Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Taskforce Strategische Personeelsplanning
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
In 7 stappen de inzet van Human Capital optimaal.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Slim kwalificeren Slim kwalificeren.
Loopbaancentrum Zwolle
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
OR-platform 15 november.
Goed onderwijs maken we samen!
Vitale en weerbare medewerkers
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Agenda Inkoopprofessionalisering
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
de werkgever van de toekomst
Elke 7 seconden een nieuw getal
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Missie, visie, strategie & jaarplan
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Verduurzaming Voedselketen Wat eet de wereldbevolking in 2050? Centraal Bureau Levensmiddelenhandel Marlijn Somhorst Consument en Kwaliteit Duurzaamheid.
Reorganisatie = (tijd)verspilling
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
ZijActief Koningslust
Organisatie van de HRM-functie
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
HRM-praktijkmonitor Ontwikkelingen in de activiteiten en competenties van de HR- professional resultaten januari 2015 Dr. Leni Beukema.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Transcript van de presentatie:

Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen

Strategische trends Wat wil het management? 66% wil onderscheid op kwaliteit 66% wil onderscheid op kwaliteit 50% verwacht groei in omzet (75% in resultaat) 50% verwacht groei in omzet (75% in resultaat) Toenemende behoefte aan innovatie Toenemende behoefte aan innovatie Veel onzekerheid over toekomst Veel onzekerheid over toekomst Dat hindert strategische keuzes Dat hindert strategische keuzes Focus op wat beheersbaar is Focus op wat beheersbaar is Roep om aandacht voor operationele sturing Roep om aandacht voor operationele sturing 3 Bron: Berenschot Strategy Trends 2012

Onderscheidend vermogen? Top Kwaliteit 2.Service 3.Innovatie 4.Focus op klanten 5.Leverbetrouwbaarheid 66% 36% 33% 26% 18% Bron: Berenschot Strategy Trends 2012

Strategische issues? Top Nieuwe businessmodellen 2.Innovatie, R&D 3.Personeel 4.Prijsconcurrentie 5.Merk, imago 39% 32% 29% 27% 21% Bron: Berenschot Strategy Trends 2012

Conclusies 1.Accent op kwaliteit, innovatie, ontwikkeling 2.En op klanten, verdienvermogen en betrouwbaarheid 3.We lijken een beetje klaar met kostenreductie en -beheersing 4.Personeel is en blijft een belangrijk strategisch issue

43% 42% 33% 29% 1.Formatie en personeelsplanning 2.Opleiding en ontwikkeling 3.Duurzaam personeelsbeleid 4.Flexibilisering personeelsbestand 5.Performance management Arbeidsmarktcommunicatie Bron: Berenschot K&S personeelsmanagement Prioriteiten HRM 2013?

Redden we het daarmee?

De wereld verandert immers… 9

Crisis? Welke crisis?

En het gedrag van mensen verandert… 11

3 trends 1.Behoefte aan eigenheid (co-creatie) 2.Behoefte aan betekenis (duurzaamheid) 3.Behoefte aan gemeenschapszin (community) 12

‘Gratis bier’ ‘Co-creatie’

HRM moet dus mee veranderen… 14 …maar hoe innovatief zijn we? …en hoeveel impact hebben we?

Want waar zijn we vol van? Top 5 thema’s Invoering werkkostenregeling 2.Talent management 3.Reorganisatie begeleiding. 4.Automatisering Pers.&Sal. administratie 5.Branding op arbeidsmarkt Bron: HR Trendonderzoek

En waar zijn we mee bezig? Top 5 dagelijkse werkzaamheden 1.Arbeidsverzuim & regulering 2.Instroom & uitstroom (‘hire & fire’) 3.Arbeidsvoorwaarden 4.Personeelsadministratie 5.Arbeidsomstandigheden en welzijn Bron: HR Trendonderzoek

Geeft dat de juiste focus?

Bovendien zijn er hardnekkige overtuigingen… 18 De enige weg is omhoog Eenheidsworst (‘one size fits all’) Mensen zijn niet te vertrouwen Prestatiebeloning loont Ouderen zijn niet flexibel en niet creatief Werk is niet leuk Mensen zijn hulpbronnen (‘resources’) Mensen zitten in de organisatie …

En hardnekkige knelpunten… 19 Een grillige arbeidsmarkt Parallelle schaarste en werkloosheid Mis-match tussen aanbod en vraag Behoefte aan vakmanschap Meerdere generaties aan het werk Behoefte aan verbinding en inspiratie Duurzame inzetbaarheid Strategische planning Vervagen organisatiegrenzen …

Dat zit innovatie in de weg 20

Hoe hoog leggen we de lat? Wat nodig is, is lef… en een beetje veranderingsbereidheid 21

Vraag is: Waar zit de toegevoegde waarde?  Hoe draagt HR bij aan de ontwikkeling van de business? 22

A a n d e s l a g ! 23