Nieuwe inzichten in de betrokkenheid van ouders in obesiteitspreventie programma in Europese scholen Resultaten van de ENERGY systematische reviews en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
VictoryaHome – Be well, Create possibilities –
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
in het gezondheidsbeleid
Ervaringen in samenwerking
Nationaal Programma Ouderenzorg
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
(voordracht: Hein Raat)
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
The CAF Procedure voor externe feedback
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Interventie en implementatie
Zijn gezondheidsbevorderende interventies op school even effectief voor alle leerlingen? Prof. Ilse De Bourdeaudhuij Ghent University – BELGIUM Faculty.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
In het bestuursakkoord
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Nardi Steverink.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
European New Towns & Pilot Cities Platform (ENTP)
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Stichting Amstelveens Sportbedrijf Groep 6 on the move
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
“Let’s talk about you & me”
‘Ouders als behandelaars’
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Social Media Reputation.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Deel anders, mijn organisatie
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
WELKOM EN INTRODUCTIE Aart C. Liefbroer NIDI / VU University Amsterdam / University Medical Centre Groningen NPSO Studiemiddag over Internationaal Vergelijkend.
MTC JUNIOR gecombineerde leefstijlinterventie
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.
23 juni 2017.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Welkom bij DAIly NURSE.
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Ondersteunend personeel voorbereid op de toekomst
Evaluatieonderzoek.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
COSA in a voluntary context
KOM NAAR DE INFOSESSIE OVER INTERNATIONALE STUDENTENUITWISSELINGEN
Transcript van de presentatie:

Nieuwe inzichten in de betrokkenheid van ouders in obesiteitspreventie programma in Europese scholen Resultaten van de ENERGY systematische reviews en focusgroepen Maes L, Vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde, UGenttVan Lippevelde, W, Verloigne M, De Bourdeaudhuij I, en Johannes Brug (coördinator)

Doel van ENERGY De ontwikkeling van een nieuwe interventie voor jongeren gebaseerd op theorie en onderzoek ….klaar om verspreid te worden in Europese landen voor de bevordering van gezondheidsgedrag dat bijdraagt tot een goede energie balans … uitgevoerd via de scholen en met betrokkenheid van de ouders

Doelgroep jarigen - transitie van kind naar adolescentie is een kritische periode - 2de doelgroep: ouders = hebben een belangrijke invloed op leefstijlgedrag, -interventies via de scholen slagen er niet steeds in om de ouders te betrekken

Doelgedrag

Determinanten van doelgedrag Belangrijke rol van de ouders Er is minder geweten over de determinanten in de scholen Mogelijke school gerelateerde determinanten: participatie in schoolsport, school SES, aantal automaten Verloigne, M., Maes, L., Van Lippevelde, W., Brug, J., De Bourdeaudhuij, I. Potential family- and school-based determinants of energy balance-related behaviours in 10 to 12 year old children: A systematic review within the ENERGY project. Submitted.

Doelstellingen Reviews: bepalen van de impact van van betrokkenheid van ouders in schoolprojecten Focus groepen: inzicht in de voorkeuren van de ouders voor betrokkenheid in schoolinterventies

Reviews Twee systematische reviews werden uitgevoerd Review 1: focus op Europese studies die school interventies voor jarigen evalueerden en die een module voor ouders bevatten – geen duidelijke resultaten Review 2: van gecontroleerde studies met 3 condities, namelijk een groep waar de interventie enkel via de school verliep, een groep waar ook een oudermodule was en een controle groep.

Review 2: Resultaten

Review 2: Conclusies aanwijzingen dat meerdere strategieen tot meer resultaat leidt geen definitieve conclusies mogelijk Meer studies nodig

Focus Groupen – Resultaten Studiepopulatie 17 focusgroepen werden uitgevoerd met in totaal 92 ouders (12 mannen, 80 vrouwen).

Focus Groepen- Resultaten Factoren die betrokkenheid beinvloeden (1) De visie op de rol van de school en de ouders Bevordering van gezonde voeding Ouders hebben de voornaamste verantwoordelijkheid, de school heeft een ondersteunende rol Bevordering van fysieke activiteit Gedeelde verantwoordelijkheid van de ouders en school Sedentair gedrag Verantwoordelijkheid van de ouders

Focus Groepen- Resultaten Factors die betrokkenheid beinvloeden (2) School beleid Algemeen beleid van de school op vlak van ouderbetrokkenheid Persoonlijke contacten worden meer geapprecieerd dan andere vormen van communicatie Gezondheidsbeleid Momenteel meer aandacht in de scholen voor gezonde voeding, minder voor beweging en het minst voor verminderen van sedentair gedrag

Focus Groepen – Resultaten Factoren die betrokkenheid beinvloeden (3) Topic Ouders zijn meer gemotiveerd om mee te werken met activiteiten over voeding dan voor fysieke activiteit en sedentair gedrag

Focus Groepen – Resultaten Factoren die betrokkenheid beinvloeden (4) Barrières Tijdsgebrek Geen interesse Geen nood aan informatie Niet willen betutteld worden Geen energie voor extra activiteiten op school Financiele belemmeringen Weinig ervaring met activiteiten samen met andere ouders

Focus Groepen – Resultaten Aanbevelingen (1) Aard van de activiteiten Plaats van de activiteiten Zowel activiteiten op school als thuis zijn mogelijk voor de ouders Karakteristieken van de activiteiten Leuk, interactief, practisch en gericht op de kinderen Op school: vb. Kook sessies, wandel- en fietstochten Thuis: vb. Huiswerk waar de ouders aan meewerken

Focus Groepen – Resultaten Aanbevelingen (2) Facilitatoren Betrokkenheid van de kinderen Nieuwe en practische informatie door leuke en interactieve activiteiten Tijdige informatie over de activiteiten Beloningen en incentives Sociale interactie Organisatie van een beperkt aantal korte activiteiten in plaats van veel langdurige activiteiten Confrontatie met de negatieve gevolgen van een ongezonde leeftstijl zou hen motiveren om meer te participeren

THE ENERGY INTERVENTION Work in progress Pretest versie Werk titel: Up4Fun THE ENERGY INTERVENTIE

Doelstelling van de interventie Vermindering van het aantal uren zitten in de school en thuis (met speciale aandacht voor TV en PC/electronische spelletjes). Monitoren van fysieke activiteit, snacking en frisdrank gebruik.

Volgende stappen Pilot testing van de interventie: najaar 2011 Formatieve evaluatie van de interventie Verspreiding van de resultaten

WPs and WP leaders WP 1: Overall coordination of the project, progress and financial management; Johannes Brug, EMGO+/VUmc, Nl WP 2: Identification of the most important energy balance-related behaviours; Carolyn Summerbell, John Snow University, Durham, UK WP 3: Identification of personal and environmental determinants of energy balance related behaviours; Ilse De Bourdeaudhuij, University of Ghent, Belgium WP 4: Identifying determinants of parental involvement ; Lea Maes, University of Ghent, Belgium WP 5: Identifying moderators and mediators of successful interventions; Mai Chin A Paw, VUmc, Amsterdam, Nl WP 6: Exploring financial strategies to promote energy balance among children at school; Jorgen Jensen, Institute of Food and Resource Economics, University of Copenhagen, Denmark WP 7: Cross-European research on obesogenic family and school Environments; Yannis Manios, Harokopio University in Athens, Greece WP 8: Developing an evidence-based intervention scheme to promote energy balance among year olds; Knut-Inge Klepp, University of Oslo, Oslo, Norway WP 9: Evaluating the evidence-based intervention promoting healthy energy balance among year olds; Elling Bere, University of Agder, Norway WP 10: Preparing an implementation and dissemination plan; Tim Lobstein, IASO- IOTF, London, United Kingdom WP 11: Data-management; Johnd Snow University & VU University Medical Center

Thank you for your attention! More information: