechts een verkoper ( het provinciaal bestuur) onderhandelt over: het melkaanbod, de kwaliteit van de melk, klassen en prijzen, en betalingsvoorwaarden ten behoeve van de boeren.

De onderhandelingsmacht in evenwicht brengen Verdeling van de opbrengst van de producent

De prijs van de melk Average Milk Prices Paid to Producers Can $ per hl In Euro

Opbrengst voor de producent (Aftrek) Aftrek per hL maandelijkse levering: Transport $2.32/ hL Administratie$0.45 Promotie$1.22 Research en rasverbetering: $4.11 (2.67E) Producenten betalen voor de uitvoeringskosten van het systeem.

En Voordeel voor de Consument Een Canadese Paradox: producenten krijgen een hogere prijs en consumenten betalen prijzen die vergelijkbaar zijn met de amerikaanse prijzen. Waarom? Laten we eens een paar voorbeelden van handelsliberalisatie / deregulering bekijken…

Source: U.K. National Statistics, U.K. Department for Environment, Food and Rural Affairs Deregulering in de zuivel in de G.Britannië Ontwikkeling van detailhandelsprijzen en boerderijprijzen voor de zuivel in Gr. Britannië (1995 = 100)

Detailhandelsprijzen in Australië…

Na de BSE in Canada…

Aanbodbeheersing betekent dat de boer een eerlijker deel krijgt Source: Statistics Canada and Canadian Dairy Commission Evolution of retail and farm price, Canada (1995=100)

De context van de internationale handel Als we in aanmerking nemen dat minder dan 10% van alle voedsel op de wereldmarkt wordt verhandeld, is deregulering dan de oplossing voor alle landbouw-problemen?

De WTO en aanbodbeheersing Management Erkenning van verbanden De drie steunpilaren van de onderhandelingen staan met elkaar in verband. Binnenlandse steun Concurrentie in de export Markt toegang

WAAR GAAN WE NAARTOE?

De EU benadering van de WTO Herziening van het GLB: prijsondersteuning verminderen Lagere AMS (steun) Lagere export subsidies Lagere tarieven vereist Impact op de producenten wordt minder door ontkoppelde rechtstreekse betalingen?

Laten we de Doha / WTO eens wat eenvoudiger voorstellen… Als we aanbodbeheersing en voedselsoevereiniteit willen dan hebben we nodig: Bescherming van de binnenlandse markt door middel van tarieven en (tariff rate quotas) TRQ De WTO en aanbodbeheersing

Als we aanbodaanbodbeheersing en een op de lange termijn duurzame landbouw willen, willen we aanbieden: beperkte toegang tot al onze markten envoor alle producten Geen dumping: geexporteerde producten horen niet te profiteren van steunmaatregelen (ook niet van de binnenlandse steun volgens de blauwe, groene en gele ‘boxen’. ) WTO and Supply Management

Waar is aanbodbeheersing geschikt? Conclusie Aanbodbeheersing en een gemeenschappelijke markt zijn een logisch antwoord op toenemede liberalisering van de markt en toenemende marktconcentratie wetgevingMaar er is wetgeving voor nodig om het efficiënt te laten functioneren.

Waar is aanbodbeheersing geschikt? Conclusie Aanbodbeheersing en een gemeenschappelijke markt zijn een efficiënt middel om billijke prijzen voor producenten te krijgen Maar er is discipline van de kant van de producenten voor nodig.

Vragen?

Verkoop van melk: $4.2 miljard Draagt netto $8.3 miljard bij aan het BNP Verkoop van verwerkte producten: meer dan $10 miljard Ondersteunt economische activiteiten ter waarde van $26 miljard Biedt meer dan 142,600 banen: –Op de boerderij: 50,800 –Toeleveranciers: 25,200 –Verwerkende sector: 66,600 Economische bijdrage van de Canadese Zuivel industrie 2002