Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 1
Business Domain Abell & Hammond Doel Business Domain: De gehele markt (branche) waarin de onderneming actief is heet "business domain". Daarbinnen is te zien in welke product/markt/technologie combinatie het bedrijf zelf actief is. Via dit model is goed te zien wat het bedrijf op dit moment aan business doet en in welke richtingen het bedrijf nog kan groeien (namelijk naar het gebied buiten de kubus/scope). Het voordeel is dat zo niet alleen duidelijk wordt wat de ondernemingen altijd hebben gedaan en nog steeds doen (de huidige business scope), maar dat ook een denkraam ontstaat voor het identificeren van groeimogelijkheden die de ondernemingen kunnen inzetten voor de noodzakelijke continuïteit in de bedrijfsvoering. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 2
Business Domain Abell & Hammond Kenmerken Business Domain: Marketing analysemodel voor de interne- en externe omgeving Intern om je huidige markt af te bakenen Extern om je groeikansen te bepalen per as Tevens per productmarktcombinatie uit te schrijven Te koppelen aan de groeistrategieen van Ansoff en het SDP-model Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 3
Business Domain Friettent Abell & Hammond Afnemersgroepen: particulierenmarkt, uitbreiden met zakelijke markt, bedrijven voor de lunch, ook per segment mogelijk. Afnemerstechnologie: frituren, koud, bakken, braden en dan uitbreiden met magnetron producten. Afnemersfunctie: afhalen en inpakken, avondeten, lunch, restaurant, gokkast, spaaracties met de mogelijkheid om uit te breiden met een thuisbrengservice. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 4
Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 5
SDP segmentatiemodel Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 6