Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen Havenbedrijf Rotterdam Door: Arjan Hoefnagels
Proces Havenvisie 2030 Visie Succesfactoren Huidige situatie HIC Trends & Ontwikkelingen Potentieramingen 2010 2030 Mogelijke toekomsten HIC Backcasting 2030 2010 Visie Logistiek & Industrie Succesfactoren Ruimte Bereikbaarheid Duurzaamheid Stad & regio Arbeid Investeringsklimaat Netwerken Operationele processen Wet- en regelgeving 2
Scenario’s Meest bepalende ontwikkelingen: Economische groei Wereldhandel Olieprijs Milieubeleid Aan vierde scenario wordt nog gerekend Drie scenario’s
Economische scenario’s Meest bepalende ontwikkelingen Economische groei Wereldhandel Olieprijs Milieubeleid
Conclusies Overslag 2030 Eenheid: in miljoen ton Containers 356 Droge bulk 311 266 132 116 Natte bulk 101 84 94 266 242 227 194 Eenheid: in miljoen ton
Conclusies ramingen Groei totale overslag Verschuiving Verschuiving In alle scenario’s groeit de totale overslag Containers: van 25% nu tot mogelijk 42% in 2030. Kolenoverslag: groeit tot 2020 fors door energieproductie. LNG, biomassa en staal: groeimarkten. Verschuiving van industrie ... naar logistiek en energie. Verschuiving van overslag van grondstoffen ... naar half- en eindfabrikaten. Duurzaamheidstransitie Mede door 2e generatie biobrand-stoffen, CCS, wind-, zonne-energie, stoom etc.
Industrie in 2030: ‘Europe’s Industrial Cluster’ De haven heeft een hypermodern energie- en chemiecluster, dat steeds schoner en duurzamer wordt Verweven met industrie Antwerpen en Moerdijk
Ruimte in 2030 Geen Maasvlakte 3 nodig Ruimteproductiviteit bestaande haven omhoog Samenwerking andere havens Maasvlakte 2 in gebruik
Bereikbaarheid in 2030 A15 niet meer in de file top 10 Meer lading per spoor en binnenvaart Efficiënter gebruik wegen Nieuwe wegen (m.n. NWO)
Milieu in 2030 Schoon, stil, veilig Modern transport Minder uitstoot industrie
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplan 2023 Ambitie voor het bestemmingsplan: Modern, flexibel bestemmingsplan welke in goede balans is tussen: goed vestigingsklimaat voor bedrijven, de milieu/verkeersbelasting op de omgeving goede ruimtelijke inpassing. Werkwijze Eerst interne HbR document opgesteld: Gebiedsplan Europoort: Potentiële veranderlocaties uitgewerkt resulterend in 3 varianten: - Autonome variant Chemie / nat massagoed o.a tankopslag Roro Beneluxhaven
HvH Maassluis
Droog massagoed; bv ertsen bij EECV Nat massagoed; Olie opslag (tanks) en petro chemische industrie Non Bulk; bv Roro cluster P&O ferries / stena line
Vragen?