Studiedag Carmel 8 maart 2012 Waar staan we? Pedagogische verlegenheid en levensbeschouwelijk onderwijs Studiedag Carmel 8 maart 2012
Pedagogische verlegenheid en levensbeschouwelijk onderwijs Het probleem: wat betekent het vak levensbeschouwing in de school? De voorgeschiedenis: hoe levensbeschouwing een schoolvak werd en zijn pedagogie verloor De context: verzakelijking en ontpedagogisering in de school Pedagogie: ontwikkeling tot waardigheid Twee pedagogische stijlen Drie typen voor het vak levensbeschouwing
1. Het probleem: Wat betekent het vak levensbeschouwing in de school? Opgaan in leergebieden Wordt het vak amorf? Vragen van leerlingen Waarom gaat het? Wat is de plaats in school? Hoe pak je het aan?
2. De voorgeschiedenis: Hoe levensbeschouwing een schoolvak werd en zijn pedagogie verloor Schoolcatechese Godsdienstonderwijs Levensbeschouwing Waardegericht leren
3. De context: Verzakelijking en ontpedagogisering in de school De school in de greep van leertechnocratie en procesbeheersing Grootschaligheid en formalisering van relaties Het model van de productiehal Motivatiecrisis bij leraren en schoolleiders Druk op pedagogische kern van de school Tegenkrachten (teamvorming) De aanpassing van levensbeschouwing aan de ontpedagogiseerde school
4. Pedagogie: Ontwikkeling tot waardigheid Kernactiviteit van de school De pedagogische impuls van het nieuwe leren De pedagogie van de waardigheid Waarderen en religie Waarderende pedagogie en de plaats van levensbeschouwing in school
5. Twee pedagogische stijlen Twee persoonlijkheidsmodellen Individualisme --- autonomie Sociaal personalisme --- dialoog Twee modellen voor groei Van latent naar manifest (evolutie) Het nieuwe lokt het oude naar zich toe Twee pedagogische stijlen Spiegelen Gidsen Twee typen voor religieuze pedagogie Queeste: omgaan met persoonlijke levensvragen Perspectief: in relatie met aanbod van kernervaringen
6. Drie typen voor het vak levensbeschouwing Ideaaltypen Kennisvak los van pedagogie Vormingsvak met spiegelpedagogie Vormingsvak met gidspedagogie Visie, doel, inhoud, rol van leraar, spiritualiteit, betekenis van vak in school
Waar staan we? Pedagogische verlegenheid en levensbeschouwelijk onderwijs?
Waar staan we?