Bettie Oosterhoff, Inge Hutter, Hinke Haisma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Gesprekjes….
Kikker in de kou geschreven door Max Velthuijs
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De beroemdste persoon die er is …
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
Kerstviering kleuterbouw
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Woorden en tijd.....
De Slippertjes.
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Ferluci.
EEN BEETJE WINTER geschreven: Paul Stewart en Chris Riddell.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Een verhaal om te onthouden
Dag 7 Dag 7 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Hier ben ik dan weer. En hebben jullie al iets in je schoentje gehad? Als je nog niets gehad.
Het leven.
Ken je me niet meer?.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
o ja, de laatste vakantie was wat dat betreft interessant omdat we alleen op wrakken gedoken hebben.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Wanneer er echter een onschuldig meisje te dicht bij haar kasteel kwam, veranderde de heks haar in een vogel en sloot haar op in een kooitje.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Een klein gebaar Een glas melk Op een dag, toen een een arme jongen huis aan huis kleding probeerde te verkopen om zijn studie te kunnen betalen realiseerde.
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Rode Rozen.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Voor Aranka... Van Aart.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Een liefdesgeschiedenis
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Jezus roept de leerlingen
Ernesto Cortazar “Eternal Love Affair”
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Hoe maak ik mijn kinderopvang borstvoedingsvriendelijk?
Help!!!Er zit een monster onder mijn bed!!!
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
‘Mixed up piles’.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Transcript van de presentatie:

Eigen kennis van moeders en voeding van zuigelingen in Noordoost Groningen Bettie Oosterhoff, Inge Hutter, Hinke Haisma Population Research Centre

Inhoud Context ……..…Participatieve benadering van gezond gedrag Achtergrond…………………Onderzoek zuigelingenvoeding Methode …………………………………..26 diepte-interviews Resultaten ………………………………………………Kennis Discussie ....…………………………………………………….. 12-7-'12

2. Verschillen in SES zijn niet altijd relevant als het kennis betreft 1. Het formuleren van richtlijnen m.b.t. hoeveelheden voeding kan een negatief effect hebben op gezond voedingsgedrag 2. Verschillen in SES zijn niet altijd relevant als het kennis betreft 3. Het verdient aanbeveling om kennisoverdracht van kunst/flesvoeding te stimuleren 12-7-'12

Inhoud Context…………Participatieve benadering van gezond gedrag Achtergrond…………………Onderzoek zuigelingenvoeding Methode …………………………………..26 diepte-interviews Resultaten ………………………………………………Kennis Discussie………………………………………………………….. 12-7-'12

Inhoud Achtergrond…………………Onderzoek zuigelingenvoeding 12-7-'12

Achtergrond onderzoek zuigelingenvoeding Ministerie VWS (2008): Richtlijn: 6 mnd. exclusieve borstvoeding (WHO 1989; Innocenti declaration 1990) 12-7-'12

Borstvoeding in Nederland (TNO, 2007) 81% start borstvoeding; 1 mnd. postpart. 48% 12-7-'12

Motieven om exclusieve borstvoeding te stoppen: (Lanting&Wouwe, 2007) 1e maand Niet genoeg melk (28%) Pijn (21%) Anders (32%) 2e – 4e maand Niet genoeg melk (40%) Werk (18%) Anders (28%) 12-7-'12

Onderzoeksvraag Wat zijn de onderliggende redenen voor moeders om borstvoeding in de 1e maand te stoppen of te continueren? Welke rol speelt kennis? 12-7-'12

Inhoud Methode …………………………………..26 diepte-interviews 12-7-'12

Perspectief van moeders Participatieve benadering Persoonlijk verhaal Diepte-interviews Intentie en werkelijkheid 2 interviews; pre- en postpartum 12-7-'12

Sample 1: Friesland: midden/hoog SES Sample 2: Noordoost Groningen: laag SES Inclusiecriteria: * Intentie borstvoeding * Primipare moeders * A terme * Fysiek, mentaal, cognitief capabel * Geen contra-indicatie 12-7-'12

Methodologisch Framework The Hutter-Hennink Qualitative Research Cycle (Qualitative Research Methods, Hennink, Hutter, Bailey, 2010) 12-7-'12

Theoretisch framework 12-7-'12

Inhoud Resultaten ………………………………………………Kennis 12-7-'12

Resultaten * 26 transcripts uit 2 samples * Veel factoren / indicatoren * Complex * Kennis 12-7-'12

Resultaten 1. Kennis – cognitief (wat weten moeders) a. voor- en nadelen b. het lactatieproces 2. Kennis – vaardigheden (wat kunnen moeders) 3. Kennis – bronnen (waar vinden moeders informatie en hoe leren ze) a. voorlichting en zorg b. eigen kennis 4. Kennis van flesvoeding 12-7-'12

1a. Kennis van voor- en nadelen Waarom ben je het van plan? Zo is het bedoeld, het is de natuur… (hoog1) Je hebt het toch bij je dus waarom zou je het niet doen… (laag1) 12-7-'12

Omdat daar ook wel vitamines ofzo in zitten… (laag1) Ja, het is het meest natuurlijke wat je kunt geven…er zitten antistoffen in, voor in het begin. Voor jezelf is het ook gezonder. En ook voor de band met je kindje, ja tussen moeder en kind…(hoog1) Omdat daar ook wel vitamines ofzo in zitten… (laag1) 12-7-'12

Hij (man) kan het niet geven… (hoog1, laag1) Je weet niet hoeveel je kindje binnen krijgt… (hoog2, laag2) 12-7-'12

1b. Kennis van het lactatieproces Weet je hoe borstvoeding werkt? Nou nee, eigenlijk niet… (hoog1) Nee, daar heb ik me niet in verdiept… (laag1) 12-7-'12

Ja, ik wist wel dat het eerst op gang moest komen… (laag2) Wij dachten, er is meteen MELK!! Maar dat was dus niet het geval, hahaha! …(hoog2) Ja, ik wist wel dat het eerst op gang moest komen… (laag2) 12-7-'12

2. Kennis - vaardigheden Weet je wat je moet doen? ‘t Is gewoon, kindje op de arm, borst eruit, gewoon, het kindje doet de rest...(laag1) Het wordt aangelegd de 1e keer en daarna moet je het zelf doen…(laag1) 12-7-'12

Ja, ik weet wel hoe het werkt met de aanmaak en hormonen zeg maar… maar nog niet wat je precies moet doen met aanleggen en dat soort dingen en welke houdingen… (hoog1) Ze pakte wel maar liet dan los en ging huilen, ze wou het niet… (laag2) 12-7-'12

3. Kennis – bronnen a. Voorlichting en zorg En toen las ik dat foldertje en toen dacht ik, ik had me nooit zo gerealiseerd dat je daar echt een beslissing over moest maken. Had je wel iets aan dat foldertje? Nou nee, eigenlijk niet… (hoog1) Ze (kraamcoach) kwam nog speciaal dat foldertje brengen. Ik heb het wel nauwkeurig gelezen. Maar vraag me nou niet wat er in stond… (laag1) 12-7-'12

Zorg: Leren Ze nam me helemaal mee, stapje voor stapje, heel mooi deed ze dat, ik had het gevoel alsof ik weer op zeilkamp was, steeds leerde je er iets bij... (hoog2) Ik wilde zo graag weer terug naar mijn eigen gevoel maar toen kwam zij (kraamhulp) met al die schema’s… (hoog2) 12-7-'12

Dat meisje (kraamhulp) zat daar maar in dat boekwerk te schrijven, dat duurde 2 uur en dan had ze nog ehm, 1 uur voor ons en moest ze alweer weg want ja, we hadden maar 3 uur elke dag…(laag2) Ik had gevraagd of ik niet ’s nachts borst kon en overdag fles, maar dat was niet handig zei ze. Wie zei dat? De verloskundige. Dat is onlogisch zei ze… (laag1) 12-7-'12

Proberen Ja, ik heb het echt geprobeerd. Hoe lang? Nou ik denk, de kraamhulp was net 2 dagen weg, ik denk zeg maar op de 10e dag toen heb ik gebeld…(hoog2) Hoe lang ben je nu bezig geweest om het te proberen? Wel de hele nacht toch wel…(laag2) 12-7-'12

Voorbeelden uit de beroepspraktijk: Coby Gersonius, lactatiekundige Kornelia Boersma, kraamcoach Kraamzorg “Het Groene Kruis” 12-7-'12

3b. Eigen kennis 1. Omgeving: familie, vrienden ze, men 2. Natuur en intuitie 3. Feedback van gedrag baby 4. Specifieke groepen 12-7-'12

Omgeving: familie Mijn moeder heeft zelf geen borstvoeding gegeven en kan mij niet echt raad geven… (laag1) Mijn schoonmoeder die is al 70, die moest al lachen toen ik dat zei van die cursus. Ze zei: daar heb jij geen cursus voor nodig, dat kun jij zo ook wel… (hoog1). En, is ze nog geweest in de kraamtijd? Nee, ze is niet meer geweest… (hoog2) 12-7-'12

Omgeving: “ze” Mensen om je heen geloven het gewoon niet, dat een kind op borstvoeding kan leven, ze geloven het niet… (laag2) Maar ik geloof ook veel niet wat ze zeggen, je moet niet alles geloven…(laag1) 12-7-'12

Natuur en intuitie Komt deze mening van jou door de informatie die je hebt gekregen? Nee, het is m’n eigen gevoel, m’n instinct zeg maar…(laag1) Ik weet niet hoe ik dat weet, dat weet ik gewoon. Iedere zwangere vrouw weet dat … (laag1) 12-7-'12

Ik heb wel gehoord, ze zoeken gewoon in die eerste tellen… (laag1) Gedrag baby Ik heb wel gehoord, ze zoeken gewoon in die eerste tellen… (laag1) En anders weet… (baby) ook nog wel wat ze moet doen… (hoog2) 12-7-'12

Omdat ik niet wist wat hij had. Hij huilde. Ik dacht, wat is er met je Omdat ik niet wist wat hij had. Hij huilde. Ik dacht, wat is er met je? Je hebt geboerd, je hebt een schone luier, je hebt voeding gehad, je bent lekker bij ons, je hebt geen koorts, en ik dacht, waarom huil je zo veel?... (hoog2) Aan haar kon je niet iets merken, maar ik dacht zelf, je moet toch iets eten….(laag2) 12-7-'12

Specifieke groepen Als je vanuit dieren denkt en je dat dan vroeger zelf ook wel hebt gezien, die voeden hun jongen ook zo op… (hoog2) 12-7-'12

4. Kennis van flesvoeding Het stroomde gewoon over haar heen maar we hadden zo’n speen in meer standen, toen is mijn vriend naar de winkel gegaan om een andere speen te halen… (laag2) We waren op een markt en we moesten water hebben, maar ja, hadden ze daar alleen maar spa rood. Volgende keer nemen we een thermosfles mee… (laag2) 12-7-'12

Ja, hij (vriend) heeft toen een pak gehaald Ja, hij (vriend) heeft toen een pak gehaald. We hadden eerst “voor hongerige baby’s” maar dat mocht niet. Nu doen we dat wel weer... (laag2) 12-7-'12

De dokter zei: in de natuur keken ze ook niet op de klok… (laag2) Professionele ondersteuning en eigen kennis gaan hand in hand De dokter zei: in de natuur keken ze ook niet op de klok… (laag2) Ik dacht: wat moet ik? Dus heb ik met het consultatiebureau gebeld. Nou ze zei: je voelt het zelf wel aan wat het beste is. Ik hoef het je niet te vertellen. Je voelt het wel… (hoog2) 12-7-'12

Discussie 1. Niet weten hoeveel hun zuigeling krijgt maakt veel moeders onzeker. Het formuleren van richtlijnen m.b.t. hoeveelheden voeding kan een negatief effect hebben op gezond voedingsgedrag. 2. Verschillen in SES zijn niet altijd relevant als het kennis betreft. Het verschil in hoog-laag SES is het meest relevant als het het leren van vaardigheden en de toegang tot kennis betreft. 3. De behoefte aan eigen kennis is in beide groepen groot. Professionele ondersteuning en eigen kennis gaan hand in hand. 4. Het verdient aanbeveling om kennisoverdracht van kunst/flesvoeding te stimuleren 12-7-'12

Dank u contact: a.t.oosterhoff@rug.nl a.t.oosterhoff@pl.hanze.nl Population Research Centre

Voorbeelden uit de beroepspraktijk: Coby Gersonius, lactatiekundige Kornelia Boersma, kraamcoach Kraamzorg “Het Groene Kruis” 12-7-'12