Uitdieping 1ste P – Product

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketingplanning en -strategie
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Marketing voor verkeerskunde
Optimaliseren van het assortiment
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
De marketing-instrumenten
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het maken van een PR/Marketingplan
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
Een startersgids voor innovatie
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Start.
Product, merk en assortiment
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Marketing presentatie
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Prijszetting
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Goede tijden, slechte tijden
Marketingplanning en strategie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Business Marketing Management
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
MARKETINGMIX.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
50.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Lesbrief Markt & Overheid
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Presentatie bedrijfsplan
Transcript van de presentatie:

Uitdieping 1ste P – Product Inleiding Product concept Wat is een product Productindelingen: consumptie-industrieel Beslissingen omtrent individuele producten Productlevenscyclus Product mix 8 & 15 maart 2010

Product – inleiding + definitie Een product vervult een klantenbehoefte Een set van voordelen Een tastbaar iets, een dienst, een persoon, een locatie, een idee, … Kwaliteit Stijl Verpakking Duurzaamheid Installatie Dienst na verkoop Merk Garantie Kenmerken … 8 & 15 maart 2010

Een product bestaat uit drie niveaus Vervoer Auto Mobiliteitsgarantie het kernproduct: de basisfunctie die de klant nodig heeft het eigenlijke product: de vorm waarin de klant de gezochte basisfunctie op de markt vindt (kwaliteit, design, functies, verpakking, merk) het uitgebreide product: een extra bundel voordelen die de klant meebetaalt bij de aankoop (service, garantie, financiering, help desk, …) 8 & 15 maart 2010

Valkuil indien je enkel redeneert vanuit het eigenlijke product Case: (kwaliteits-)kindertheater met voorstellingen op woensdag-, zaterdag- en zondagnamiddag Wie is je klant ? Wat is je product ? Wie is je concurrent ? 8 & 15 maart 2010

Productindelingen consumentenproducten (B2C) en industriële producten (B2B) Soorten consumentenproducten Convenience goods: vaak gekocht, onmiddellijk, met minimum aan vergelijking en met beperkte inspanning Shopping goods: minder vaak gekocht, klant investeert vrij veel tijd om te vergelijken op geschiktheid, prijs, kwaliteit, stijl ... Specialty goods: product met unieke eigenschappen of merkpersoon-lijkheid, waarvoor een klant erg veel moeite wil doen 8 & 15 maart 2010

Convenience goods Shopping goods Speciality goods Kenmerken Convenience goods Shopping goods Speciality goods Product (voorbeelden) Snoep, melk, zeep, benzine Camera, koelkast, kleding Rolex-horloge, parfum, restaurants Prijs Sterk concurrerend; geringe winstmarge Vrij hoog; redelijke winstmarge Doorgaans hoog; ruime winstmarge Distributie Veel winkels, locatie essentieel Groot aantal geselecteerde winkels Beperkte distributie; locatie niet zo belangrijk Communicatie Grootscheepse reclame-campagnes; accent op merknaam en prijs Reclame benadrukt productdifferentiatie; persoonlijke verkoop Nadruk op merk en status; deskundige verkopers Omloopsnelheid Hoge omloopsnelheid v.d. voorraad; meer dan 25 keer per jaar Middelmatige omloop-snelheid: 3-24 keer per jaar Lage omloopsnelheid; minder dan 3 keer per jaar Flexibiliteit Geen productaanpassing voor koper Geringe aanpassing; goede service Dikwijls maatwerk Aankoopfrequentie Vaak gekocht Soms gekocht Zelden gekocht Merkentrouw Consument kent zijn merk, maar accepteert een substituut Merkenvoorkeur, doch acceptatie van andere merken Sterke merkentrouw, consument neemt geen genoegen met vervangend merk Bestede tijd Gering, het eerste het beste product wordt gekocht Vrij veel tijd uitge-trokken voor winkelen Aanzienlijk: klant zoekt een bepaald merk

PLC – ProductLevensCyclus Evolutie verkopen op de markt Productontwikkeling Introductie: trage groei – verlies Groei: sterke groei – winst Maturiteit: verkoop stagneert – hoge winst Verval: verkoop daalt –winst daalt Verjonging of stopzetting 8 & 15 maart 2010

ProductLevensCyclus 8 & 15 maart 2010

PLC : aangepaste strategie per fase Karakteristieken Introductiefase Groeifase Maturiteitsfase Verval Afzet Lage afzet Snelstijgende afzet Topafzet Dalende afzet Kosten Hoge kosten per klant Matige kosten per klant Lage kosten per consument Winsten Negatief Stijgende winst Hoge winst Dalende winsten Klanten Pioniers Early adopters Meerderheid Nakomers Concurrenten Weinig Groeiend aantal Stabiel aantal, begint terug te lopen Afnemend materiaal Marketing-doelstellingen Product creëren en uitproberen, aanmoedigen Marktaandeel maximaliseren Winst maximaliseren en marktaandeel verdedigen Kosten terugdringen en merk uitmelken Strategieën Product Elementair product aanbieden Productuitbreiding, dienstverlening, garantie aanbieden Merk en modellen diversifiëren Zwakke artikelen afbouwen Prijs Kosten plus Prijs om marktpenetratie te bevorderen Prijs afstemmen op de sterkte concurrenten Prijs snoeien Distributie Selectieve distributie opbouwen Intensieve distributie opbouwen Selectievere aanpak: niet-rendabele verkooppunten laten vallen Reclame Productbesef opbouwen onder early adopters en dealers Besef en belangstelling opbouwen in de massamarkt Merkverschillen en voordelen benadrukken Terugdringen tot het niveau dat nodig is om de loyale klanten te handhaven Sales promotion Intensieve sales promotion om het uitproberen te stimuleren Reduceren om te profiteren van de vraag van consumentenzijde Intensiveren om het overstappen van een ander merk te stimuleren Terugdringen tot het minimum 8 & 15 maart 2010

PLC – ProductLevensCyclus Al uw producten gaan door dezelfde cyclus, maar met een verschillende levensduur PLC houdt zich bezig met aparte producten door de tijd heen, maar niet met de totale portfolio, en niet met de kasstromen (cash flow) 8 & 15 maart 2010

Productmix Productlijn – breed/diep Boston Consulting Group matrix Ster Melkkoe Vraagteken/wilde kat/probleemkinderen Hond Aangepaste strategie per type product Goede mix is noodzakelijk 8 & 15 maart 2010

BostonConsultingGroup matrix Hoog Laag Laag Hoog Marktgroei Sterren Vraagtekens Melkkoeien Honden Marktaandeel Investeer om groei te ondersteunen Cash flow neutraal Bied concurrenten het hoofd Potentieel, maar toekomst onzeker Investeer om markt-aandeel te verhogen Negatieve cash flow Matuur in de PLC Oogsten / melken / weinig investeren Cash flow sterk positief, gebruik voor nieuwe producten Flops of producten op het einde van de PLC Weinig of geen potentieel Bouw af, of focus op verdedigbare niche 8 & 15 maart 2010

Brede vs. diepe productstrategie Ongerichte benadering: “breed” maar niet “diep”. Veel verschillende producten of markten Gerichte benadering: “smal” maar “diep”. Een markt of product / probleemoplossing BREED SMAL Niet diep Diep Eindgebruiker Eindgebruiker 8 & 15 maart 2010

Nieuwe producten Ansoff matrix De Ansoff-matrix wordt vooral gebruikt in verband met beslissingen rond groeistrategieën. Groeien kan op verschillende manieren. In welk kwadrant van deze zogenaamde Ansoff-matrix speelt u vandaag vooral ? Ziet u mogelijkheden om in andere kwadranten te spelen ? kaas aan particulieren wijn aan particulieren kaas aan groothandelaars wijn aan groothandelaars voorbeeld slagingskans 50 % 25 % 1 % Bestaand aanbod Nieuw aanbod Nieuwe Bestaande markten markten Markt- Penetratie Product- ontwikkeling Diversificatie

Pratkijkvoorbeeld beauty salon 8 & 15 maart 2010

Pratkijkvoorbeeld beauty salon 8 & 15 maart 2010

Uitdieping 2de P – Prijs Inleiding Prijszetting Doelstellingen Beïnvloedende factoren Prijsmethodes in de praktijk Kostgericht Kopergericht Concurrentiegericht Prijsstrategieën en -tactieken 8 & 15 maart 2010

Wat is prijs ? Het geld dat een klant betaalt voor het hem verkochte product of dienst Maar ook: alles wat de klant moet “investeren” om het product of dienst te verwerven Meestal uitgedrukt in Euro 8 & 15 maart 2010

Doelstellingen bij prijszetting Financieel Winstmaximalisatie Winstdoelstellingen Break-even doelstelling Omzetverhoging Verbeteren van de cash-flow Marketing Marktaandeel behouden / winnen Concurrenten bekampen Verkoopsaantallen beïnvloeden Merk opbouwen 8 & 15 maart 2010

Belangrijke overwegingen bij prijszetting Lage prijs Winst onmogelijk bij deze prijs Hoge prijs Geen vraag bij deze prijs Productie-kosten Prijzen van concurrenten en andere interne en externe factoren Waarde- perceptie consument 8 & 15 maart 2010

Factoren met invloed op de prijszetting Interne factoren Marketingdoelstellingen Marketingmixstrategie Kosten Organisatorische procedure Externe factoren Aard van de markt en de vraag Concurrentie Andere omgevings-factoren (economie, resellers, overheid) Prijsbeslissingen 8 & 15 maart 2010

Kostgerichte prijszetting Elementen van kost: Vaste en variabele kosten Vast: onafhankelijk van aantallen Variabel: afhankelijk van aantallen Directe en indirecte kosten Direct: 1-op-1 toewijsbaar aan product Indirect: toewijzen via verdeelsleutel 8 & 15 maart 2010

Kostgerichte prijszetting Kostprijs-plus methode Volledige kost van de productie wordt beschouwd (vast / variabel / direct / indirect)  doelstelling ivm verkoopsvolume nodig voor vast aandeel Beoogde % winstmarge wordt toegevoegd Directe kosten makkelijk te berekenen, indirecte soms moeilijker te alloceren. 8 & 15 maart 2010

Kostgerichte prijszetting Kostprijs-plus methode Factoren die de marge beïnvloeden: Kortingen voor bulk-aankopen ? Fase in de productlevenscyclus: in de vroege fases mogelijk lagere marge nodig om vraag te stimuleren Aard van het product: lage marge voor producten met snelle rotatie (FMCG), hogere marge voor investeringsgoederen 8 & 15 maart 2010

Kostgerichte prijszetting Kostprijs-plus methode Voorbeeld 8 & 15 maart 2010

Kostgerichte prijszetting Break-even analyse Omzet Afzet (aantallen, per duizend) 8 & 15 maart 2010

Kopergerichte prijszetting Uitgangspunt is de waarde in de ogen van de klant, niet de kosten van de aabieder. Proces begint met de analyse van de consumentenbehoefte en de waardeperceptie. Bepaalt welke kosten voor een product gemaakt mogen worden. 8 & 15 maart 2010

Kopergerichte prijszetting Waardeperceptie: soms objectief (bv. spaarlampen, …) soms subjectief 8 & 15 maart 2010

Kopergerichte prijszetting Prijsdiscriminatie Naar klant: verschillende prijzen voor verschillende markten / klantengroepen, gebaseerd op betalingsbereidheid Naar tijd: bv. piekmomenten in transport Naar plaats: bv. woningen in Limburg vs. in Antwerpen Naar leeftijd: bv. korting voor senioren en studenten 8 & 15 maart 2010

Concurrentiegerichte prijszetting Gangbaar tarief (going-rate pricing) Prijs afstemmen op deze van de concurrentie Positioneren binnen bepaalde range Goede manier om prijs te bepalen en prijsoorlogen te vermijden Aandachtspunt: je concurrenten hebben misschien een andere kostenstructuur 8 & 15 maart 2010

Concurrentiegerichte prijszetting Aanbestedingen (sealed-bid pricing) Proberen lager te blijven dan concurrent Indien veelvuldig voorkomt: systeem van “verwachte winst” hanteren Offerte van het bedrijf 9.500 € 10.000 € 10.500 € 11.000 € Winst voor het bedrijf 100 € 600 € 1.100 € 1.600 € Kans op toekenning 0,81 0,36 0,09 0,01 Verwachte winst 81 € 216 € 99 € 16 € 8 & 15 maart 2010

Prijsstrategieën voor nieuwe producten Afroomstrategie Doel: ontwikkelkosten snel recupereren Benader eerst topsegment met hoge prijs voor maximale winst (“early adopters”) Product wordt niet gelijktijdig op alle markten gelanceerd Korte termijn, in eerste fase(s) van PLC 8 & 15 maart 2010

Prijsstrategieën voor nieuwe producten Penetratiestrategie Doel: snel marktaandeel veroveren Product introduceren beneden de prijs van de concurrenten Zorgt voor schaalvoordelen met gunstige invloed op productiekost Variant: “razor &blades” strategie (verbruiksartikelen: scheer- mesjes, inktpatronen, …) 8 & 15 maart 2010

Prijsstrategie voor luxeartikelen Prestigeprijszetting Een hoge prijs die het imago van hoge kwaliteit en luxe onderstreept &versterkt In tegenstelling tot de bij de afroom-strategie worden prestigeprijzen gedurende de volledige productlevenscyclus gehandhaafd Voorbeelden: Channel, Cartier, B&O, Lotus, … 8 & 15 maart 2010

Prijs-kwaliteit-matrix Hoge kwaliteit Premium strategie Goede waarde strategie Rip-off strategie Koopjes-markt strategie Hoge prijs Lage prijs Lage kwaliteit 8 & 15 maart 2010

Prijs – een onuitputbaar thema Listprijs Kortingen (voor cash betalingen, voor volumeaankopen, voor jaaropdrachten, om overstocks weg te werken, …) Betalingstermijnen Psychologische aspecten: Het XX,95 Euro effect Slechts twee per klant 8 & 15 maart 2010