Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ERWD Welkom Programma ERWD Conferentie
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
AANTREKKELIJK REKENONDERWIJS VOOR EXCELLENTE REKENAARS
Dyscalculie.
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
Over rekentoetsen gesproken…
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Taal en rekenen in beweging!
Rekenen en Rekenproblemen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
‘Uitmuntend Economieonderwijs’ 29 maart, De Fabrique Maarssen
Basisbewerkingen rekenen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Overgang po-vo
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
NU ENGELS.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Onderwerpen presentatie
. Rekenen.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Voortgangsgesprek LiO 2014
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Ouderavond vwo 9 september 2015 Het examenjaar Het verloop van het examenjaar 1516 (1) Tentamenperiode 25-9 okt Herkansing T1 en T210 nov Tentamenperiode.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
. Rekenen. Inhoud - Rekentoets - Rekenvaardigheid binnen VO Surhuisterveen.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Differentiëren in de Franse les
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Ouderavond vwo 22 september 2016 Het examenjaar Even voorstellen Suzanne Biegel Marit van Ling Willem Lindijer.
Omgaan met dyslexie.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
inhoud Beperkingen algemeen - spellingcontrole ER-toets en syllabus
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom!.
Transcript van de presentatie:

Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie? Studenten wensen een goede docent…. Suzanne Sjoers (APS)

Waar zijn zwakke rekenaars en leerlingen met dyscalculie bij gebaat? Rekenplezier en motivatie (her)vinden Hiaten herstellen Werk naar realistisch doel toe Sti Co R Di maatregelen

1. Rekenplezier en motivatie Succeservaringen Sterke kanten ontwikkelen Maak rekenen tot een leuke activiteit Maak rekenen betekenisvol Maak rekenen zichtbaar Richten op intrinsieke motivatie

2. Hiaten herstellen Een andere aanpak / methode, want de aanpak in PO en VO heeft niet gewerkt Ruimte voor eigen leerstijl Volwassen materiaal Pendelen door de ijsberg Werk met voorstelbare contexten Spreek de rekentaal van de student Gebruik eendere oplossingsstrategieën

De ijsberg

3. Werk naar realistisch doel Rekentoets Zelfredzaamheid Groeien in eigen tempo mag Durf verschil te maken Alles in overleg met de student zelf…

4. Sti Co R Di – maatregelen Protocol ERWD – MBO in de maak Extra tijd op examen Dyscalculieverklaring Andere maatregelen na toestemming bevoegd gezag: Opzoekboekje Minder opgaven in de toets Mondeling toetsen …

Protocol ERWD - PO Passend reken-wiskundeonderwijs voor alle leerlingen Motto: Waar mogelijk preventie, waar nodig zorg. Gradaties: normaal, geringe problemen, ernstige problemen, dyscalculie. Eerst ERWD-indicatie, dan pas dyscalculieverklaring

Ministerie OCW Binnen de kaders van de wet kunnen scholen zelf bepalen op welke manier ze leerlingen met dyscalculie tegemoetkomen met bijvoorbeeld vrijstellingen of verlengde tijd bij toetsen en examens. Een dyscalculieverklaring kan hiervoor de basis vormen, maar ook dat is aan de school zelf. BRON: MINISTERIE VAN OCW

Casus: dyscalculieverklaring Op basis hiervan zijn nodig: Specialistische hulp in de vorm van RT, met de aandachtspunten: uitleg van regels, opstellen van map met rekenregels en -strategieën. Het gebruik mogen maken van een rekenmachine waar dit het oplossen van tussenstappen vergemakkelijkt. Het bieden van extra tijd bij toetsen. Gebruik mogen maken van de map met rekenregels. Het verminderen cq. versimpelen van een aantal opgaven bij toetsen. Pre-teaching

Suzanne Sjoers 06 – 2505 1609 s.sjoers@aps.nl