Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een leerlijn moderne media… Hoe doe je dat?
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
ICT op Sint Ursula S.G.Sint Ursula Januari 2004.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
BLOGGEN Op School.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Augmented Reality in het groen onderwijs Peter Stadhouders Yvette van den Bersselaar.
Samen leren werken in de cloud
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Schoolpartnerschappen in Europa
Digitale leermiddelen in het mbo
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Van idee tot digitaal materiaal
Van, voor én door het onderwijs.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Voortgangsgesprek fase 1
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Kennismakingsavond 3 havo 9 oktober plenair -
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Workshop ‘visieversneller’
Dit is een korte powerpoint presentatie van de audit website ten behoeve van de NVDK. ( Hierin werden vragenlijsten opgesteld.
Terug naar eerste pagina Plan van aanpak ….. of wat het moet worden.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
LOB binnen Taalbrug DG.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
28 januari 2016 Digitale verzuimregistratie!. Registratie naar situatie Situatie 1 : AVO onderbouw In de onderbouw is er sprake van homogene groepen waardoor.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
CSG BOGERMAN SNEEK Project en Ontwikkelgroep Revitalisering
Programma Hoe bestel je de leerlinglicenties
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Doorlopende leerlijnen PCOU
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Henk te Ronde ICT coördinator CSV

Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie van vakken in de onderbouw Integratie theorie en praktijk in de bovenbouw  Dit betekend : Samenvoegen lokalen tot leerhuizen Twee klassen per samengevoegde lokalen Twee docenten van verschillende disciplines Soms toevoeging onderwijs assistent Aantal computers per lokaal 1 op 2,5 Werken met een studie planner

Inleiding  Dit betekend (vervolg) Digitaal materiaal van uitgevers Zoeken op internet Werken met digitale encyclopedie Digitale toetsen Contact per Digitaal verslagen maken Presentaties b.v. powerpoint Digitale beelden bewerken (video foto)  Samenwerken docenten!

Onderdelen  Hoe kies je een Elo Wie moet er nog een Elo kiezen? ○ Hoe gebruik je een Elo: Als aanvulling op bestaande mogelijkheden Als vervanging van (deel) van curriculum Als dominante opleidingsvorm  Hoe zorg je dat die Elo ook gebruikt wordt

Tijd voor een Elo  Functionaliteit Elo in grote lijnen Organisatie Communicatie Samenwerken Leermiddelen

Functie lijstje ten behoeve van keuze Elo lijstje is te vinden op internet bij: wordt gebruikt om Elo’s te vergelijken aanvinken wat je belangrijk vindt en de elo(s) worden er bijgezocht

Kiezen van een Elo  Hoe heb ik dit gedaan:  Boekje CINop van SLB  Internet b.v. Kennisnet  Lezen van reacties collega’s  Bezoeken NOT en beurzen  Gesprekken met leveranciers  Vergelijken kosten, o.a. bedrijven versus OSS

Implementeren Elo  Hoe begin je: Klein begonnen met cursus teamleiding en aantal docenten + applicatie beheerder Enquête onder hele personeel gemaakt in Elo Stimuleren gebruik Informeren docenten Voorwerk door onderwijs assistente

Gebruik Elo in diverse vakken

Implementeren Elo  Studiemiddag ICT met o.a gebruik Elo als workshop  Planner studie huizen via Elo  Na 2 jaar uitbreiding studiehuizen naar bovenbouw  Opnieuw cursus management aangevuld met enkele docenten  Afspraak over cursussen in volgende cursusjaar aan alle docenten in de leerhuizen  Januari studiemiddag met o.a. best practice uit Elo

Implementeren Elo  Opmerkingen en vragen:  Moet ik dan zelf lesmateriaal maken ?  Zit ik dan niet meer vast aan de methode ?  We hebben net een nieuwe methode ?  Les methoden hebben vaak eigen digitaal materiaal.  Kan ik toetsen zo in de Elo plaatsen?

Woordenlijst  ELO Elektronische leer omgeving  CINop Centrum voor Innovatie van opleidingen  Kennisnet: Een portal voor aan onderwijs gerelateerde zaken voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten  NOT Nationale Onderwijs Tentoonstelling  OSS Open source software

 ? ? ? ? ?