LOKALE BESTUREN MAATSCHAPPELIJKE EN FINANCIELE UITDAGINGEN 4 mei 2013 Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vergadering BeNeGO Zundert, 18 april 2013
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
Innoveren voor gezondheid
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Noteview / Handout Welkom!
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
F. Lierman, Chief Economist Belgisch Instituut Openbare Financiën Lunchdebat, Belang en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit Discussiepunten.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Financiële uitdagingen Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
1 Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 De uitkeringstrekkers van de RVA toegelaten op basis van arbeidsprestaties voor de OCMW’s in toepassing van artikel 60 § 7 van de organieke wet betreffende.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Jaarverslag 2011 Afdeling OCMW’s Algemene vergadering – Afdeling OCMW’s 14 juni 2012 – Brugge.
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen Jan Leroy Studiedag VLO Brussel, 27 mei 2010.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
Riooltaks in Gent Hoe zit dat nu?.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Jaarbericht 2011 enkele hoofdlijnen algemene vergadering 14 juni 2012 – Brugge.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
OCMW’s van de centrumsteden Roeselare, 8 december 2015
Toelichting jaarrekening 2016
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Groei dossiers/ lokale opleg
Transcript van de presentatie:

LOKALE BESTUREN MAATSCHAPPELIJKE EN FINANCIELE UITDAGINGEN 4 mei 2013 Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw

VVSG - DEEL 1. WAT KOMT OP LOKALE BESTUREN AF? DEEL 2. HET BELANG VAN BELASTINGEN VOOR VLAAMSE GEMEENTEN

VVSG - DEEL 1. Wat komt op lokale besturen af? Vergrijzing: Extra uitgaven voor pensioenen van statutaire en contractuele medewerkers Extra uitgaven voor bijkomende diensten en infrastructuur voor ouderen Daling van de belastingbasis Samenleving verandert: meer gezonde, actieve, kritische, hoog opgeleide zestig- en zeventigplussers (vergrijzing sterk verschillend per gemeente, zie:

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Vergroening: Vrij onverwacht fenomeen Bijkomende capaciteit vereist in: Voorschoolse kinderopvang Basisscholen Buitenschoolse kinderopvang Vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren (vergroening sterk verschillend per gemeente, zie:

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Economische crisis: Meer mensen aangewezen op het OCMW (versterkt door snellere afbouw werkloosheidsuitkering) Minder snelle stijging van belastingontvangsten

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Opgelegde budgettaire evenwichten: Europese druk Maatregelen centrale overheden kunnen effect hebben op lokale besturen Geen zekerheid op middellange termijn over blijvende stijging Gemeentefonds (nu 3,5% per jaar) Ook lokale besturen krijgen strenger evenwicht opgelegd door BBC

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Aangaan van leningen minder vanzelfsprekend: Gevolg van bankencrisis Effecten: Minder leningvolume beschikbaar Tendens naar leningen op kortere termijn (sneller aflossen - budgettair zwaarder!) Leningen worden duurder Banken vragen ook beleggingen en betaalverkeer Banken gaan niet zo maar alle gemeenten en OCMW’s gelijk behandelen: financiële performantie krijgt meer belang

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Rioleringen: Europese Richtlijn (proper water tegen 2027) Om aan criteria te voldoen tot 2027 nog jaarlijks nodig: Ca. 400 miljoen euro voor resterend stelsel Ca. 600 miljoen euro voor onderhoud/herstel bestaand stelsel Financiering bedraagt jaarlijks: Ca. 300 miljoen euro uit saneringsbijdrage (indien overal maximumtarief wordt gevraagd) Ca. 100 miljoen Vlaamse investeringssubsidies

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Dividendinkomsten: Tijd van Dexia/Gemeentelijke Holding is voorbij Ook dividenden uit distributienetbeheer elektriciteit en aardgas worden in vraag gesteld (cf. debat over energieprijzen) Quid evolutie energiesector? Van veel naar één netbeheerder in Vlaanderen? Quid uittreding private speler in gemengde sector? Komt er één nettarief of beter niet? Wie draagt stijgende kosten openbaredienstverplichtingen (o.a. groene stroom)? Participaties in distributie- én in transportnetten?

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Veiligheid: Politie: Ook daar stijging pensioenfactuur Wie financiert de meerkosten: federaal of lokaal? Blijven zones voldoende mensen vinden? Brandweer: Financiële gevolgen creatie brandweerzones? Wie financiert meerkosten door statuut, extra normen, …?

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Andere maatschappelijke tendensen: Verkleuring van de samenleving: sterk verschillend van gemeente tot gemeente Gezinssamenstelling: impact op huisvestingsnood en maatschappelijke kwetsbaarheid Kleinere gezinnen (meer alleenstaanden) Van twee- naar eenverdieners Nieuw samengestelde gezinnen Dualisering: sommige mensen haken af Digitalisering: gevolgen voor communicatie, klachten, omgang met burgers, … Duurzaamheid en klimaatdoelstellingen …

VVSG - Wat komt op lokale besturen af? Is er dan niets meer mogelijk? Toch wel: Gemeente, OCMW blijft meest burgernabij bestuur Lokaal bestuur geniet veel vertrouwen Lokale beleidsmaatregelen hebben een snel, direct zichtbaar effect Als raadslid en raad kan je politieke keuzes maken Lokale politieke organen kunnen terugvallen op: Een professioneel apparaat van medewerkers Specifieke instrumenten zoals subsidies, belastingen, vergunningen, investeringen, … Verplichte soberheid kan creativiteit bevorderen!

VVSG - DEEL 2. Het belang van belastingen voor Vlaamse gemeenten Enkele cijfergegevens Een juridische benadering Een bestuurlijke benadering

VVSG - Enkele cijfergegevens Belastingen = ca. 50% van gemeentelijke inkomsten -> lokale belastingen zijn zeer belangrijk Lokale belastingen = ca. 7% van totale Belgische belastingen -> lokale belastingen zijn niet zo belangrijk

VVSG - Enkele cijfergegevens Vlaamse gemeenten heffen gemiddeld 22,8 verschillende belastingen (soms retributies) Dalende tendens in aantal verschillende belastingen

VVSG - Enkele cijfergegevens Meest voorkomende belastingen (2011) (1) Opcentiemen OV:308 Opdeciem verkeersbelasting 1 :308 Aanvullende personenbelasting:305 Afgifte administratieve stukken:303 Lijkbezorging:276 Huisvuilzakken: Geen echte gemeentebelasting

VVSG - Enkele cijfergegevens Meest voorkomende belastingen (2011) (2) Administratieve prestaties:245 Sluikstorten:240 Tweede verblijven:229 Afgifte stukken gevaarlijke inrichtingen:225 Opgravingen:208 Plaatsrecht op markten:

VVSG - Enkele cijfergegevens Belangrijkste belastingopbrengsten (2010) (1): Opc. onroerende voorheffing:1.882,944,2% Aanvullende personenbelasting:1.769,541,5% Opdeciem verkeersbelasting:90,72,1% Drijfkracht86,42,0% Tweede verblijven:56,01,3% Huisvuilzakken e.d.:53,41,3%

VVSG - Enkele cijfergegevens Belangrijkste belastingopbrengsten (2010) (2): Algemene gemeentebelasting:45,21,1% Milieubelasting:35,70,8% Andere belastingen ondernemingen:29,80,7% Parkeren:28,20,7% Afgifte administr. documenten:25,10,6% Ophalen huisvuil:23,80,6%

VVSG - Enkele cijfergegevens Vergelijking met Nederlandse gemeenten: < 10% van inkomsten uit belastingen Beperkt aantal toegelaten belastingen: Onroerend zaakbelasting: 3 miljard euro 8% van gemeentelijke inkomsten Daarnaast o.a. toeristenbelasting, hondenbelasting (61 mln), parkeergelden, precariobelasting (104 mln), reclamebelasting (21 mln)

VVSG - Een juridische benadering Fiscale bevoegdheid in Grondwet Beperking in principe alleen via: wet (geen opcentiemen vennootschapsbelasting) decreet (impliciete bevoegdheden) ‘behoorlijk bestuur’ (cf. omzendbrief) Gemeentebelastingen vaak gerechtelijk aangevochten, met tegenstrijdige uitspraken

VVSG - Een bestuurlijke benadering

VVSG - Een bestuurlijke benadering Maximale overeenstemming nodig tussen: wie bepaalt (kiezer via gemeenteraad) wie geniet (burger of bedrijf) wie betaalt (belastingplichtige) Kredietwaardigheid stijgt bij groter aandeel fiscaliteit (belang solvabiliteit wordt groter)

VVSG - Een bestuurlijke benadering Mogelijkheid om eigen beleid te voeren, bv.: bij fiscaliteit = 50% van ontvangsten: uitgaven +10% → fiscaliteit +20% bij fiscaliteit = 20% van ontvangsten uitgaven +10% → fiscaliteit +50% Politiek moeilijke verantwoording van zware tariefverhoging bij relatief beperkte verhoging dienstverlening

VVSG - Een bestuurlijke benadering Middelenallocatie: subsidiëring altijd minder correct dan lokale fiscaliteit en allocatie (toch pleiten bedrijfskoepels voor afschaffing belastingen met compensatie via subsidies…) Fiscaliteit = stimulans voor zuinigheid: centraal verdeelde middelen ‘moeten op’ ↔ belastingen verhoog je niet zo maar

VVSG - Een bestuurlijke benadering Lokale belastingen kunnen beter (1): Nood aan modernere fiscale instrumenten (bv. Gewerbesteuer?) Gemeenten moeten doorgaan met analyse eigen fiscaliteit op bv. efficiëntie en saneren waar nodig Gemeenten moeten werken aan een efficiënte organisatie

VVSG - Een bestuurlijke benadering Lokale belastingen kunnen beter (2): Gemeentefonds moet meer compenseren voor fiscale armoede Quid ‘ontwijking’ lokale fiscaliteit via vennootschappen?