Titel: Groeiproces de Ceder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool De Zevensprong
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Succesfactoren van teamcoaching
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Adaptief onderwijs.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Voorstelling 6de leerjaar
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
1zorg-route.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Basisschool ‘t Heuvelke
Onderwijs op de Masten in
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Planborden en dag- /weektaken
Samenwerken Werken in Teams.
Ouderavond Groepsorganisatie
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Werkweek Taalbrug Doelen  Uitdagingen aangaan  Motiveren en ondersteunen van elkaar  Doorzetten als het moeilijk is  Opdoen van nieuwe.
Bouwen aan de visie.
Groepsdynamiek 1.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Wat is DRAMA??.
Informatieavond september 2016
Hartelijk Welkom!.
Ouderinformatie avond
Informatieavond 15 november 2017
Presentatie Rode Bosbes
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Titel: Groeiproces de Ceder

Startpunt: Bas afspraken geïmplementeerd: 3 niveaus in de groepen Gedifferentieerde instructie / geplande instructie Zelfstandig werken Dagprogramma’s / weekschema’s Klaaropdrachten Vraagteken / stoplichtblokje Gebruik van planbord Open inloop

Puzzels: Hoe maken we voldoende tijd voor alle instructiegroepen? Hoe sluiten we zoveel mogelijk aan bij de leerbehoeften van kinderen? Hoe maken we gebruik van elkaars talenten?

Waar willen we naar toe? Directie laat zich inspireren/informeren / motiveren tijdens de leergang vernieuwend onderwijs Veenendaal We bezochten met teamleden scholen met een ander onderwijsconcept

Hoe gaan we het doen? Geen overstap naar totaal nieuw concept, maar aspecten van vernieuwende onderwijsconcepten Koppelen aan Koersplan/ strategisch beleidsplan van CPOV Ondersteuning vragen van KPC

Ontwikkelpunten van de Ceder: Waarden en Visie opnieuw bepalen Groepsdoorbrekende activiteiten opstarten Doorgaande lijn zelfstandig werken verbeteren Gezamenlijke verantwoordelijkheid / attitudevorming Verbeteren van Communicatie

Nieuwe Cederslogan: Kinderen leren wat ze leven, kinderen leven wat ze leren

Nieuwe Cedervisie: Identiteit Plezier, veiligheid en vertrouwen Groeikracht (uitgaan van uniciteit, kwaliteiten en talenten) Ontwikkeling en samen leren

Kernwaarden leerkrachten basisschool de Ceder Ons fundament van denken en handelen. Veiligheid Een kind moet zich veilig voelen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Veilige relatie leerkracht – kind en leerkracht – leerkracht. Elkaar respecteren en vertrouwen. Kinderen en leerkrachten moeten zich zo veilig voelen dat ze zichzelf durven en kunnen zijn. Door jezelf kunnen zijn optimaal presteren. Vertrouwen Vertrouwen geven. Vertrouwen ontvangen. Groei / Ontwikkeling We kijken en werken vanuit de mogelijkheden van kinderen en niet vanuit beperkingen. Groei / ontwikkeling moet voor leerlingen, leerkrachten en hele organisatie. Leerkracht moet op de hoogte blijven van onderwijsvernieuwingen. Organisatie moet voortdurend ontwikkelen. Kind moet eigen ontwikkeling door kunnen maken. Identiteit / Liefde Werken vanuit waarden en normen die we de leerlingen meegeven, zoals liefde & respect. Hieruit vloeien alle kernwaarden voort. Respect voor identiteitsverschillen onderling. Uitdaging / enthousiasme Voldoende uitdaging moet zodat kinderen enthousiast blijven en zich blijven ontwikkelen. Kinderen gaan met plezier naar school en hebben plezier met elkaar.

Pijlers van de Ceder koppelen aan de 5 pijlers van het CPOV koersplan

Resultaat : start 4 ontwikkeltrajecten Traject 1 – groepsdoorbrekende activiteiten groep 1 & 2 Groepsdoorbrekende Bouwhoek

Meer ruimte voor afwisseling in hoeken: de proefhoek, de taalhoek, de winkel

Traject 2 : groep 3 open inloop met verschillende hoeken Is Samenwerken en leren van elkaar Is het zuur, zoet, zout of bitter

Traject 3: groep 4, 7 & 8 – groepsdoorbrekend rekenen met je spullen naar de andere groep, instructie aan de grote (maan) groep, instructie aan de kleine (stergroep)

Traject 4: Groep 5 & 6 – Workshops drama, handvaardigheid, tekenen, muziek

Eindresultaat: Groepsdoorbrekende activiteiten tijdens open inloop groep 1 & 2 Schoolbreed groepsdoorbrekend rekenen en lezen tijdens vaste blokuren. (filmpjes….)

Vanuit pijlers partnerschap met ouders: Pilot mentorgesprekken in groep 2, 3 & 7

Aandacht voor Sociale emotionele ontwikkeling in de vorm van: Leefgewoonten – de “7 eigenschappen van happy kids” van Sean Covey Werken met het LVS SCOL en de methode kinderen en hun sociale talenten

Ter illustratie twee filmpjes: Groepsdoorbrekende activiteiten tijdens open inloop in groep 1 & 2 Groepsdoorbrekend rekenen