Hoe organiseer je een regionale arbeidsmarkt? Ronald Dekker, ReflecT/Universiteit van Tilburg. 24 juni 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
De loopbaan revolutie in de regio
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Persoonlijke ontwikkeling
Loopbaancentrum Zwolle
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Loopbaanplein Achterhoek
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Markten 1 H1.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Utrecht, 11 juni
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
Is flexicurity (in) de beperking meester?
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Workshop co-creatie met gemeenten
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Wethouders: Uitdagingen en handelingsperspectief
Conferentie Werkgeversdienstverlening 6 maart 2015
De kracht van de samenwerking in de regio
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Regionaal Arbeidsmarktbeleid & Leren en Werken Leerwerkdag d.d. 17 november 2014 Media Plaza, Utrecht Stanley Ramkhelawan, programmamanager arbeidsmarktbeleid.
5.3 Heb je werk? De arbeidsmarkt is het geheel van vraag en aanbod naar werk. De vraag van arbeid komt van werkgevers. Het aanbod komt van de beroepsbevolking.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
6.3 Geen werk? Wat zijn de gevolgen als je je baan verliest?
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
WERKEN EN ARMOEDE “ ARMOEDIG WERK” 24 SEPTEMBER 2015ARMOEDEDEBAT EINDHOVEN.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Social return on investment Marktdag Noord-Holland Noord 2014.
8 juni 2012 De gegeerde bachelor m/v. PBA = Gegeerd! NWWZ ( niet werkende werkzoekenden ) april 2011-april 2012: – PBA – 5,3% (ABA + 59%, Master + 3%)
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
De toekomst voorspellen? Uitdagingen voor sociale zekerheid 2040 Bernard ter Haar Woensdag 8 juni 2016.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Presentatie scholingsmarkt speeddate UWV
Van bemiddelaar tot ontwikkelaar: uitzenders in de nieuwe economie
Pilot project Gemeente Gennep
informatiebijeenkomst
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Monitor economisch programma Zuid-Limburg
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
De maakindustrie in Midden-Limburg
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
5 valkuilen & Tips.
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Hoe organiseer je een regionale arbeidsmarkt? Ronald Dekker, ReflecT/Universiteit van Tilburg. 24 juni 2013

Intro Ronald Dekker Arbeidseconoom Econometrie, EUR Arbeidsmarktvraagstukken, UvT Innovatie en arbeidsmarkt, TU Delft Nu weer UvT (ReflecT), onderzoek: Arbeidsmarktdynamiek Zzp, dynamiek, schijnzelfstandigheid ‘Onderkant’ van de arbeidsmarkt (Participatiewet)

Programma Hoe werkt een arbeidsmarkt (niet)? De arbeidsmarkt in drieën: aanbod, vraag en matching Wat is de rol van verschillende actoren op de arbeidsmarkt? Bedrijven (incl. not-for-profit organisaties) Werkenden Werkzoekenden Overheid Onderwijs Wat moeten we doen in de regio?

Waarom arbeidsmarkt in de regio? Regio is voor het merendeel van de inwoners het relevante gebied voor werk Probleem: regio-arbeidsmarkt wordt niet bestuurd Arbeidsmarkt bestuurt zichzelf? Geen ‘echte bestuurslaag’ op regioniveau Uitdaging Voorkomen van slecht arbeidsmarktperspectief  krimpregio

De arbeidsmarkt L W Arbeidsvraag Arbeidsaanbod W*W* L*L*

Werkt de arbeidsmarkt? In de zin dat wanneer de de arbeidsmarkt ‘ongemoeid’ laat, deze de beste uitkomsten genereerd? Antwoord: Nee Arbeidsmarkt is imperfect

Waarom werkt de arbeidsmarkt niet? Informatieproblemen Transactiekosten Heterogeniteit van arbeid

Informatieproblemen Werkenden/werkzoekenden weten niet welke banen/opdrachten beschikbaar zijn en tegen welke beloning Opdrachtgevers/werkgevers weten niet waar de productieve mensen zijn. Resultaat: Kans op mismatches Tegelijkertijd werkloosheid en vacatures Diamond, Mortensen, Pissarides (Nobelprijs, 2010)

Transactiekosten ”Zoek en informatiekosten” die samenhangen met de informatieproblemen, maar ook: ”Contractkosten”: de kosten om tot een overeenkomst te komen met een andere partij in de transactie, het opstellen van een contract etc. ”Controle en nalevingkosten” zijn de kosten die moeten worden gemaakt om er zeker van te zijn dat alle partijen zich aan de voorwaarden in het contract houden. Williamson (Nobelprijs, 2009)

Heterogeniteit van arbeid Verschillen in: Opleidingsniveau (laag middel hoog) Ervaring (junior medior senior) Contracttype (vast flex zzp) Geografische spreiding (NH noord, Zuid-Limburg) Dit is zo evident, dat niemand hier een Nobelprijs voor heeft gewonnen

Arbeidsvraag Arbeidsaanbod Matching De arbeidsmarkt in drieën Herintreders Uitkering School Werk te doen Scholen Scholen UZB UZB GSD GSD UWV UWV

‘Stakeholders’ in de regio Werkzoekenden, al dan niet met baan/opdracht Werkgevers, al dan niet met werk te vergeven Overheid op alle niveaus Onderwijs Wat is de rol van de stakeholders op de arbeidsmarkt?

Werkzoekenden Actief informatie zoeken Actief informatie delen

Werkgevers Actief informatie zoeken Actief informatie delen

Overheid Actief informatie zoeken (verzamelen) Rangschikken Up-to-date houden Actief informatie delen (gericht, ongericht)

Scholen Actief informatie zoeken Wat willen bedrijven? Waar zijn de stages? Actief informatie delen Wat kunnen onze leerlingen! Wat is het arbeidsmarktperspectief van onze opleidingen?

Dit lijkt allemaal heel eenvoudig Maar dat is het niet… Informatie zoeken kost tijd en moeite Het is voor iedereen beter om informatie actief te delen, maar dat gebeurt te weinig Bovendien: ‘ruis op de lijn’.. communicatieproblemen

Wat nu? Transities op de arbeidsmarkt in drieën School naar werk Werk naar werk “Niet werk” naar werk

School naar werk Betrokken stakeholders: scholen, werkgevers, werkzoekende, overheid Informatieproblemen overwinnen door: Allen: Voortdurend in gesprek te blijven Scholen: Voortduren monitoren van toestand en richting “arbeidsvraag” Overheid: ‘Een taal’ voor competenties  E-portfolio’s Wat doen we met de ‘varkenscyclus’? Scholen: Breed, maar goed opleiden Werkgevers: bereid zijn/blijven om intern bij/om te scholen

Werk naar werk Betrokken stakeholders: werkgevers, werkzoekenden, overheid, scholen Informatieproblemen overwinnen door: Bedrijven: actief informatie delen in goede én slechte tijden Vooral: bedrijven die geografisch of sectoraal nabij zijn Overheid: actief makelen ism met bv. uitzendbureaus. Scholen: passend flexibel (om)scholingsaanbod Ook hier rol voor E-portfolio’s? Blijft: risico voor ‘overstappende werknemer’ Risico terugbrengen?

‘Niet werk’ naar werk Betrokken stakeholders: werkzoekende, werkgever, overheid, scholen Informatieproblemen overwinnen door: Werkzoekende: actief delen van informatie over beschikbaarheid Netwerken, zoeken naar werk ipv zoeken naar baan Werkgevers: meer inclusieve benadering Overheid: ontzorg werkgevers en biedt (samen met werkgevers) werkzoekende duurzaam perspectief Gezamenlijk werkgeverschap?

Tot slot Informatieproblemen zullen er altijd blijven Communicatiestoornissen dus ook Voorkom frustraties Probeer ervan te leren ‘Keep your eyes on the prize, hold on’: Een regio met weinig en kortdurende werkloosheid, waar bedrijven altijd voldoende gekwalificeerd personeel hebben. En: ‘Geen woorden maar daden’