KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Incidentmanagement in Nederland
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Stookinstallaties Consequenties voor de zorgsector Symposium
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Zakenauto van het Jaar 30 september 2009 Zakenauto van het jaar Kasteel De Vanenburg - Putten.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Mr. Jan Rolleman Automotive Didact B.V. / Van Huffelen & Meenink
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
of volgt het geld de mensen? --- Geld en de provincie Noord-Brabant
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige.
BRANDSTOFBESPARING Het nieuwe label DE 3 GEMETEN PRESTATIES Brandstofefficiëntie Rolweerstand Veiligheid Remmen op nat wegdek Geluid Het externe rolgeluid.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Omzetontwikkeling Noord-Nederland, percentages bedrijven Bron: CBS, KvK, e.a. - Conjunctuurenquête Nederland COEN.
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
>> Als het gaat om energie en klimaat
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5 Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013.
Kivi 3 februari 2010 De Kilometerprijs Anders Betalen voor Mobiliteit Mr drs Arjan Driesprong.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Herijking van de Ecologische Hoofdstructuur Toelichting op PBL-analyses en beleidsopties voor Provinciale Staten en de Manifestpartners in Gelderland Jeannette.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Stand van zaken verbreding A27
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
7.3 Mobiliteit en gedrag. Overlast door verkeer 2000: 7,6 miljoen voertuigen in Nederland Groei van 25% per tien jaar Steeds langere files Een ‘verkeersinfarct’
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Wegbeprijzing in Nederland Studiedag “Wegbelasting: op een nieuwe weg?” Brussel, 31 mei 2011 Prof.dr.
Nationaal Sustainability Congres 16 maart 2006 Duurzaam inkopen in de praktijk De koffiecasus Charlotte Volbeda - van Oerle Ministerie van VROM.
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Schone Scheepvaart in de provincie Zuid-Holland
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Programma begroting 2016 SGP fractie gemeente Noord Beveland 6 november 2015.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
informatiebijeenkomst SDS regeling
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
MIRT Leergang 15 december 2017
Els de Wit Ministerie IenW
De toekomst van het milieu
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
2e informatiebijeenkomst voor (kandidaat) leden van Provinciale Staten over stand van zaken Klimaatakkoord 17 januari 2019.
Verkiezingsdebat UCR 12 Maart 2019.
Blok 3 Aantekening: Wat doen landen? Lastig onderzoek
Duurzaam mobiliteitsgedrag
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Transcript van de presentatie:

KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu

Hoofdlijn 1. Belang kilometerprijs voor milieu doelen 2.Effecten kilometerprijs en milieu: de theorie 3.Effecten kilometerprijs en milieu: de praktijk? 4.Specifiek: Anders betalen is minder betalen? Kilometerprijs en infrastructuur Oneerlijke behandeling vracht- t.o.v personenauto

Belang maatregelen schoon en zuinig

Milieu-effect kilometerprijs: de theorie 2020 MvT: reductie 3 Mton CO2, NOx 2.7 Kton, PM10 = 0.5 Kton  Kilometerprijs is de belangrijkste nationale maatregel voor klimaat en verkeer Milieuwinst komt alleen uit “minder mobiliteit” (15 % autokilometers) Wagenparkeffecten zijn negatief  meer, zwaardere en onzuiniger auto’s Belastingplan 2009 is milieueffectiever dan kilometerprijs Kilometerprijs = 58% minder vertraging door files  minder extra wegaanleg en minder extra verkeer & emissies

Milieu-effect kilometerprijs: de praktijk? 1.Vertraagde invoering: Klimaatwinst 1-2 Mton minder Geen impact op NSL Minder bereikbaarheidwinst 2.“Anders Betalen” = “Minder betalen” 3.Afspraak: Minder reductie mobiliteit = lagere tarieven = minder effect 4.Milieu-effecten wel ingeboekt, bereikbaarheidseffecten niet. 5.Impact spitstarief gemarginaliseerd ? 6.Niet optimale CO2 differentiatie tarieven

“Anders Betalen” is “Minder betalen” Voor Mobiliteit Geen Provinciale Opcenten Wel exploitatiekosten = 900 miljoen p/j minder betalen ( mln minder accijns betalen) Daarom zulke goede lastenplaatjes

Kilometerprijs  Wegaanleg Vervoers- prestatie Voertuig VerliesUren Betrouwbaarheid % Voertuigverliesuren voertuigkm Index Ambitie Nota Mobiliteit Uitvoering MIT pakket Effecten beprijzen Effecten beprijzen en extra bouwen Bron: VenW-LMCA 2007

Vrachtauto betaalt minder dan zuinige personenauto Bron: CE Delft, CBS

Conclusies Kilometerprijs cruciaal voor CO2 doelen verkeer  Versnellen: spitstarief en invoering basistarief  Vergroenen: tariefdifferentiatie, compensatie wagenparkeffecten  Eerlijker: niet minder betalen, vracht/bestel