Katrien Struyven, Filip Dochy & Steven Janssens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Research Based Learning
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
De “ leraar” als rolmodel
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Leerstof tweede semester
Meeliftgedrag bij groepswerk
Het collaboratief spelen van een educatieve game
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Hoe vernieuwend denken studenten over taalonderwijs
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Docentontwerpteams en self-efficacy
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De lerarenopleider gepositioneerd
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Richtlijnen voor de casustoets
Van, voor én door het onderwijs.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Binnenklasdifferentiatie in de lerarenopleiding Symposium Voorzitter: prof. dr. Kristof De Witte Discussiant: Els Tanghe.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Rollen binnen het werkplekleren
Coaching in regioleren
Werkconferentie Leren in de zorg
Theorie.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De ervaringen van studenten met collaboratief werken via authentieke leeropdrachten Katrien Struyven, Filip Dochy & Steven Janssens Centrum voor Opleidingsdidactiek KULeuven

Overzicht Inleiding Onderzoeksvraag Onderzoeksopzet Resultaten Onverwachte resultaten Op zoek naar een verklaring Intermediaire rol van ‘voor-tegen’ werkvorm Implicaties en conclusies

Uitgangspositie Nieuwe theorieën over leren: passieve lerende  actieve lerende individueel  samenwerken/in groep theorie  praktijk/relevantie Nieuwe werk- en evaluatievormen: leerkrachtsturing  student-activerend werk klassieke toetsing  assessments

Student-activering? = Praktijkgerelateerde, complexe(re) opdrachten en taken die studenten uitdagen om zelf informatie op te zoeken en toe te passen op beroepsrelevante problemen of ‘gevallen’ Bvb. groepswerken, probleemtaken, contract-werk, hoekenwerk, casussen/gevalsstudie, rollenspelen, educatieve spelvormen, enz. Bvb. portfolio, peer assessment, simulaties, gevalsstudie (casus), enz.

Student-activerende werkvormen Onderzoeksvragen Student-activerende werkvormen Assessments Percepties van studenten omtrent (1) leren, (2) instructie en (3) evaluatie? Leerprestaties van studenten? Lesgeefbenadering van studenten?

Onderzoeksgroep 958 eerstejaarsstudenten 8 lerarenopleidingen Opleiding tot leraar lager onderwijs Cursus ontwikkelingspsychologie

Onderzoeksopzet Cursus Ontwikkelingspsychologie Instructie: 10 lessen hoorcolleges activerende werkvormen Evaluatie: examen meerkeuzetoets casusexamen peer assessment portfolio 1 2 3 4 5

Course experience Questionnaire Hypotheses De ervaringen van studenten met student-activerende werkvormen zullen positiever zijn dan ervaringen met hoorcolleges (variatie, motivatie, praktijk, actief denken, etc.) Studenten zullen gevoel krijgen dat ze ‘andere dingen’ hebben bijgeleerd via activerende instructie (bvb. samenwerken, kritisch denken, etc.)

Students’ course experiences Activerende ervaringen negatiever dan hoorcolleges <> hypothese, bovendien geen verschillen naar criteria (bvb. zelfstandigheid, etc.) Let op! Sign. grote(re) standaarddeviaties bij AW – meningen zijn verdeeld! --> Werkvormen = verklaring, oorzaak van verdeeldheid?

Students’ course experiences: verklaring?

Argumenten Percepties van activerende studenten zijn verdeeld –> Welke argumenten geven studenten om de score te verantwoorden? * Argumenten PRO: zelfontdekkend leren, samenwerken, actief bezig zijn, reële situaties, leuk/tof, variatie van werkvormen, etc. -> Beklemtonen activerende/uitdagende karakter, variatie aan werkvormen en plezier van samenwerken * Argumenten CONTRA: te moeilijk, hoge werkdruk, saai (enkel groepswerk), groepsleden die niet meewerken/ aanwezig zijn, geen structuur of feedback (‘zijn we goed bezig?’), overzicht kwijt (bos door de bomen niet zien), etc. -> Beklemtonen intense werkdruk, hogere complexiteit en protesteren tegen het uitsluitend gebruik van collaboratieve werkvormen

Intermediaire rol? Tweewegs-ANOVA: Afhankelijke Variabele: Ervaringen van studenten (schalen CEQ, continu) Onafhankelijke Variabelen: Beoordeling van ervaren didactische werkvorm (Ordinaal, ++ -> -- ; 5 categorieën) Conditie: combinatie van instructie en evaluatie (Nominaal, Le, Mc, Ca, Pe, Po; 5 cat.)

Resultaten

Resultaten

Resultaten: hoofdeffect van perceptie in model POSITIEF LINEAIR EFFECT 2 uitzonderingen: geschikte evaluatie en gepaste werkdruk

Conclusies De perceptie van studenten ten aanzien van de werkvorm heeft een significant intermediair effect op de cursuservaringen 30% verklaarde variantie door C en T in model Effect is werkzaam voor verschillende criteria en algemeen, ongeacht de karakteristieken van de leeromgeving Twee uitzonderingen: Evaluatie: perceptie t.a.v. werkvorm heeft geen effect op de beoordeling van studenten t.a.v. evaluatiemethode -> ‘constructive alignment’-principe (Biggs, 1999) = ? Werkdruk: dip bij extreme voorstanders (++); deze vinden vermoedelijk dat werkdruk beter (lager) kan

Implicaties Hoe beter studenten de werkvormen beoordelen, hoe beter de setting ervaren wordt en hoe hoger de gerapporteerde leerwinsten en omgekeerd! En dit: ongeacht de criteria die gescoord worden Leeromgevingen krijgen voordelen toegeschreven die ze niet expliciet nastreven (cfr. hoorcolleges) of vice versa: bepaalde doelstellingen worden niet erkend (cfr. activerende werkvormen) Het leren van studenten in de negatieve perceptie-groepen is bedreigd! Maar ook de onderwijseffectiviteit van de leerkracht wordt in vraag gesteld

Algemene conclusie Leidt de student-activerende leeromgeving tot positievere ervaringen dan een traditionele leeromgeving? Algemeen: neen Maar: mogelijk differentiërende effecten (bvb. voor- vs tegenstanders, hoge werkdruk vs lage werkdruk, etc.) Verder onderzoek is nodig!

Contact Vragen, bemerkingen, suggesties: Nu of later… Katrien.struyven@ped.kuleuven.be Verdere informatie Struyven, K. (2005). The effects of student-activating versus lecture based teaching/learning environments on students’ perceptions, student performance and preservice teachers’ teaching [Online-gepubliceerde doctoraatsverhandeling], o.l.v. Prof. Dr. Filip Dochy en Prof. Dr. Steven Janssens. KULeuven, Centrum voor Opleidingsdidactiek (COD). Http://hdl.handle.net/1979/48