Hoe ik verander Shirine Moerkerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback van biculturele jongeren op vacatureprofiel Adviseur Zuiveren
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Open-up / over de streep
Wat is geloven? Voor de één een vraag, voor de ander een weet… !
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Leerlingbemiddeling / mediation
“Hoe kom ik aan klanten?”
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Sollicitatiegesprek.
John Vaupell Justin van der Steen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Liefde en vriendschap Dit is mijn opdracht:
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Denkstof Seizoen 3 aflevering 5
Oplossingsgericht coachen
GOD.
Inleiding politieke sensitiviteit
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Individuele loopbaanbegeleiding
Zou dat GOD… kunnen zijn?
EEN VERRASSING KRIJGEN
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Enkele wijze principes van de kleine Boudha dewelke je moet respecteren en letterlijk volgen !!!!!!!
Van doelen naar reflectie
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Waar heb jij Jezus voor nodig?
Tevreden studenten. Hoge waardering
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Interpreteren van data
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Hoe brei een team?.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Het opbouwen van een data base
Ken je kracht…Deel je kracht…
Organisatie KPI / Resultaat
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie & Strategie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
EEN BERICHT Een powerpoint van
Uitleg persoonsvorm (pv)
FABELEN Essentie zien Disfunctionele patronen doorbreken
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Tatiana Constandse John Ouderling.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Welkom ik maak me sterk.
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Nee Zeggen!.
Transcript van de presentatie:

Hoe ik verander Shirine Moerkerken

Hoe ik verander… Interveniëren in maatschappelijke vraagstukken Jezelf meenemen en includeren in het vraagstuk Kraken zetten in disfunctionele patronen Waarderen van functioneel conflict Verandering veroorzaken in plaats van maken

Jezelf meenemen

Jezelf meenemen Geloof, hoop en liefde… Schrijf een geloofsbrief: Ik heb de overtuiging dat… Als de mensen… (denken, voelen, handelen) Dan zouden we samen … (doel)

Jezelf meenemen Welk persoonlijk verlangen spreekt er uit de geloofsbrief? Bestuurders, directeuren, managers en adviseurs spreken vaak in ‘belang van de organisatie’ en niet in ‘eigen verlangen’

Strange Movie Disfunctionele interactiepatronen: Worden geproduceerd in interactie tussen mensen Waren ooit functioneel Blijken in veranderde context niet langer functioneel, maar disfunctioneel voor de taak Doorbreken van deze disfunctionele interactiepatronen, noem ik ‘kraken zetten’, omdat: Mensen onbewust gewend en gehecht zijn geraakt aan deze patronen Je aan iets komt waar je niet aan mag komen

Kraken zetten: de theorie Een opdrachtgever geeft je altijd een opdracht die hem of haar niet zal helpen Immers hij of zij heeft deze opdracht bedacht vanuit de ingesleten functionele, maar ook disfunctionele patronen in zijn of haar organisatie/context Hoe doorbreek je direct het disfunctionele patroon?

Kraken zetten 1e orde verandering: ik accepteer je definitie als waar en los je probleem op 2e orde verandering: ik accepteer je definitie als waar, onderzoek achterliggende problemen en los die op ne orde verandering: ik onderzoek hoe jullie deze definitie met elkaar hebben geproduceerd en vastgezet en kijk of ik wat kan losschroeven, zodat jullie zelfoplossend vermogen wordt vergroot

Kraken zetten In tweetallen: Persoon A vertelt over een recente intake, waarin het niet helemaal ging zoals je graag zou willen: Wat is er gebeurd? Hoe raakte dit jou? Wat heb je gedacht, gevoeld? Wat wilde je bereiken? Hoe heb je gereageerd, gehandeld? Persoon B is de adviseur van A en vraagt door

Kraken in het hier en nu Zoek naar de parallellen tussen de patronen in het verhaal van persoon A over zijn opdrachtgever en wat er gebeurde in jullie gesprek. Oftewel zoek naar de overeenkomsten tussen het ‘hier en nu’ en het ‘daar en dan’. Hulpvragen om hier naar te zoeken: Waar waren jullie het meteen over eens? Welke vraag zou spanning in jullie gesprek hebben opgeleverd en heb je niet gesteld? Wat zou het je opleveren als je de vraag wel zou stellen? Welk oordeel heb je niet tegen je gesprekspartner uitgesproken?

Kraken zetten Verken met elkaar hoe de klant in kwestie een opdracht heeft verleend, die hem niet zal helpen Wanneer zou je wel werken aan een nde orde verandering?

Vertrouwen behouden Zeker Onzeker Aansluiten Confronteren Toekomst ontwikkelen

Kraken vanuit de context In subgroepen: Met welk (maatschappelijk) vraagstuk zijn de organisaties in deze branche bezig? Wat is lastig aan dit vraagstuk voor deze organisaties? (in welke interactiepatronen zitten ze met de klant?) Welke vraag hebben ze jullie gesteld? In hoeverre fixeer je deze organisaties meteen in hun vraagstuk door in te gaan op deze vraag? En hoe zet je dus de kraak?

Verandering veroorzaken

Veroorzaken Maken Beeld op de toekomst Managen Leidende Principes Doelstelling Condities Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat Managen Leidende Principes Gezamenlijke expertise Individuele expertises

Veroorzaken van verandering Verbeeldingskracht: beeld op de toekomst Gezamenlijk beleefde urgentie Condities die de grenzen van het speelveld bepalen Leidende principes die de grenzen van het speelveld bepalen ‘Samen zoeken’ in plaats van ‘alleen weten’

Vertaling naar eigen verandering Verbeeldingskracht: beeld op de toekomst Gezamenlijk beleefde urgentie Condities die de grenzen van het speelveld bepalen Leidende principes die de grenzen van het speelveld bepalen ‘Samen zoeken’ in plaats van ‘alleen weten’

Preview Hoe ik verander Begin 2014 verkrijgbaar in de boekhandel!