Gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking : een beleid in beweging Ilse Renard, Stafmedewerker team Internationaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand VVOB ALS ACTOR VOOR DE SAMENWERKINGSONTWIKKELING:
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Het innovatiemodel van IMEC
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
…in goede en kwade dagen De zakelijke kanten van een romantisch partnerschap: corruptie vermijden en aanpakken.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Vrouwen moeten verder gaan dan de Millenniumdoelstellingen Commissie Vrouwen & Ontwikkeling Samira Wymeersch 23 mei 2005.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
V IERDE PIJLER VAN DE V LAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Hoofdstuk 8: Ondersteuning van gemeenten en provincies.
PARTNERORGANISATIES. VOORBEREIDING Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken In gesprek gaan In.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
NOORD-ZUIDWERKING IN EEN LOKALE OVERHEID Het is zo slecht verdeeld op de wereld, zo ongelooflijk slecht, dat we weten dat dit zo niet kan blijven duren.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling REALISATIES VPWvO
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Stedenband: globale planning en stand van zaken
Cel Armoedebestrijding
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Transcript van de presentatie:

Gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking : een beleid in beweging Ilse Renard, Stafmedewerker team Internationaal

Waarom doen we aan ontwikkelingssamenwerking ? Geschiedenis Decentralisering = Goed bestuur Het lokale bestuur als fundamentele institutionele schakel Meerwaarde lokale besturen Van ontwikkelingssamenwerking naar internationale samenwerking Doel Vlaams programma Directe samenwerking in het kader van decentralisatie en werken aan Millenniumdoelstellingen Directe samenwerking met voorbeelden gemeenten Resultaten en uitdagingen Strategie internationalisering : hoe begin je eraan? Wat bestaat? Is stedenband beste optie ? Alternatieven Inhoud

Waarom doen we het? “als het goed gaat in de wereld, gaat het goed bij ons” gevolgen van wereldwijde processen en ontwikkelingen :  stookolie duurder  stijging werkloosheid  ziektes die zich wereldwijd verspreiden  klimaatverandering /natuurrampen…  liberalisering van diensten  migratiestromen  landbouwprotectie Europa / verstoring economie Zuid Afrikaans restaurant mooie internationale reizen Politieke systemen, economieën, culturen, ecologische systemen beïnvloeden elkaar.

Waarom doen we het? als blijk van erkenning aan ingeweken burgers “wakkere wereldburgers en middenveld “  solidariteit “een mens kan leven als hij ook iemand is “ kracht van inheemse volkeren  open staan voor andere culturen = verrijkend Spiegel : andere visies en voorbeelden van beleidsvoering harde realiteit van andere besturen  Kan leiden tot nieuwe inzichten en daadwerkelijke aanpassingen in eigen beleid. Kruisbestuiving !

Geschiedenis Initiatieven van gemeenten zelf Sinds ‘90: erkenning LB door UCLG, WACAP, VN Habitat, EC Sinds ‘95: betrok- kenheid VVSG lokaal bestuur = actor in OS naast nationale regeringen, donoren & NGO’s

LB als institutionele schakel Wereldbank – IMF – WHO – Bilaterale samenwerking (o.a. DGOS) Nationale overheidLokale overheid Basisorganisaties (vrouwenorganisaties, boerencoöperatieven, NGO’s, traditionele structuren, … Macro Micro

Meerwaarde lokale besturen Interdependentie Dezelfde rollen in N en Z – dienstverlening aan burgers – vertegenwoordiging i.f.v. algemeen belang – katalysator van lokale ontwikkeling Specifieke know how – Organisatie lokale besturen – Lokale bevoegdheidsdomeinen complementair aan NGO’s, donoren, …

Van O.S naar I.S Partnership Hervormingen Processen Hulp Transfers Projecten Wederkerigheid Outputs Ownership Gedecentraliseerde smw Overwicht donor Inputs Technische bijstand Staat tot staat

Investering versus beleidsdialoog

Doel Vlaams programma Aanmoediging gemeente als volwaardige actor in O.S. Draagvlakverbreding via interne en externe sensibilisatie Goed bestuur inzake O.S. d.m.v capaciteitsopbouw : – bestuurlijk management – conceptuele uitbouw lokaal beleid OS Directe samenwerking

Doel federaal programma -Aanmoediging gemeente als volwaardige actor in O.S. -Geen subsidie sensibilisatie of capaciteitsopbouw Noorden - enkel subsidie voor directe samenwerking met Zuiden - instap pas 2013

Directe samenwerking Goed politiek bestuur Bestuurskrachtversterking Efficiënte administra tie Verbreding openbare dienstverlening Participatie burgers beleids proces Versterking lokale democratie

Directe smw >Decentralisatie Decentralisatie in het Zuiden essentieel in de strijd tegen armoede Door samen te werken aan een betere dienstverlening en aan lokale democratie schrijf je je in in de Millenniumdoelstellingen Strijd tegen armoede niet duurzaam zonder goed bestuurde gemeenten

Indirecte steun MD Hoe kan een LB zorgen voor adequaat basisonderwijs als ze bij gebrek aan een burgerlijke stand de scholingsgraad niet kent ? Hoe armoede en honger wegwerken als het LB geen beleid en instrumenten heeft om lokale economie te stimuleren ? –Opleidingscentrum ondernemingen –Proefprojecten ondersteuning lokale markt

Directe steun MD Steun aan lokale ontwikkelingsprocessen LB N gaan partnerschappen aan of werken complementair aan andere actoren inzake armoedebestrijding zoals NGO’s NGO helpt bij aanleg waterputten/kraantjes, beheer en onderhoud LB coördineert ruimtelijke ordening. Waar moeten waterpunten ingebed worden ? Hoe kunnen alle deelgemeenten op termijn bevoorraad worden? Directe financiële injecties ter ondersteuning beleidsproces LB N faciliteren contacten met relevante instellingen op hun grondgebied Bvb ziekenhuizen, hogescholen,…

Sleutelwoorden Uitwisseling kennis en ervaring gemeente en OCMW Eender welk beleidsdomein Samenwerking met NGO’s, basisorganisaties Genoeg ruimte voor dialoog, beleidsprocessen

Archivering 2006

Archivering = goed bestuur Dienstverlening : ambtenaar moet gemakkelijk documenten voor het bestuur /voor de bevolking kunnen terugvinden/ afleveren. Eenvoudig zonder digitale middelen investering in basismateriaal + ism chambre des métiers (steun lokale economie) aandacht duurzaam materiaal vorming ambtenaren Democratische controle op het bestuur mogelijk. = specifieke expertise lokaal bestuur ≠ NGO

Archivering nov 2007

Financiën

Financiën = goed bestuur transparant financieel management > goed bestuur zonder digitale middelen (Sokone- Zemst ) vorming ambtenaren vorming leden relevante basisgroepen mét digitale middelen (Banjul - Oostende) Democratische controle op het bestuur mogelijk. verhoging (verdubbeling )inkomsten komt andere dienstverlening ten goede. = specifieke expertise lokaal bestuur ≠ NGO Ref : Noord-Zuidhandboek, hfdst Stedenband, deel 7 corruptie, transparantie en OS p 119 – 135

Milieu

Compostering, aangepast aan klimaat Andere soorten afval ? Plastiek : preventiemaatregelen + tegelproject Vb recyclage metaal via “artisans” Investeringen in basismateriaal : vuilnisbakken (chambre des métiers) afvalbakken organisch materiaal in families, op markt, op vismarkt, op plantages infoborden voor sensibilisatie Vorming basisgroepen : met compost tuinieren Sensibilisatie Ondersteuning LB opstellen beleidsplan milieu link met ruimtelijke ordening e.a.

Samenwerking met NGO’s en basisorganisaties Milieu : basisgroepen, chambre des métiers,.. Onderwijs : directeurs scholen + vereniging vorming en ontwikkeling jongeren Lok eco : basisgroepen chambre métiers, micro-ondernemingen, NGO’s, Analyse wie werkzaam is op het terrein

Civiele maatschappij nodig want LB beperkte administratie & middelen hun stem essentieel voor versterking democratie specifieke expertise mentaliteitswijziging bij betrokkenheid proces Duurzame ontwikkeling lange termijn

Vergroten draagvlak stedenband GROS of anderen -Solidariteitsacties kanaliseren -stedenband tastbaar gezicht OS voor bevolking -Complementair aan werking collega-tot collega (besturen) -Fondsenverwerving

Wederkerigheid wederzijdse uitwisseling kennis, informatie, steun o.a inzetten personeel in partnerstad N & Z uitwisseling van en feedback op elkaars beleids- documenten, evalueren smw, … respect : anders omgaan met tijd in Zuiden tijdens missies – Zuiden toont respect voor deadlines Noorden / communicatie zuiden niet als stumpers zien. Noorden niet als geldkranen. Openheid en dialoog : confrontatie aangaan, alles bespreekbaar maken langs beide kanten (Noorden mag ook aan Zuiden kritische blik vragen op eigen beleid)

Wederkerigheid “een mens kan leven als hij ook iemand is “ kracht van inheemse volkeren  open staan voor andere culturen = verrijkend Andere visies en voorbeelden van beleidsvoering harde realiteit van andere besturen  Kan leiden tot nieuwe inzichten en daadwerkelijke aanpassingen in eigen beleid. Kruisbestuiving !

Wederkerigheid Herent : op aanbeveling Guatemalteekse partners groepswerking in OCMW Cf handboek p Mechelen: werkt met zijn Boliviaanse partner aan een gemeenschappelijk thema : “eerlijke handel “ Gent : in 2009 ‘jobshadowing’ door ambtenaren Gent in Zuid-Afrikaanse Mangaung rond ‘community based planning’  bijsturen gebiedsgerichte werking Gent

Netwerking/afstemming Met andere Vlaamse, Bxl’se, Waalse gemeenten die in zelfde land Z actief zijn Met andere Europese gemeenten Met ambassades, consulaten, ministeries Met NGO’s Met grote donoren

Resultaten en uitdagingen leerproces : Ngo’s tijd gekregen. LB moeten dat ook ! Professionalisering beleidsterrein Financiële problemen Vlaamse lokale besturen : Politiehervorming Liberalisering energiemarkt … Nieuwe vormen van samenwerking (publiek –privaat, lokale besturen en NGO’s, …)

strategie internationalisering Analyse voorwaarden – specifiek potentieel Participatie en mobilisatie burgers Politieke wil –engagement voor internationale relaties Dienst internationaal – toewijzing middelen Strategie internationalisering Bron = Observatorio EU- Lat-Am

Aanbod : bestaand kader Deelname netwerken Deelname internat projecten StedenbandenProjecten - acties (ad hoc –duurzame) Zoektocht nr officieel multilateraal kader Ontwikkelen en beheer bilaterale relaties Formuleren acties –selectie partners zoektocht financiering Strategie internationalisering Bron = Observatorio EU- Lat-Am

Aanbod : bestaand kader Deelname netwerken Deelname internat projecten StedenbandenProjecten - acties (ad hoc –duurzame) Zoektocht nr officieel multilateral kader Ontwikkelen en beheer bilaterale relaties Bron = Observatorio EU- Lat-Am

Aanbod : bestaand kader Stedenbanden Projecten - acties (ad hoc –duurzame) Ontwikkelen en beheer bilaterale relaties Bron = Observatorio EU- Lat-Am VP gemeentelijke convenants Os = stimuleringsprogramma. -30% cofinanciering 70 % subsidie. Kan gemeente op termijn zelf dragen? --is stimulans voldoende voor kleine gemeenten? Andere vormen van samenwerking nodig?

Is stedenband beste optie ? Niet het ultieme doel! De eerste stappen in de richting van… –Wat is een stedenband? Concept en finaliteit ? –Opstellen van het eigen profiel (en SWOT-analyse)  Brede consultatie diensten en bestuur : politieke wil? /draagvlak bij ambtenaren ? Draagvlak bij GROS? –Inventariseren partners –Terugkoppelen of SB nog de beste optie is … alternatief? = wroeten in eigen grond vóór start zoektocht !

Stappenplan stedenband Jaar 1: wroeten in eigen grond –Bekrachtiging principesbeslissing Stedenband in CBS & GR –Informeer betrokkenen + bevolking Jaar 1-2: wie wordt onze partner? –Identificatie van het profiel van de partner (criteria ! ) –Zoektocht en keuze van partner –Bevestiging partnerkeuze Jaar 2-3: Eigenlijke samenwerking –Opstellen gemeenschappelijke planningen –Eerste stappen in echte samenwerking

Bilaterale Alternatieven Financiële steun aan projecten in 1 partnergemeente – niet aan te raden  NGO’s Inhoudelijke projecten van korte duur in partnergemeente zonder officieel partnerschap voor het leven –bvb uitsturen personeel afgelijnde periode en thema

Multilaterale Alternatieven Thematische netwerken zoals Urb-al programma’s rond ruimtelijke ordening, milieu,… “labo” Fondsen naar Spaans model (nu in België onbestaand) Intergemeentelijke samenwerking: pilootprogramma Lowazone

Lowazone Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Lowazone (Lovendegem- Waarschoot- Zomergem- Nevele) ‘interlokale vereniging’ volgens decreet intergemeentelijke samenwerking (geen zware structuur) Bevestiging samenwerking voorjaar 2009 Doen al jaren samen sensibilisatie-acties Groep vanuit 4 besturen bezocht Senegal  stedenband met Kemopodi (Keur Mousa – Pout – Djender) Aanwerving gezamenlijke ambtenaar (full-time – vanaf 2010) Kosten delen door 4 of per capita (moet nog beslist worden)  aanvraag convenant pilootproject

Meer info