(wat is er loos met de zwarte doos)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hulp voor de bakker bij het kiezen van zijn gist. Verder.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Een reis naar Licht”.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
Powerpoint gemaakt door
Advent Week 1.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Academie voor Management
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Levensvragen Over geluk…..
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
LED’s.
Halfgeleider.
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
WELKOM OP TOV!.
Beoordeling Asfaltontwerpen
Asfalt en bitumendag 2010.
CE-markering en proeven
Wegontwerp en healing Berwich Sluer BAM Wegen B.V.
Hoge PSV = niet polijsten = veilig rijden
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Met handen en voeten geloven 1
Project Management Fails
Koos Louwerse, Govert de With
Gedragsveranderingen bij dementie
Het opbouwen van een data base
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Slot 4Hc.
Wat is de zin van het leven?
-markering asfalt en Europese asfaltnormen
 Actuele vragen  Help, ben ik homo?  Coming out  Happy homo?  Uit de kast op het werk?  Schelden doet pijn.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Niets is wat het lijkt.
Verschillende rollen en stijlen
Kan een werelddeel krimpen?
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Dagdeel 3 conflicthantering
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Onze ervaring met digitaal lotgenotencontact.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
VDIP Halle-Vilvoorde Vroege Detectie & Interventie Psychose Ruwaal Grimbergen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

(wat is er loos met de zwarte doos) De doos van Pandora (wat is er loos met de zwarte doos) Dick van Vliet R.A.J. Bos Royal Haskoning

Programma van de doos Mythologische verklaring Eerst hulp bij de overgang (EHBO); De Asfalt Converter Nieuwe eisen DVS De doorontwikkeling naar AsCa; Asfalt catalogus Ervaringen afgelopen jaar Mythologische afsluiting

1. Mythologie

2. EHBO doos Eerste Hulp Bij Overgang Te gebruiken: Als hulpmiddel in (nood)situaties Om pleisters te plakken en (nood)verbanden aan te leggen Als noodzakelijk kwaad om nooit te hoeven openen; sommigen weten niet eens wat er in hun doos zit Als je het “bestek” verkeerd gebruikt en jezelf in de vingers hebt gesneden Als de CE en Type Testing echt een hoofdpijndossier vormen kun je de voorraad Paracetamol aanspreken!

EHBO doos Als ie maar ZWART is Asfalt Converter

Hulpmiddel bij de overgang: de Asfalt Converter Optie 1 van de tool: converteren van oud naar nieuw visa versa Ervaring: weinig gebruikt; als je het echt niet meer weet dan is het handig, maar inmiddels is een groot aantal mensen er aan gewend; zeker de aannemerij/ asfaltproducenten Soms meerdere mengsels bij de nieuwe benamingen; DAB 0/16 vk 3 wordt ; AC16 surf D2 en D3

Optie 2: geavanceerd verbanden leggen Veel gebruikt om extra informatie voorbij te zien komen Besteksteksten in globale vorm Welke eisen horen bij welk type mengsel Welke adviesdiktes horen bij de verschillende mengsels; mix van RWS, VBW Asfalt en eigen ervaringen. Besteksdikten (advies) en de marges waarbinnen afgeweken mag worden

3. Nieuwe eisen DVS VA2: minder dan 250 vrachtauto's per werkdag per rijrichting VA3: 250 tot 2500 vrachtauto's per werkdag per rijrichting VA4: 2500 of meer vrachtwagens per werkdag per rijrichting VA5: Intensief belaste verhardingen voor opstelstroken, kruispunten en dergelijke, met langzaam rijdend en stilstaand zwaar verkeer bij een rijsnelheid kleiner dan 15 km/u. Deze indeling wijkt af van de in de Standaard RAW Bepalingen 2005 [2] gehanteerde verkeersklassen, het CROW gaat tot 2500 vrachtwagens per dag per richting en de DVS gaat verder met nog 2 klassen; > 2500 en de extreme klasse (opstelstroken bijvoorbeeld)

Expliciet voor DVS

Expliciet voor DVS

4. Doorontwikkeling AsCa

Kernpunten AsCa Asfalt Catalogus is een hulpmiddel om vraag en aanbod van mengseleigenschappen op elkaar af te stemmen. De wegbeheerder krijgt een indruk van de realiteit van zijn veronderstelde materiaal-eigenschappen De wegenbouwer (aannemer) kan nagaan welke mengsels voldoen aan de eisen van de wegbeheerder

Zoekfunctie Het programma zoekt in de eigen of aangeleverde database naar mengsels die overeenkomen met de wensen. Dat kan zijn: Het contract Programma Van Eisen Mengsellijst producent

5. Ervaringen in 2009 Diverse reacties, te scheiden in: Onduidelijkheden “Gematigd” positief Negatief Positief

Onduidelijkheden (1) Reproduceerbaarheid proeven; uniforme uitvoering is lastig Gyrator lijkt onvoldoende geschikt voor steenrijke mengsels (discontinu) Lay out van de certificaten is niet uniform: Sommige aannemers laten “alles” zien Vele aannemers beperken zich tot de grenswaarden Koppeling productie en verwerking nader onder de loep

Onduidelijkheden (2) O1 mengsel is moeilijk haalbaar Mengsels worden verbasterd; er ontstaan ’’tussenmengsels” zonder praktijkervaring STAB is nogal ontmengingsgevoelig; hierdoor wordt de streefdichtheid dikwijls niet gehaald Hoe gaan we om met het asfaltgranulaat conform de NEN 13108-8 (zie NCOB)

Onduidelijkheden (3) Vooral opdrachtgevers weten zich nog niet goed raad met kleurasfalt, gemodificeerde mengsels en andere speciale mengsels. Het gevoel voor de nieuwe werkelijkheid is er nog niet; men reageert verbaasd op de toepassing van een “fietspadmengsel” als onderlaag op de A1 bij Hengelo

“gematigd” positief of gematigd “positief” Aantal mengsels bij productie daalt nog niet echt, maar de tendens en verwachting is wel dat dit op termijn zal gebeuren Er gaan geruchten dat in een aantal gevallen (ten onrechte natuurlijk!) nog steeds gebruik gemaakt wordt van de overgangsregeling; “positief” is dat opdrachtgevers hun boerenverstand gebruiken om het proces niet te frustreren…..maar het kan natuurlijk niet!

Negatief (1) Kennis bij aannemers neemt snel toe, terwijl de kennis bij opdrachtgevers achterblijft; het gat wordt groter: Er vindt geen volwaardige discussie plaats Het is voor opdrachtgevers niet mogelijk om een gefundeerde keuze te maken tussen mengsels

Negatief (2) Er heerst angst en achterdocht bij opdrachtgevers: Enkele aannemers zijn “open” en halen alles uit de kast om zo transparant mogelijk te zijn/ te lijken Anderen zijn juist heel erg gesloten De controverse tussen deze groepen zorgt niet direct voor meer vertrouwen

Negatief (3) De meerkosten voor de nieuwe CE benadering bedragen meer dan € 1 per ton asfalt; dit terwijl de meerwaarde niet duidelijk wordt voor een aantal aannemers De oude OAB mengsels verdwijnen….. Dat is voort sommigen toch een aderlating Veel te zware mengsels gevraagd/ voorgeschreven in bestekken (O1-T1-D1 “vk4”), voor fietspaden (“vk2”)

Positief! Eind 2009 zijn de TT klaar….. (dwz, de mengsels die men had willen doen, dus er blijft nog wel wat over) RWS besteedt serieus aandacht en bekijkt alle aangeleverde informatie en geeft feed-back Programma AsCa is al 180 keer gedownload CROW komt met eigen versie

Verbeteringen (1) Voorstel: empirische voor standaard en alléén functioneel voor zwaarbelaste verharding Brede “maatschappelijke” discussie nodig voor evalueren van resultaten tot nu toe en koppeling van praktijk en theorie Sterke wens tot eenduidige lay-out

Verbeteringen (2) Beter informeren; opleiden gesprekspartners: Hoe werken functionele specs? Welke eigenschappen worden nu bedoeld en zijn belangrijk (in relatie tot de functie van de laag in de weg) Hoe kan ik onderscheid maken tussen goede en betere mengsels en voor mijn toepassing de juiste keuze maken OIA (Ontwerp Instrumentarium Asfalt) schiet niet op!...... Meer energie insteken!

AC 11surf D2 (D3-D5) A B C D E eis ITSR 91 80 95 Stijfh. 6201 7000 9000 4551 7700 7403 4500 11000 fc max 0.15 0.6 0.06 0.30 0.18 ε6 116 130 135 113 126 70

AC 22 base O2 A B C D E eis ITSR 94 80 89 71 77 70 Stijfh. 8499 11000 14000 8744 8889 8436 5500 17000 fc max 0.23 0.6 0.12 0.30 0.28 1.0 ε6 90 100 112 115

AC 22 bind T1/T2 A B C D E eis ITSR 94 80 103 71 77 60 Stijfh. 8499 11000 14000 8925 8889 8436 5500 17000 fc max 0.23 0.4 0.04 0.30 0.28 1.0 ε6 90 106 115 100

6. Mythologie (afsluiting) Rampen, ziekten, misdaden en nieuwe asfalteisen zijn uit de doos van Pandora ontsnapt…….daar kunnen we niets meer aan doen! Alleen DE HOOP is in de doos achtergebleven. Als een mens nu verdriet heeft of in ellende leeft, heeft hij nog altijd de hoop dat het weer anders zal worden... Daarom kan de doos nu weer gerust geopend worden en kunnen we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien!

Asfalt Converter versie 1.4 is te downloaden Dank voor uw aandacht!