Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Advertisements

Forumdiscussie WTC tijdens netwerkbijeenkomst IPBBE - 7 juni 2011 Welkom Forumdiscussie Wetenschappelijke en Technologische Commissie Biobased Economy.
RO en duurzame energieopwekking
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Rotterdam, Wereldhaven
Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis.
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
1 © Copyright - Port of Rotterdam Title President-directeur – Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits Halfjaarcijfers augustus 2012.
2 Functional Requirements Project Projectbeschrijving Medewerkers en hun projectfunctie Inhuur materiekennis Resources Benodigde resources Activiteiten.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Duurzame mobiliteit en transport
Rotterdam en de kracht van het achterland
Met modellen breng je de boodschap goed over
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
de werkgever van de toekomst
1 Overname totale kustvlakte door SWM MASTERPLAN MASTERPLAN
2 Industrieregio’s binnen de VS
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
12.1 Landschappelijke kenmerken
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
EER Economische Effect Rapportage
Actualisatie Bestemmingsplannen Haven
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein Grijpen Tiense suiker
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Paden voor de toekomst Hoe zullen milieu en natuur in Vlaanderen evolueren in de toekomst? Welke impact kan het beleid daarop hebben?
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
350€ WC -1.1 Huurprijzen excl. 50€ vaste kosten 350€ WC € WC € WC € WC € WC €
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Chris Hellinga Wetenschappelijk Adviseur
Vooraf: van - naar.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
Duurzame energie.
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
Toekomstige mobiliteit
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
De juiste oplossing voor een schoon milieu
De juiste oplossing voor een schoon milieu
“Last-mile” afvallogistiek
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
[Verwelkoming en introductie altijd op maat van het publiek.]
Transcript van de presentatie:

Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen Havenbedrijf Rotterdam Door: Arjan Hoefnagels

Proces Havenvisie 2030 Visie Succesfactoren Huidige situatie HIC Trends & Ontwikkelingen Potentieramingen 2010 2030 Mogelijke toekomsten HIC Backcasting 2030 2010 Visie Logistiek & Industrie Succesfactoren Ruimte Bereikbaarheid Duurzaamheid Stad & regio Arbeid Investeringsklimaat Netwerken Operationele processen Wet- en regelgeving 2

Scenario’s Meest bepalende ontwikkelingen: Economische groei Wereldhandel Olieprijs Milieubeleid Aan vierde scenario wordt nog gerekend Drie scenario’s

Economische scenario’s Meest bepalende ontwikkelingen Economische groei Wereldhandel Olieprijs Milieubeleid

Conclusies Overslag 2030 Eenheid: in miljoen ton Containers 356 Droge bulk 311 266 132 116 Natte bulk 101 84 94 266 242 227 194 Eenheid: in miljoen ton

Conclusies ramingen Groei totale overslag Verschuiving Verschuiving In alle scenario’s groeit de totale overslag Containers: van 25% nu tot mogelijk 42% in 2030. Kolenoverslag: groeit tot 2020 fors door energieproductie. LNG, biomassa en staal: groeimarkten. Verschuiving van industrie ... naar logistiek en energie. Verschuiving van overslag van grondstoffen ... naar half- en eindfabrikaten. Duurzaamheidstransitie Mede door 2e generatie biobrand-stoffen, CCS, wind-, zonne-energie, stoom etc.

Industrie in 2030: ‘Europe’s Industrial Cluster’ De haven heeft een hypermodern energie- en chemiecluster, dat steeds schoner en duurzamer wordt Verweven met industrie Antwerpen en Moerdijk

Ruimte in 2030 Geen Maasvlakte 3 nodig Ruimteproductiviteit bestaande haven omhoog Samenwerking andere havens Maasvlakte 2 in gebruik

Bereikbaarheid in 2030 A15 niet meer in de file top 10 Meer lading per spoor en binnenvaart Efficiënter gebruik wegen Nieuwe wegen (m.n. NWO)

Milieu in 2030 Schoon, stil, veilig Modern transport Minder uitstoot industrie

Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplan 2023 Ambitie voor het bestemmingsplan: Modern, flexibel bestemmingsplan welke in goede balans is tussen: goed vestigingsklimaat voor bedrijven, de milieu/verkeersbelasting op de omgeving goede ruimtelijke inpassing. Werkwijze Eerst interne HbR document opgesteld: Gebiedsplan Europoort: Potentiële veranderlocaties uitgewerkt resulterend in 3 varianten: - Autonome variant Chemie / nat massagoed o.a tankopslag Roro Beneluxhaven

HvH Maassluis

Droog massagoed; bv ertsen bij EECV Nat massagoed; Olie opslag (tanks) en petro chemische industrie Non Bulk; bv Roro cluster P&O ferries / stena line

Vragen?