De rol van EMDR in gezinnen Petra Spuijbroek 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Multiple Complex Developmental Disorder
Zelfverwonding als bron van ontwrichting
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De (on)gezonde leerling?
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Principes gezinsgerichte behandeling voor kinderen en jongeren met NAH
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Functional Family Parole Services
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Psychotherapie en armoede
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Behandeling van getraumatiseerde kinderen:
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
18 november 2011.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Gedragsveranderingen bij dementie
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.

Depressie bij ouderen.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Voortijdig schoolverlaten
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Pedagogische theorieën
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Janske Mommers & Natasia Trustfull presenteren:. Kinderen merken meer dan je denkt… Jaarlijks groeien in Nederland naar schatting kinderen op in.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
POP poli Traumatische partus
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
KINGS Kind IN Gezond Systeem
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
Terugkombijeenkomst na drie maanden
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

De rol van EMDR in gezinnen Petra Spuijbroek 2013 A(l/S)S het samen kan De rol van EMDR in gezinnen Petra Spuijbroek 2013

Inhoud presentatie Kleine theoretische inkijk Videobeelden Casus meisje van 14 Uitleg aan de hand van window of tolerance en uitwerking van levenslijn van het gezin Casus meisje 10 Storytelling doel: moeder en kind helpen in hechtingsproces Casus jongen 7 Storytelling preverbaal trauma: herijken van gezins relatie

Wie ben ik Levensgenieter bij uitstek dat is terug te zien in werk en privé leven Systemisch: - oudste kind in gezin van drie - moeder in gezin van drie - partner - mantelzorger

Wat doe ik? Centrum Autisme onderdeel van Rivierduinen Leiden: Leidinggevende van twee teams (30 personen) Diagnostiek Ouderbegeleiding Infant Mental Health team: diagnostiek en behandeling Systeembehandeling EMDR Groepen: psycho-educatie, verwerking en oudertraining Cursus aanbod GGZ, scholen enzovoort Ziezo: systeembehandeling Leer en opvoed problemen Cursus aanbod artsen, scholen, GGZ, RINO, systeemopleiding docent ISSOOH, docent NSPOH

Theorieën verbinden Bowlby, (1989) Internal Working Model of Attachment Theory Shapiro (2001) Adaptive Information Processing Beiden geven aan dat de vroege levensgebeurtenissen van grote invloed zijn op perceptie en emoties in het latere leven

Theorieën verbinden 2 EMDR kan voor zowel ouder als kind een methode zijn om spanningsvolle gebeurtenissen in de vroege ontwikkeling te desensitiseren, ieder op eigen wijze (bv. artikelen van Ironson, Freund, Strauss & Williams,2002, Jaberdhaderi, Greenwald, Rubin & Zand, 2004). EMDR kan ouders en kind helpen disfunctioneel opgeslagen informatie uit de vroege ontwikkeling, inclusief negatief affect, somatische reacties en negatieve gedachten (Shapiro , 2007) helpen te verwerken Het proces van reprocessing van negatief opgeslagen materiaal, in relatie met onopgelost verlies of trauma, geeft ouders de mogelijkheid om een positieve ervaring van verbondenheid te ervaren in relatie met hun kind.

Stap 1 therapie proces Start met een gezinsbijeenkomst waarin je een band opbouwt met alle gezinsleden bv door tekenen van genogram en vervolgens circulair vragen naar dingen die gezinsleden goed kunnen of leuk vinden om te doen. Wat is de betrokkenheid van gezinsleden (en soms ook grootouders) op elkaar. (tekenen van die relaties in het genogram) Geef uitleg over het gezinsfunctioneren in begrijpelijke taal voor alle gezinsleden (hiërarchie, fasen van kind en ouders) Geef uitleg over EMDR in het algemeen

Stap 2 preparatie fase ‘Prettige plek’ laten maken door alle gezinleden (tekenen, opschrijven in steek woorden,collage) Sta stil bij opvallend gedrag en reframe zo nodig het gedrag of help ouders met mentaliseren. Introduceren van tapping met gebruik van de prettige plek Introduceren van de imaginaire container om verstorende, heftige onprettige emoties en beelden tussen de sessies op te bergen.

Gezin 1 voorstellen Vader, moeder twee kinderen in de latentie fase en een puber Twee kinderen gediagnosticeerd met ASS Allen intelligent Nederlands expat gezin, terug in Nederland vanwege oorlogsomstandigheden Aanleiding incident met oudste meisje

Stap 3a Uitleg van de werking van stress aan de hand van de window of tolerance (Ogden & Minton, 2000)

Window of Tolerance Van opstaan tot naar bed gaan

Bij stress of ASS Window of Tolerance

Stap 3b Inventariseren van stressvolle situaties bij ieder gezinslid apart

Stap 3c Stil staan bij het totale overzicht

Overzicht levensgebeurtenissen van het gezin

Verder verloop van de behandeling Eerst EMDR behandeling voor het oudste kind met beide ouders Psychoeducatie voor ouders en de kinderen en het oudste kind Geen EMDR voor ouders: vader wil het helemaal niet, moeder ziet er later van af

Voorstellen gezin 2 Vader, moeder, puberzoon en dochter in de latentie fase, Beide kinderen geadopteerd uit Ethiopië op verschillende momenten Dochter met ASS Aanleiding: moeder ervaart geen band op te kunnen bouwen met dochter

Voorbeeld bij preverbaaltrauma en mogelijke verstoring van de hechtingsrelatie Chronische disfunctionele responsen zullen een uitkomst van onvoldoende educatie modeling kunnen veroorzaken of kunnen worden veroorzaakt door onverwerkte negatieve gebeurtenissen die in het heden steeds opnieuw getriggerd worden. De onverwerkte gebeurtenissen resulteren in onvoldoende affect, afwijkende houding en ander gedrag

Verder verloop van de behandeling Moeder heeft voor het eerst het hele verhaal van de reis gehoord. Door de impact die het hele verhaal heeft op de individuele gezinsleden heeft ze het idee een nieuwe start te kunnen maken. (vervolg gezinsgesprekken, loopt nog) Vader is opgelucht dat hij het hele verhaal een keer heeft kunnen delen met het gezin: eerder beschermde hij de individuele gezinsleden en had het min of meer weggestopt. Konjit: gedrag is evenwichtiger, ze zoekt moeder vaker op.

Voorstellen gezin 3 Vader, moeder en zoon in latentiefase Ouders zeer intelligent Zoon ASS Aanleiding ouders ervaren grote problemen door niet communiceren van hun zoon en de zorg die hij nodig heeft/houdt. Ouders zijn als partners uit elkaar gegroeid.

Preverbaal trauma Uitgangspunten: Preverbale herinneringen worden opgeslagen De geheugenbestanden zijn op te roepen De nadruk ligt op emoties en lichaamssensaties Klachten verdwijnen EMDR kan de hechtingrelatie verbeteren Uitgangspunten: Preverbale herinneringen worden opgeslagen De geheugenbestanden zijn op te roepen De nadruk ligt op emoties en lichaamssensaties Klachten verdwijnen EMDR kan de hechtingrelatie verbeteren

Verder verloop van de behandeling Ouders zijn in relatie therapie N breid zijn woordenschat na de sessies (2) uit. Naast echolalie gebruikt hij functioneel ook woorden

Fasen in de behandeling protocol Shapiro fase 2 belang van de uitleg EMDR Veilige plek installeren Ontspanningstechnieken bespreken (soms zelfs oefenen) Rol van individuele gezinsleden in behandeling (bv niet reageren op wat er gezegd wordt ( dus associaties), wat te doen als je moe wordt, wat te doen als je moet stoppen) Bepalen van de stimulatie per gezinslid Wat te doen tussen de sessies

Fase 3 Bepalen van target: voor wie, door wie NC, PC, (emotie), plaats in het lijf, SUD, VOC Bepalen

Fase 7 Verslag van met EMDR behandelde cliënt De co-therapeut ontslaan uit zijn functie aan het eind van de sessie De co-therapeut laten verwoorden wat zijn/haar gevoel is (niet interpreteren, labelen, of oplossingen delen) Bespreken van mogelijke reacties komende dagen bv dromen, herinneringen Bijhouden van dagboek(en) Niet verder bespreken van de EMDR in de thuissituatie, maar bewaren tot volgende sessie Bespreken van de geziene inzet en betrokkenheid

contraindicaties Dissociatie bij een van de gezinseden Als een van de gezinsleden echt niet wil Huwelijksproblemen staan op de voorgrond Tijdsdruk (bv 5 sessies ST) Een van de gezinsleden heeft complex trauma (eerst behandelen, soms door andere therapeut!)

tips Altijd filmopnamen maken en terug kijken Co therapeut inzetten (goede afspraken maken en deze communiceren met de gezinsleden) Altijd filmopnamen maken en terug kijken Co therapeut inzetten (goede afspraken maken en deze communiceren met de gezinsleden)

Literatuur Bowlby,J. (1989). The role of attachment in personality development and psychotherapy. In S.I.Greenspan & G.H.Pollack (eds), the course of life volume 1 Infancy (p119-136).Madison, C.T: International Universities Press. Broeke, E.ten,Jongh,A.de,Oppenheim,H.J.(red)(2008). Praktijkboek EMDR-casusconceptualisatie en specifieke patienten Ehlers & Clark, (2000). A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behavior Research & therapy, 38,319-345) Fonagy, 2001 Attachment theory and psychoanalysis New York; Other Press; Ironson, Freund, Strauss & Williams,(2002) Comparisson of two treatments for traumatic stress:a communitybased study of EMDR and prolonged exposure. Journal of Clinical Psychology58,113-128

literatuur Jaberdhaderi,N., Greenwald, R., Rubina.S.D., & Zand, S.O.(2004). A comparison of CBT and EMDR for sexual abused Iranian girls. Clinical Psychology and Psychotherapy, 11, 358-368 Kolk, van der, (2003).The neurobiology of childhood trauma and abuse: Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America,12,293-317 Lovett, J. (1999). Small wonder healing childhood trauma with EMDR. New York; the free press. Ogden, P. & Minton, K. (2000) Sensormotor psychotherapy one method for processing traumatic memory. Traumatology, 6: 149-173. Perry & Szalavitz, (2007) de jongen die opgroeide als hond en andere verhalen uit het dagboek van een kinderpsychiater, New York: basic Books Shapiro, F., (2001). Eyemovement desensitisation and reprocessing. Basic priciples, protocols and procedures (2nd ed.). New York Guilford Press Shapiro, F., Kaslow, F.W., Maxfield, L. (2008). Handbook of EMDR and Family Therapy Processes.