Studiedag Carmel 8 maart 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs.
Het verweer van de leraar m/v Thom Geurts. Indeling • Om te beginnen • Symptoom: verwering van onderwijs • Diagnose: verzakelijking van de samenleving.
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Opleidingsinfrastructuur
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Adaptief onderwijs.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
De Nederlandse Leerstijlen Vragenlijst
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Vakwerkplan bewegen & sport
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
Ante Groep 14.
Bekijk het leven.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Handelingsgericht Werken
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Leven en werken uit de KSL Oude en nieuwe solidariteit in de open samenleving Prof dr. Fred van Iersel Universiteit van Tilburg.
De decaan als schoolleider?
Cursus Handelingsgericht Werken
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Verhalen over leven dood
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Geïntegreerde schoolverbetering
Levensbeschouwelijk leren
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Relaties. 1 Op YouTube kun je lekker haten, zonder te reageren.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Loopbaancompetenties
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Toekomstgericht personeelsbeleid
Het waagstuk van de opvoeding
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Pedagogische relatie in VO en MBO
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
nieuwe leerplannen DKO
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
PROJECT INTERFACE.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Studiedag Carmel 8 maart 2012 Waar staan we? Pedagogische verlegenheid en levensbeschouwelijk onderwijs Studiedag Carmel 8 maart 2012

Pedagogische verlegenheid en levensbeschouwelijk onderwijs Het probleem: wat betekent het vak levensbeschouwing in de school? De voorgeschiedenis: hoe levensbeschouwing een schoolvak werd en zijn pedagogie verloor De context: verzakelijking en ontpedagogisering in de school Pedagogie: ontwikkeling tot waardigheid Twee pedagogische stijlen Drie typen voor het vak levensbeschouwing

1. Het probleem: Wat betekent het vak levensbeschouwing in de school? Opgaan in leergebieden Wordt het vak amorf? Vragen van leerlingen Waarom gaat het? Wat is de plaats in school? Hoe pak je het aan?

2. De voorgeschiedenis: Hoe levensbeschouwing een schoolvak werd en zijn pedagogie verloor Schoolcatechese Godsdienstonderwijs Levensbeschouwing Waardegericht leren

3. De context: Verzakelijking en ontpedagogisering in de school De school in de greep van leertechnocratie en procesbeheersing Grootschaligheid en formalisering van relaties Het model van de productiehal Motivatiecrisis bij leraren en schoolleiders Druk op pedagogische kern van de school Tegenkrachten (teamvorming) De aanpassing van levensbeschouwing aan de ontpedagogiseerde school

4. Pedagogie: Ontwikkeling tot waardigheid Kernactiviteit van de school De pedagogische impuls van het nieuwe leren De pedagogie van de waardigheid Waarderen en religie Waarderende pedagogie en de plaats van levensbeschouwing in school

5. Twee pedagogische stijlen Twee persoonlijkheidsmodellen Individualisme --- autonomie Sociaal personalisme --- dialoog Twee modellen voor groei Van latent naar manifest (evolutie) Het nieuwe lokt het oude naar zich toe Twee pedagogische stijlen Spiegelen Gidsen Twee typen voor religieuze pedagogie Queeste: omgaan met persoonlijke levensvragen Perspectief: in relatie met aanbod van kernervaringen

6. Drie typen voor het vak levensbeschouwing Ideaaltypen Kennisvak los van pedagogie Vormingsvak met spiegelpedagogie Vormingsvak met gidspedagogie Visie, doel, inhoud, rol van leraar, spiritualiteit, betekenis van vak in school

Waar staan we? Pedagogische verlegenheid en levensbeschouwelijk onderwijs?

Waar staan we?