De opbrengsten van een groei-mindset
Bewust worden van je overtuigingen over leren en ontwikkeling Fixed versus growth mindset Carol Dweck
Persoonlijke band en betrokkenheid Hoe belangrijk vind je het? Motivatie-factoren Boek je er succes mee? Heb je speelruimte? Persoonlijke band en betrokkenheid Hoe belangrijk vind je het? Hoe saai/prikkelend vind je het? Welke verwachtingen hebben anderen van je en heb je van jezelf?
Pygmalion Pygmalion, de beeldhouwer die verliefd werd op het beeld dat hij van de ideale vrouw maakte (Galatea). Aphrodite had medelijden met Pygmalion en bracht het beeld tot leven. Zo werd het beeld de werkelijkheid!
Robert Rosenthal: Pygmalion in the classroom Hoge verwachtingen Geloof in eigen kunnen Concrete feedback Selffulfilling prophecy: Pygmalion èn Galatea Zie op You Tube allerlei korte filmpjes over het Pygmalion effect en de experimenten van Rosenthal.
De selffulfilling prophecy wordt gemakkelijk een vicieuze cirkel Dat wordt niet veel… Dit interesseert me gewoon niet
De zogenaamde vwo+ klas Een brugklas met leerlingen met een h/v advies (en Citoscore) kreeg van de afdelingsleider een ‘verkeerde’ code mee waardoor de docenten tot aan kerst dachten dat het een vwo+ klas was (Citoscores voor gymnasium). Bij het kerstrapport bleken ze op het niveau van vwo-plus gescoord te hebben.
Prof. Carol Dweck: Mindset Mindset = paradigma = geheel van opvattingen = de bril, waardoor je naar de wereld kijkt Opvattingen bepalen gedrag!
Fixed Mindset Growth mindset Mindset, Carol Dweck Vaste intelligentie bepaalt waartoe je in staat bent Growth mindset Wil en inspanning bepalen waartoe je in staat bent
Experiment Prof. Carol Dweck Feedback 1 Goed gedaan, je moet hier wel slim voor zijn! Feedback 2 Goed gedaan, je hebt hier vast erg je best voor gedaan!
Fixed Mindset als mentaal model Bij studenten: - Het maakt niet uit of ik er hard voor werk, ik kan het toch niet/wel Ik ben nu eenmaal (niet zo) slim Ik ben nu eenmaal dyslectisch, faalangstig, druk, autistisch … Als ik er niet voor werk, faal ik in ieder geval niet omdat ik dom ben…
Fixed Mindset: Intelligentie is een statisch gegeven Je wil slim overkomen, dus Heb je de neiging uitdagingen uit de weg te gaan Geef je bij tegenslag snel op Vind je inspanning tamelijk nutteloos Wuif je kritiek weg Voel je je bedreigd door succes van anderen Gevolg: Je bereikt sneller je – zelf bepaalde - ‘top’ en presteert onder je kunnen
Als docenten slecht presterende studenten bespreken A had ook maar een … advies B kan zich nu eenmaal slecht concentreren Het zit er bij C gewoon niet in… Het was vorig jaar bij D ook al zwak… Mijn vak ligt E gewoon niet… F is gewoon geen alfa…
Workshop over Mindset aan studenten (Aronson 2002): Voor de workshop: “Veel studenten zagen school als een plek waar je moet presteren en waar de leraar je beoordeelt.” Na de workshop: “Ze zagen school als een plek waar je met hulp van leraren dingen leert die je slimmer maken; tijdens het leren konden ze zich voorstellen hoe nieuwe connecties in hun hersenen werden gevormd.”
Plasticiteit hersenen Hersenen blijken in letterlijke zin te groeien als er denk-inspanning wordt geleverd. Zenuwbanen leren prikkels sneller en beter door te geven waardoor we snellere verbindingen maken. Dat geldt zowel voor fysieke prestaties, als voor intellectuele, muzikale en andere creatieve prestaties.
Fixed mindset Growth mindset Geloof Intelligentie is aangeboren en nauwelijks veranderbaar Intelligentie is veranderbaar door inspanning en effectieve leerstrategieën Neiging Zo slim mogelijk lijken Zo veel mogelijk proberen te leren en verbeteren Uitdagingen Worden vermeden; bij mislukken wek je de indruk niet slim te zijn Worden omarmd, omdat je ervan kunt leren en dat leidt tot groei Inspanning Wordt gezien als indicatie van gebrek aan talent/intelligentie Is normaal en een noodzakelijke stap naar groei Reactie op fouten Gezien als teken van gebrek aan talent, leidt tot snel opgeven Gezien als een indicatie dat meer inspanning of een betere leerstrategie nodig zijn Reactie op kritiek Defensief gedrag: eigen fouten worden niet (h)erkend Onderzoekend en nieuwsgierig, eager om te leren en open voor feedback en suggesties Succes van anderen Gezien als dreiging, anderen kunnen als slimmer gezien worden Gezien als inspirerend; je kunt er lessen uit trekken om verder te leren Impact eigen ontwikkeling Potentieel wordt onderbenut = bevestiging van eigen fixed mindset Potentieel wordt ontwikkeld = bevestiging van eigen growth mindset Effect op anderen Belemmert samenwerking, feedback en groei Nodigt uit tot samenwerking, feedback en groei
Effect van feedback Complimenten over eigenschappen Complimenten over het proces Voorbeeld “Je bent erg slim” “Dat heb je goed gedaan” Effect op het denken Bevordert fixed mindset Bevordert growth mindset Effect op gevoelens Bevordert gevoel van trots en tevredenheid Effect op gedrag Vermijden van uitdagingen Minder inspanning/inzet Minder doorzettingsvermogen Defensieve reactie op mislukkingen Uitdagingen oppakken Meer inspanning/inzet Meer doorzetten Leren van fouten
Herkennen wij bij onze leerlingen een fixed en/of growth mindset Herkennen wij bij onze leerlingen een fixed en/of growth mindset? (Hoe) Is die beïnvloedbaar?
Fixed Mindset is overal! Ik zal A maar geen moeilijke vraag stellen… Pubers kunnen niet structureren Ik snap er niks van! Bij ons in de familie kan niemand wiskunde… Ik ben nu eenmaal dyslectisch…
Mindset in onderwijs Accent op determinatie en toetsen = fixed mindset Toetsen in Basisonderwijs en CITO Wijzelf: “dit IS een echte basis-, kader-, havo-, vwo-leerling, etc. Ook leerlingen definiëren zichzelf zo!
Traditioneel (fixed mindset) Ontwikkelingsgericht (growth mindset Traditioneel (fixed mindset) Ontwikkelen “aansluiten bij wat leerling nodig heeft voor de volgende stap in zijn leerproces” Toetsen en testen om te zien waar je staat in je leerproces = leerling ontdekt wat hij al weet/kan en waar hij aan moet werken Feedback: gerichte adviezen/tips en focus voor vervolgstap in het leerproces: waar opnieuw aandacht aan besteden, wat oefenen, hoe door-ontwikkelen. Vervolgstap op maat Determineren: “waar hoort leerling thuis?” les krijgen op dat niveau Toetsen en testen om ‘de maat te nemen” = docent stelt vast wat je weet en kunt Feedback = cijfer Vaak zelfs zonder toelichting Vervolgstap in onderwijs is voor iedereen hetzelfde
With a fixed mindset you can’t be a good mentor! Carol Dweck stelt With a fixed mindset you can’t be a good mentor!
Growth Mindset vraagt handelen Ook mijn blikken en mijn intonatie hebben effect Elke zin die ik spreek heeft invloed Ik vraag het nog een keer, dan snap ik het beter Ik voel dat de leraar echt belangstelling voor me heeft
Studenten in een leer-flow krijgen Vertrouwen laten blijken Hanteerbare feedback Stimuleren doorzettingsvermogen Met permanente aanmoediging Gerichte complimenten voor inzet èn prestaties Ad 1: Verschil O, dat kun jij wel (bijna fixed) - versus – Ik denk dat jij dat wel kunt!
Beoordelen vernauwt het denken, feedback verruimt het denken De kracht van feedback Beoordelen vernauwt het denken, feedback verruimt het denken FB geeft handelingsalternatieven met uitnodiging deze te proberen FB geeft denkalternatieven met uitnodiging deze te hanteren FB sluit aan bij leerstadium en reikt een haalbare uitdaging aan
Tot slot Een docent heeft meer invloed op motivatie van leerlingen dan velen denken!