Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Evangelisch Begeleidingscentrum
Advertisements

Datum 28 augustus 20.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
“Dromen, Denken, Doen”. De 3-D Ondernemersmeter UWV e.a. uitkeringsverstrekkers vragen garanties 70% starters uit uitkering: binnen 1 jaar succes (mits.
John Vaupell Justin van der Steen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Van visie naar actie.
Hogescholen in Dialoog
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Project NAC KWARTIER. Agenda -Welkom -Samenwerkende partners -Doel Project -Resultaat -Planning -Rondleiding -Afsluiting.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Arbeidsmarkt De arbeidsmarkt is een abstracte markt waar ruil en prijsvorming plaatsvinden. De arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandig functionerende segmenten,
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
Goal Attainment Scaling (GAS)
Onderwijs op maat.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop “Beoordelen”
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Methodische gespreksvoering
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Instrumenten en voorzieningen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Discussiegroepen - resultaten
Samen voor Kwetsbare Jongeren
Gespreksvaardig-heden
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Aan de slag met loondispensatie De praktijk in beeld.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Beeldcommunicatie in de GGZ
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
E-health: Zeer geschikt voor de neurorevalidatie!
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Versterk de Jobcoach IN de school
Integrale Arbeidscoach
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?   Hilco IJtsma en Jaap Adamse (beiden jobcoach/directeur Quality Coaching)

Wat kunt u verwachten van deze workshop ? Inzicht in eigen methodiek Korte kennismaking met verschillende methodieken arbeidstoeleiding Enkele beleidsadviezen

Wat hoeft u niet te verwachten van deze workshop ? Uitgebreide verdieping van de verschillende methodieken Praktische tips en trucs Casuïstiek Komt wel aan bod bij educatie-2012

Opdracht 1. Welke methodiek arbeids-toeleiding hanteert u zelf ? - Noem de naam B. Hoe groot is uw plaatsings-percentage (regulier betaald werk > ½ jaar, 20 uur per week) - Tussen 0 en 100%

Nummer twee op de lijst heeft 23,8% (licht) verstandelijke beperkt 108 Doelgroep Aantal opdrachten Plaatsing % Opmerkingen Psychiatrie 81 37% QC heeft hoogste score. Nummer twee op de lijst heeft 23,8% (licht) verstandelijke beperkt 108 51,2 Nummer twee heeft 43% en nummer drie 21,2% Autisme Spectrum Stoornis 164 54,2 Nummer twee op de lijst heeft 13,3% IRO’s 563 55,2 Geen vergelijkscijfers Cijfers UWV (2012) Plaatsing indien > 20 uur/wk. en minimaal ½ jaar contract

Verschillende methodieken arbeidstoeleiding: Begeleid Werken/Supported Employment IRB-methode Kira-methode Eigen Initiatief Model IPS-methode Zie achtergrondinformatie in map

train-then place  place-then train.

Voordeel train-then place Groepsgewijs (bulkopdrachten) Differentiatie begeleiding Van zorgverlener, jobhunter tot jobcoach Nadeel: Doelgericht ? Dure aanpak vanwege beperkte uitstroom – clienten blijven hangen in werkprojecten Veel afstemming nodig Wie heeft de regie ?

Voordeel place-then train Individuele en intensieve begeleiding Begeleiding op maat (empowerment) Hoge slagingskans Zeer geschikt voor psychiatrie en ASS Nadeel: Individueel (kleine caseload !) Vraagt veel expertise en hoog niveau van de begeleider (HBO+) Vraagt veel op het gebied van arbeidsbemiddeling (hoe krijg ik een werkgever zover ?)

Opdracht 2. Hoe actief is uw cliënt betrokken binnen het arbeidstoeleidings-traject ? Passief en niet zelfstandig (u heeft de regie en onderneemt actie)  Volledige zelfstandig (u bent niet nodig, cliënt doet alles zelf)

Maak de coachingstijl-test Opdracht 3. Maak de coachingstijl-test Waar is uw coachingstijl op gebaseerd ? Op basis van ervaring (Mentor Coaching-stijl), kennis (Content Coaching-stijl), reflectie (Transformational Coaching-stijl) of resultaat (Mental Coaching-stijl). Hoe typeert u uw coachingstijl ? Bij welke cliënten boekt u de beste resultaten met uw coachingstijl ?

Hoe groot is de afstand tot de arbeidsmarkt ? Waarom is er een afstand tot de arbeidsmarkt ? Welke doelgroep ?

Kies altijd de juiste methodiek bij uw cliënt en niet andersom. Bijvoorbeeld: Individueel of groepsgewijs Train-then place/place-then train

Kies bewust voor één of meerdere methodieken Advies 1: Kies bewust voor één of meerdere methodieken - Dat vraagt om een duidelijke visie en beleid. - Dat vraagt om deskundigheid.

Betrek de cliënt actief bij zijn/haar traject Advies 2: Betrek de cliënt actief bij zijn/haar traject - Maak de client verantwoordelijk en durf de regie uit handen te geven; - Maak heldere afspraken; - Wees je bewust van je eigen stijl; - Zorg dat je voldoende deskundig bent.

Advies 3a: Bij train-then place ? Zorg dat alle betrokkenen in het voortraject bewust zijn van het einddoel (= regulier betaald werk); Zorg dat alle betrokkenen in het voortraject ten dienste staan van de cliënt (en niet andersom); Verlies de doelstelling van het voortraject niet uit ogen. Behoud de regie;

Advies 3b: Bij train-then place ? Durf eisen te stellen aan de cliënt maar ook aan de “trainer” Houd ook nog wat geld over voor de arbeidsbemiddelaar en vooral de werkgever

Advies 4a: Bij place-then train ? Zorg voor deskundige begeleiding Op het gebied van doelgroepkennis Op het gebied van arbeidsbemiddeling Op het gebied van jobcarving Op het gebied van jobcoaching (training on the job)

Advies 4b: Bij place-then train ? Maak loondispensatie mogelijk ! Waak er voor dat de cliënt actief blijft (deze methodiek is meer dan jobhunting)