Digitale leermiddelen in het mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Onderwijs zonder leermiddelen?
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Aanbesteding of Subsidie
Toegang en identiteitsmanagement
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
iECK programma, Distributie en Toegang
Organisatievormen werkgeverschap POH-GGZ
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Procedure 100% decentraal
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Nationaal Sustainability Congres 16 maart 2006 Duurzaam inkopen in de praktijk De koffiecasus Charlotte Volbeda - van Oerle Ministerie van VROM.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Instructie inloggen docent
Optimaliseren BPV keten
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
1Het begint met een idee DE BEWERKERSOVEREENKOMST: NUT EN NOODZAAK.
Programma Hoe bestel je de leerlinglicenties
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Gewenste ECK configuratie MBO
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Inkoopcoöperatie.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Digitale leermiddelen in het mbo BVE-congres DUO, Amersfoort, 2 april 2013 Willem-Jan van Elk (w.vanelk@kennisnet.nl)

LiMBO: Pakket van Eisen Eisen gerelateerd aan de processen Eisen aan de ICT-ondersteuning Eisen aan de instellingen vraagsturing! zie: www.sambo-ict.nl/2012/10/pakket-van-eisen-leermaterialenketen-mbo

kenmerken PvE vanuit perspectief MBO afgebakende scope eisen van instellingen aan processen afgebakende scope bestellen, betalen, leveren en gebruiken al het leermateriaal folio/digitaal/anders, open/gesloten ‘wat’ boven ‘hoe’ te ondersteunen processen, meer dan techniek rollen, ipv. specifieke partijen geen rolverdeling

voorbeeld (1) Eisen m.b.t. het leveren 5.1 Zodra een digitaal leermiddel is betaald, wordt toegang gegeven tot het leermateriaal. 5.2 Wanneer een digitaal leermiddel is besteld, maar nog niet betaald, wordt bij voorkeur voor een beperkte termijn toegang gegeven totdat er is betaald. 5.3 De levering van digitaal leermateriaal betreft het verstrekken van het gebruiksrecht, door de identiteit van de gebruiker te koppelen aan een licentie. 5.4 Bij voorkeur biedt de aanbieder van het leermateriaal een noodprocedure om in urgentie- situaties studenten toegang te kunnen geven tot het benodigde leermateriaal. 5.5 Alle gebruiksrechten van een licentie worden toegekend aan identiteiten. 5.6 Distributie van digitaal leermateriaal vindt plaats door gebruiksrechten toe te kennen aan de aangegeven identiteiten. Op het moment dat distributie succesvol is afgerond, wordt de instelling daarover geïnformeerd zodat het leermateriaal in de schoolomgeving aan de student/docent ter beschikking gesteld kan worden. 5.7 Het moment van activeren van licenties wordt in de contract- of licentievoorwaarden bepaald.

voorbeeld (2) Eisen m.b.t. licenties voor digitaal leermateriaal 1.4 Niet-gebruikte licenties kunnen altijd door de besteller worden geretourneerd. 1.5 Licenties zijn bij voorkeur verhandelbaar. 1.6 De geldigheidsduur van licenties, en de bijbehorende kosten worden afgestemd op de doorlooptijd van het onderwijs waarin ze gebruikt worden. 1.7 Voor studenten met studievertraging is een passende regeling beschikbaar op basis waarvan tegen beperkte kosten kan worden verlengd.

zie: www.sambo-ict.nl/2013/02/documenten-rond-leermiddelenbeleid visiespoor juridica kosten technologie en markt zie: www.sambo-ict.nl/2013/02/documenten-rond-leermiddelenbeleid

Technologie- en markt scan: vier varianten

juridische verkenning vaste boekenprijs niet voor voorgeschreven schoolboeken BTW (werk)boeken en combinatie boek-digitaal  6% digitaal materiaal als clouddienst  21% schoolkosten overzicht regelgeving rond les- en cursusgeld, door school te verzorgen basisuitrusting, niet-verplichte faciliteiten, … helderheid in hoeverre mag worden verwacht dat leerling beschikt over computer inkoop inschakelen leverancier waar leerling zelf (niet verplicht) kan bestellen  geen aanbestedingsplicht

kostenonderzoek omvang markt van verplichte leermaterialen is ca M€ 180. 50% 28% 13%

kostenonderzoek bevindingen aanbevelingen LMbeleid meestal decentraal, zakelijke afspraken centraal instellingen kijken kritisch naar eigen LMlijsten over prijs leermateriaal wordt meestal niet onderhandeld er vindt meestal geen aanbesteding plaats aanbevelingen maak helder dat leerling overal kan bestellen maak alle informatie van leermiddelenlijst bekend onderzoek baten& risico’s gezamenlijke verwerving deel ervaringen en best practices rond leermiddelen

Digitale leermiddelen in het mbo BVE-congres DUO, Amersfoort, 2 april 2013 Willem-Jan van Elk