17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.5 Vorsten in Europa Republiek De Nederlanden waren een republiek: - De macht lag bij de Staten Generaal - Opvolgers werden gekozen. Monarchie Frankrijk,
Advertisements

Schema H13 par. 1 Vier vrijheid!.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
De verlichting Paragraaf 2.
Hoofdstuk 6 Democratisering
Hfd. 1.4 opkomst van machtige vorsten
4.1 De Pruikentijd.
4. PERIODE De Republiek ontstaat als internationaal erkende staat
De Republiek in een tijd van vorstenH4.3 Stadhouder-koning Willem III Karel II was familie van Lodewijk XIV en wilde ook een absolute koning worden Hij.
6 De Republiek in Europa.
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Republiek in een tijd van vorsten
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
19de eeuw(1.5 en 4.2) In 1813 komt de zoon van Willem V terug als soeverein vorst(na nederlaag Napoleon) als koning Willem I Er komt een nieuwe grondwet.
Staatsinrichting.
De Verlichting.
Absolutisme.
Staatsinrichting van Nederland
Verlicht despotisme.
Politieke bloei.
Politieke bloei.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
Republiek versus Frankrijk
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Tijd van Pruiken en revoluties
Wetenschappelijke revolutie
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Bestuur in andere landen
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Van gewesten naar eenheidsstaat
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Republiek in de Gouden eeuw
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Absolutisme in de rest van Europa. Vooraf In Frankrijk in de 17 e eeuw had de koning veel macht (absolutisme) Gold dat ook voor Engeland?
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
Revoluties in Europa.
Historische overzicht Bataafse Revolutie
4.1 de Pruikentijd.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Immanuel Kant. Immanuel Kant: ‘Sapere Aude’ = durf te weten Kritische houding is goed, vraag bij alles na of het klopt. Onderzoek helpt de mens vooruit.
Machthebbers in Europa
De tijd van de pruiken en de revoluties
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Pruiken en revoluties 3.2 Revolutie in Frankrijk
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
H7.1 Absolutisme in de rest van Europa
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
H8.2 Vorsten met Verlichte ideeën
HET STREVEN VAN VORSTEN NAAR ABSOLUTE MACHT
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
Transcript van de presentatie:

17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een overlegcultuur (compromissen) De macht lag bij de regenten (adel en rijke burgers) Er was geen sprake van politieke rechten voor het volk

vervolg Vrijheidsrechten Er was een algemeen klimaat van tolerantie -Calvinistische kerk de officiële kerk (geen openbare functies voor niet-protes- tanten) -gewetensvrijheid (geen vervolging) -geen vrijheid van godsdienst(uitoefening) (boetes,schuilkerken) -veel vervolgden vanwege het geloof naar de Republiek

vervolg Vrijheid van drukpers (geen censuur) → veel buitenlandse boeken in de Republiek gedrukt, maar rust en veiligheid mochten niet verstoord worden Theorie(blz 18) Spinoza publiceert “Tractatus politicus” -eerste moderne denker (voorloper van de Verlichting) -is voorstander van vrijheid en gelijkheid

vervolg Geen standenstaat, maar wel een gelaagde samenleving -rijken -middenstand -armen Vrouwen veel zelfstandiger dan elders in Europa

Frankrijk Absolutisme Theorie Bossuet ontwikkelt de Droit Divin theorie→ Koning heeft de macht van God gekregen en is alleen aan Hem verantwoording schuldig Het volk heeft niets te vertellen. Kritiek op de koning is kritiek op God

Engeland (2.2 en 2.3) Strijd om de macht tussen koning en Parlement Theorie Koning beroept zich op de ideeën van Hobbes Die beschrijft in zijn boek “Leviathan’ de Natuurrechttheorie -ieder mens is van nature vrij en gelijk -bij het bevredigen van hun behoeftes raken mensen met elkaar in strijd (oorlog van allen tegen allen)

vervolg -om een eind aan die strijd te maken moeten mensen hun vrijheid afstaan aan een vorst in ruil voor bescherming en rust (Sociaal Contract tussen individuen = soort ongeschreven afspraak tussen de mensen) -macht van de vorst is absoluut, maar -alleen als een vorst verslagen wordt en zijn gezag verliest, hoef je niet meer te gehoorzamen Engelse koning verloor van het parlement → werd afgezet en onthoofd (na een burgeroorlog)

vervolg Engeland werd een republiek onder Cromwell Na de dood van Cromwell kwam Karel II op de troon→strijd koning- parlement gaat door In 1688 wordt de koning verdreven door Willem III die koning werd Hij moest de Bill of Rights ondertekenen Daarin werden de rechten van het parlement vastgelegd (vervolg op de Magna Carta)

vervolg Theorie John Locke bouwt in zijn “Two treatises of government” voort op de ideeën van Hobbes -macht ligt bij het volk -zij kiezen vertegenwoordigers die de wil van het volk moeten uitvoeren (wetgevende macht) -vorst heeft alleen de uitvoerende macht -er is een Sociaal Contract tussen vorst en volk

vervolg -de natuurlijke rechten van het volk (recht op leven, vrijheid en bezit) moeten worden beschermd -als dat niet gebeurt mag het volk zich verzetten Locke een voorloper van Montesqieu

Schuilkerk

Spinoza

Bossuet en het Droit Divin

Hobbes en Leviathan

Locke en Two treatises of government

Magna Carta en Bill of Rights

Verschillen en overeenkomst Hobbes en Bossuet -macht van de vorst komt van God -verzet tegen de vorst is verzet tegen God (nooit toegestaan) -macht van de vorst is absoluut -macht van de vorst komt van de mensen -verzet tegen de vorst mag niet, maar alleen als hij zijn gezag is kwijtgeraakt -macht van de vorst is absoluut

Verschillen en overeenkomst Hobbes-Locke -autocraat→ macht van de vorst absoluut -alleen als de vorst zijn gezag verliest hoef je niet meer naar hem te luisteren -Sociaal Contract = afspraak tussen individuen -natuurrechtdenken de basis (volk staat natuurlijke rechten onvoorwaardelijk af) -aristocraat→ vorst alleen uitvoerende macht,parlement wetgevende -vorst mag afgezet worden als hij zich niet aan de af- spraak houdt -Sociaal contract = afspraak tussen vorst en volk -natuurrechtdenken de basis (volk staat natuurlijke rechten niet af,vorst moet die respecteren)