Antilliaanse/Curaçaose eenoudergezinnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Opvoeden in de puberteit
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
van homoseksuele ouders
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Vechtscheidingen en partnergeweld
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Informatie vaardigheden
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Door de snelle economische groei die vooral in de jaren zestig tot structurele tekorten op de arbeidsmarkt leidde, zochten veel Nederlandse bedrijven buitenlandse.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Handboek voor mantelzorgers
Contextueel kijken naar kinderen in nieuw samengestelde gezinnen
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Open de wereld themadag FODOK en JC
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
SOCIALE STRATIFICATIE
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Familytree (introductie)
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Emancipatiemonitor februari 2011 Emancipatie op stoom Jan Latten.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Pedagogiek als beroep.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
de tijd van burgers en stoommachines
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
Consumenten-gedrag Het gezin
JEUGDzorg - voor wie?.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
In de vuurlinie van een pos
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Antilliaanse/Curaçaose eenoudergezinnen

Gezin/familiesstructuren Kerngezinnen (nuclear family/ twee generaties) Meerkerngezinnen (extended family/ meer generaties) Gemengde gezinnen (blended gezinnen / hertrouw na scheiding of dood van een partner en nieuwe generatie kinderen)

Familiestructuren Kerngezinnen (nuclear family/ twee generaties) Meerkerngezinnen (extended family/ meer generaties) Gemengde gezinnen (blended gezinnen / hertrouw na scheiding of dood van een partner en nieuwe generatie kinderen)

Defintie gezin/leefverband Elk leefverband van één of meer volwassen die verantwoordelijkheid dragen voor de verzorging en opvoeding van één of meer kinderen

Definitie gezin Het gezin is een verzamelplaats van maatschappelijke functies,zoals ontplooiing,ontwikkeling,zorg voor elkaar,zorg voor anderen buiten het gezin,zorg voor de samenleving, ontspanning,debat en dialoog

Werkdefinitie DSO(1995) Een entiteit van personen die: Duurzaam met elkaar samenwonen Een affectieve relatie met elkaar hebben Zich als gezineenheid beschouwen Een economische eenheid vormen Een gezamenlijke huishouden voeren Verantwoordelijkheid dragen voor elkaar Een socialisatie functie hebben Bezig zijn met opvoedingsprocessen van hun kinderen Warmte en geborgenheid aan elkaar geven

Kenmerken gezinnen / families Het meest universeel Het oudst (institutie) Het meest duurzaam Het meest fundamenteel Het meest ambivalent Emotionele basis Educatieve rol Bepaalde grootte Kernpositie Gedeelde verantwoordelijkheid Sociale regulering en normering Blijvend en onderhevig aan veranderingen

Een systeem met functies (traditioneel) Economische functies (Perkura pa nesesidat material basiko,trabou pa genera entrada) Seksuele functie (Regula relashon seksual den komunidat) Reproductieve functie (Reprodukshon di e rasa humano) Sociale functie (Kuido,formashon,sosialisahon) Berscherm functie (Protekshon/seguridat)

Karakteristieken eenouder gezin Een vrouw/man aan het hoofd Ongehuwd moederschap/vaderschap Bewuste keuze Scheiding/ overlijden partner Passagierende vader Buitenechtelijke relatie Sterke relatie met extended familie

Historisch verband en heden Matrifocaal Gender Ras en etniciteit Katholieke missie Industrialisatie Invloeden van buiten (mondiaal) Moderne samenleving

Wat zijn onze problemen/ disfunctioneren Geen eensgezindheid Geen/weinig communicatie Langdurige werkloosheid Relationeel geweld Uitsluiting van bepaalde groepen Huisvestingsproblemen Chronisch zieken Psycho sociale problemen Tienermoederproblematiek Schuldenproblematiek Drugsgebruik en verkoop

Wat zijn onze problemen… Geen of onvoldoende inkomen Onveilige woon en leefomgeving/situatie Geen liefde,geen affectie Deviant gedrag(moreel) Geen respect voor zichzelf noch voor de ander Geen begeleiding of ondersteuning Geen aanpak conflicten Analfabetisme

De samenleving heeft er baat bij…. De meeste kinderen worden in een gezin/familie groot gebracht. Een gezonde ontwikkeling van een kind ontwikkelt bij hem,haar vertrouwen en eigenwaarde Normen dienen gebaseerd te zijn op de universele rechten van de mens. Een goed functionerend gezin levert ook een positieve bijdrage aan de samenleving.

Vanuit sociaal perspectief Hoe familieleden met elkaar omgaan Hoe familieleden zich tot elkaar verhouden: Sekse (man/vrouw) Leeftijdgroepen (intergeneraties) Etnische groepen (afkomst) Sociale klassen(rijk/arm)

Kritische analyse Wie is of wordt uitgesloten? Waarom wordt die uitgesloten? Wie hoort er bij? Waarom hoort die er bij? Exclusion or inclusion

Waar moeten wij de antwoorden vinden? Eerst degelijke analyse maken van structurele en conjuncturele aspecten Economische,sociale,culturele,religieuze en politieke analyse De familie nooit los zien van het geheel

Een ouder gezinnen een maatschappelijk probleem?! J.Juliet-Pablo 15-3-2010