Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ? Hilco IJtsma en Jaap Adamse (beiden jobcoach/directeur Quality Coaching)
Wat kunt u verwachten van deze workshop ? Inzicht in eigen methodiek Korte kennismaking met verschillende methodieken arbeidstoeleiding Enkele beleidsadviezen
Wat hoeft u niet te verwachten van deze workshop ? Uitgebreide verdieping van de verschillende methodieken Praktische tips en trucs Casuïstiek Komt wel aan bod bij educatie-2012
Opdracht 1. Welke methodiek arbeids-toeleiding hanteert u zelf ? - Noem de naam B. Hoe groot is uw plaatsings-percentage (regulier betaald werk > ½ jaar, 20 uur per week) - Tussen 0 en 100%
Nummer twee op de lijst heeft 23,8% (licht) verstandelijke beperkt 108 Doelgroep Aantal opdrachten Plaatsing % Opmerkingen Psychiatrie 81 37% QC heeft hoogste score. Nummer twee op de lijst heeft 23,8% (licht) verstandelijke beperkt 108 51,2 Nummer twee heeft 43% en nummer drie 21,2% Autisme Spectrum Stoornis 164 54,2 Nummer twee op de lijst heeft 13,3% IRO’s 563 55,2 Geen vergelijkscijfers Cijfers UWV (2012) Plaatsing indien > 20 uur/wk. en minimaal ½ jaar contract
Verschillende methodieken arbeidstoeleiding: Begeleid Werken/Supported Employment IRB-methode Kira-methode Eigen Initiatief Model IPS-methode Zie achtergrondinformatie in map
train-then place place-then train.
Voordeel train-then place Groepsgewijs (bulkopdrachten) Differentiatie begeleiding Van zorgverlener, jobhunter tot jobcoach Nadeel: Doelgericht ? Dure aanpak vanwege beperkte uitstroom – clienten blijven hangen in werkprojecten Veel afstemming nodig Wie heeft de regie ?
Voordeel place-then train Individuele en intensieve begeleiding Begeleiding op maat (empowerment) Hoge slagingskans Zeer geschikt voor psychiatrie en ASS Nadeel: Individueel (kleine caseload !) Vraagt veel expertise en hoog niveau van de begeleider (HBO+) Vraagt veel op het gebied van arbeidsbemiddeling (hoe krijg ik een werkgever zover ?)
Opdracht 2. Hoe actief is uw cliënt betrokken binnen het arbeidstoeleidings-traject ? Passief en niet zelfstandig (u heeft de regie en onderneemt actie) Volledige zelfstandig (u bent niet nodig, cliënt doet alles zelf)
Maak de coachingstijl-test Opdracht 3. Maak de coachingstijl-test Waar is uw coachingstijl op gebaseerd ? Op basis van ervaring (Mentor Coaching-stijl), kennis (Content Coaching-stijl), reflectie (Transformational Coaching-stijl) of resultaat (Mental Coaching-stijl). Hoe typeert u uw coachingstijl ? Bij welke cliënten boekt u de beste resultaten met uw coachingstijl ?
Hoe groot is de afstand tot de arbeidsmarkt ? Waarom is er een afstand tot de arbeidsmarkt ? Welke doelgroep ?
Kies altijd de juiste methodiek bij uw cliënt en niet andersom. Bijvoorbeeld: Individueel of groepsgewijs Train-then place/place-then train
Kies bewust voor één of meerdere methodieken Advies 1: Kies bewust voor één of meerdere methodieken - Dat vraagt om een duidelijke visie en beleid. - Dat vraagt om deskundigheid.
Betrek de cliënt actief bij zijn/haar traject Advies 2: Betrek de cliënt actief bij zijn/haar traject - Maak de client verantwoordelijk en durf de regie uit handen te geven; - Maak heldere afspraken; - Wees je bewust van je eigen stijl; - Zorg dat je voldoende deskundig bent.
Advies 3a: Bij train-then place ? Zorg dat alle betrokkenen in het voortraject bewust zijn van het einddoel (= regulier betaald werk); Zorg dat alle betrokkenen in het voortraject ten dienste staan van de cliënt (en niet andersom); Verlies de doelstelling van het voortraject niet uit ogen. Behoud de regie;
Advies 3b: Bij train-then place ? Durf eisen te stellen aan de cliënt maar ook aan de “trainer” Houd ook nog wat geld over voor de arbeidsbemiddelaar en vooral de werkgever
Advies 4a: Bij place-then train ? Zorg voor deskundige begeleiding Op het gebied van doelgroepkennis Op het gebied van arbeidsbemiddeling Op het gebied van jobcarving Op het gebied van jobcoaching (training on the job)
Advies 4b: Bij place-then train ? Maak loondispensatie mogelijk ! Waak er voor dat de cliënt actief blijft (deze methodiek is meer dan jobhunting)