Brussel, 20 januari 2006 On-line rechten - Central licensing? Didier Deneuter Advocaat ULYS LAW Firm www.ulys.net.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

van verdragsbepalingen
Internationaal privaatrecht, het EVO-verdrag en Rome II
Territorium: al het land en water dat binnen de landsgrenzen ligt.
Door goede gesprekken groeien
Open normen in wetgeving
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Auteursrecht Radboud Ribbert. Artikel 82k lid 5 Mediawet: De aanbieder van een omroepnetwerk volgt het advies,(…), tenzij zwaarwichtige redenen zich daartegen.
Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Stellingen Filmauteursrecht. aansluitingsvoorwaarden waarbij primaire openbaarmakings- rechten op voorhand worden overgedragen aan een CBO zijn in strijd.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Leenrecht in Nederland Het leenrecht in België en Nederland Symposium 12 december 2011 Arjen Polman manager Stichting Leenrecht
Jaarcongres NILG, VU 9 november 2010 Publieke belangen en auteurscontractenrecht Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam Bird & Bird,
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Testdata Management Ketentest
Fair Play Eerlijk spelen
Rechtshandelingen van de Unie
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
Paul Steinhauser Slot Zeist 12 maart 2008 HET VORMMERK DE TECHNIEKRESTRICTIE.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Welkom bij de STABU.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
B2B werkgroep WEEE recycling Status per 10 november 2005 Aart Pruysen Approval Director Europe Emerson Process Management - Europe.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Filmstimuleringsbeleid Toekomst van de Nederlandse film.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
De waarden van sociaal-liberaal cultuurbeleid
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
RECHT & INFOMATICA 3de licentiaat rechten RUG – academiejaar 2003 Prof. Dr. Rogier de Corte 6 maart 2003 Enkele auteursrechtelijke aspecten.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Communicatietrainer & Advocaat
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
6 stappen in Risico management
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Technische briefing auteursrecht Tweede Kamer 13 januari 2011.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Transcript van de presentatie:

Brussel, 20 januari 2006 On-line rechten - Central licensing? Didier Deneuter Advocaat ULYS LAW Firm

I. 1. Repertoireopbouw auteursrechtenorganisaties  ‘eigen’ repertoire (rechtstreekse exploitatiecontracten met auteurs en (sub)uitgeverijen, waarbij exploitatierechten voor de gehele wereld worden overgedragen).  Reciprociteitscontracten met zusterorganisaties (wederkerigheidsovereenkomsten, waarin de ene organisatie het beheer van de rechten met betrekking tot het eigen repertoire voor het land waar de andere organisatie actief is aan deze organisatie opdraagt en vice versa)  Aldus kunnen door de auteursrechtenorganisaties licenties voor het gehele wereldrepertoire worden verleend, echter beperkt tot het nationale territorium (territorialiteitsbeginsel).  Lange tijd leverde territoriale opsplitsing van rechten/bevoegdheden geen problemen op, maar dat veranderde met de EG en het daarmee verbonden beginsel van EG-uitputting.

2. Uitputtingsbeginsel/EU-uitputting territorialiteit  Uitputtingsbeginsel: wanneer een exemplaar van een beschermd werk eenmaal met toestemming van de rechthebbende in het verkeer is gebracht, zijn de rechten van de rechthebbende met betrekking tot dit exemplaar uitgeput, d.w.z. hij heeft geen zeggenschap meer over wat er verder met dat exemplaar gebeurt.  EG/EU-uitputting: In een reeks van arresten heeft het HvJ EG geoordeeld dat uitputting voor de gehele EU geldt (o.m. Membran/GEMA 1 )  NB: uitputtingsbeginsel geldt niet voor immateriële openbaarmaking. Door op- of uitvoering, vertoning e.d. van een werk raakt openbaarmakingsrecht niet uitgeput. (Coditel 2 ) 1.Membran/GEMAzaken 55-57/80, Jur. 1981, Coditel, Zaak 62/79, 1980, 881

3. Central licensing  Gebaseerd op de rechtspraak HvJ met betrekking tot EG-uitputting werden central licensing overeenkomsten gesloten. Voor het eerst 1982 : Stemra – CBS (Sony).  Kern Central Licensing: Platenmaatschappij verkrijgt van één auteursrechtenorganisatie een licentie om overal in de EG geluidsdragers te reproduceren en in het verkeer te brengen en dat door haar dochterondernemingen in de verschillende lidstaten te laten doen.

4. Santiago en Barcelona Agreements (1)  Territorialiteitsbeginsel als het gaat om het openbaarmakingsrecht (ingevolge de reciprociteitscontracten uitsluitend bevoegdheid om openbaarmaking binnen het nationale territorium toe te staan) lang gehandhaafd.  Territoriale begrenzing niet werkbaar voor online muziekdiensten, die zich immers in de regel tot potentiële afnemers in vele landen richt. Gevolg : overleg tussen de auteursrechtenorganisaties dat in 1999 is uitgemond in de z.g. Santiago-agreement (openbaarmaking) en Barcelona-agreement (mechanische reproductie).  Kenmerk Santiago en Barcelona: ‘multi-territory, multi-repertoire’ licentie. Voor het eerst verkregen de auteursrechtenorganisaties van elkaar, door amendering van de wederkerigheidsovereenkomsten in verband met online diensten, het recht om online licenties buiten het eigen territorium te verlenen.

5. Santiago en Barcelona Agreements (2)  Niettemin bezwaren Commissie: 1. Most favoured nation clausule 2. Economic residence clausule (uitsluitend auteursrechtenorganisatie in het, aan de hand van een aantal criteria vast te stellen, land waar de on line aanbieder zijn economische hoofdvestiging heeft, kan een licentie verlenen) Zeker tweede bezwaar woog door bij Commissie : op basis van Economic residence criterium (erc) kan on line content provider uitsluitend bij auteursrechtorganisatie in eigen land terecht. Keus heeft hij niet. Concurrentie tussen auteursrechtorganisaties uitgesloten.

6. Santiago en Barcelona Agreements (3)  Gevolg 1: onenigheid tussen auteursrechtenorganisaties aangaande bereidheid de clausules te schrappen.  Gevolg 2: Santiago / Barcelona agreements per opgezegd.  Gevolg 3 : Impasse en terug naar af. (I-tunes heeft in vele landen waar van haar diensten gebruik gemaakt kan worden afzonderlijke licenties van de nationale auteursrechtorganisaties verkregen).  Gevolg 4: Commission Staff working Document ‘Impact assessment on reforming cross-border collective management of copyright and related right for legitimate online music services’ (rapport Lueder)

7. Rapport Lueder (interne markt) (1)  Drie opties: 1.Niets doen 2.Concurrentie tussen auteursrechtenorganisaties bewerkstelligen door territoriale beperkingen en economic residence clausule in wederkerigheidsovereenkomsten te schrappen 3.Geef rechthebbenden de mogelijkheid om het beheer van online rechten voor de hele EU aan één (of meer) auteursrechtenorganisatie(s) van hun keuze op te dragen, met de mogelijkheid om het repertoire uit de wederkerigheidsovereenkomsten te halen. Optie 1 Volgens de Commissie niet aan de orde

8. Rapport Lueder (interne markt)(2) Optie 2  In deze optie wordt concurrentie tussen de auteursrechtenorganisaties richting gebruikers bewerkstelligd omdat aanbieders van online diensten (de gebruikers) kunnen kiezen met welke auteursrechtenorganisatie zij zaken willen doen. Ze kunnen dus shoppen.  Nadelen van optie 2: neerwaartse druk op de tarieven (zoals de central licensing overeenkomsten voor mechanische rechten in de praktijk hebben uitgewezen) dus slecht voor rechthebbenden en, mede daarom, gevaar dat rechthebbenden, met name de grote, major linked muziekuitgevers, repertoire uit de reciprociteitscontracten halen.  Commmissie om die redenen geen voorstander van (alleen) optie 2

9. Rapport Lueder (interne markt)(3) Optie 3  Creëert concurrentie tussen de auteursrechtenorganisaties richting rechthebbenden. Die kunnen voor zover het betreft online exploitatie van hun werken de auteursrechtenorganisatie(s) kiezen die hun belangen het best en/of tegen de laagste kosten behartigt (op zichzelf niets nieuws, vgl. GEMA-beschikking 1 en arrest 2 ). Wel nieuw is de mogelijkheid om repertoire uit reciprociteitscontracten te halen. Volgens de Commissie neutraliseert deze mogelijkheid het gevaar van optie 2: als de tarieven in een neerwaartse spiraal terechtkomen, kunnen rechthebbenden repertoire uit de reciprociteitscontracten terugtrekken en zelf hun tarieven via auteursrechtenorganisatie(s) van hun keuze bepalen. 1.Beschikking Commissie, , OJ L 166,22 2.GVL, Zaak 7/82, Jur. 1983, 483

10. Rapport Lueder (interne markt)(4)  Volgens de Commissie dus 2 effecten: de auteursrechtenorganisaties zullen gelet op dit risico tweemaal nadenken alvorens te lage tarieven met gebruikers overeen te komen en, als dat toch gebeurt, mogelijkheid voor rechthebbenden tot correctie door repertoire terug te trekken uit reciprociteitscontracten.  ‘Dubbele’ commissies van auteursrechtenorganisaties, zoals bij licentieverlening op basis van de reciprociteitscontracten het geval is, zouden worden vermeden. Maar  Optie 3 is alleen haalbaar voor majors met voldoende onderhandelingsmacht om het (tarief)beleid van de auteursrechtenorganisaties te sturen.

11. Rapport Lueder (interne markt)(5)  Bovendien gevaar, dat online aanbieders alleen repertoire majors willen en kleine auteursrechtenorganisaties met relatief ‘onbelangrijk’ repertoire links laten liggen; Lokale repertoire van kleine auteursrechtenorganisaties komt dus onder druk te staan. Niet in het belang Europese muziekcultuur.  Consequentie van optie 3: geen ‘one stop shop’. Online muziekaanbieders zullen toestemming van meerdere auteursrechtenorganisaties moeten verkrijgen, als majors niet voor dezelfde auteursrechtenorganisaties kiezen voor online beheer van hun rechten en moeten desgewenst bij kleinere auteursrechtenorganisaties langs voor lokale repertoire.

12. Commission Recommendation  Niettemin aanbeveling : in essentie optie 3 (art. 5).  Deadline : 1 jaar waarna decretaal (ook AV)

13. Wat gaat het worden?  Onduidelijk. Nog veel tegenkanting. Zeker, dat er enige vorm van central licensing voor online diensten komt, waarbij de rechtspraak van het HvJ met betrekking tot ‘essential facilities’ (Volvo 1, Magill 2, Bronner 3, IMS Health 4 ) wellicht een rol zou kunnen spelen. Betoogd kan worden, dat een weigering van de auteursrechtenorganisaties om hun repertoire ter beschikking te stellen van een auteursrechtenorganisatie die een multi-territory, multi- repertoire licentie aan een online aanbieder wil verlenen, is te beschouwen als een door art. 82 EG verboden misbruik van machtspositie, tengevolge waarvan een nieuw product of dienst (de multiterritory, multi-repertoire licentie), waar potentieel vraag naar is, er niet kan komen, zodat op voorhand iedere vorm van concurrentie op de afgeleide markt van de verlening van multi-repertoire, multi-territory licenties wordt uitgesloten. 1. Volvo/Veng, Zaak 238/87, Jur. 1988, Magill, zaak C-7/97, Jur. 1995, I Bronner, zaak C-7/97, Jur. 1998, I IMS Health, Zaak C-418/01

14. Stand van zaken SABAM On line : -Gedwongen stopzetting experiment on line Central Licensing Universal (18 mnd) - Eerste schuchtere stappen naar ‘micro Barcelona agreements’ met buurlanden (i-tunes, OD2, Freerecordshop)

15. Naburige rechten  Simulcasting en webcasting: multi-territory, multi-repertoire licenties via naburig recht organisaties. In de praktijk weinig toegepast. Licentieverlening voor belangrijkste dienst, downloaden on demand, verloopt via rechthebbenden (fonogramproducenten, die zeggen ook namens de uitvoerende kunstenaars op te kunnen treden) zelf. Traag op gang gekomen. Central licensing van naburige rechten lijkt nog ver weg.

II.1. VIDEO ON DEMAND IN EUROPA Grote opportuniteit voor Europese AV-industrie, minstens als accessoir promotiemiddel bij de traditionele kanalen. Noodzakelijke voorwaarde : on-demand rechten. –Grote handicap Europese AV-producenten/omroepen door basis continentaal Auteursrecht

2. Clearen rechten US/ Hollywood industrie : « Works for hire » US producties zijn internet-proof Europese AV-producties zijn gekenmerkt door veelvoud aan rechthebbenden (regisseur, scenarist, bewerker, dialogen, score, uitvoerende kunstenaars …)

3. Clearing Nieuwe producties worden onmiddellijk contractueel gecleared Zeker voor ouder werk groot probleem dat alleen groter werd door de betere bescherming van rechthebbenden (bv. EU Richtlijn Auteursrecht Informatiemaatschappij)

4. Clearing Gevolg : oud repertoire vindt geen exploitatie meer cf. Liberafilms.com - producent bestaat niet meer - rechthebbenden kunnen niet worden gevonden

5. Clearing : publieke omroepen Voorstel EBU : wettelijk vermoeden op gecleared archief voor nieuwe (on-demand) diensten) mits betaling billijke vergoeding. Commissie : « problemen bij identificatie van rechthebbenden kunnen geen ondermijning van auteursrechtelijke bescherming inhouden ».

6. Mogelijke oplossingen On stop shop dat informatie biedt over rechthebbenden of Clearing houses Fonds voor ‘onvindbare’ rechthebbenden Vervangende rechterlijke beschikking