Titel: Groeiproces de Ceder
Startpunt: Bas afspraken geïmplementeerd: 3 niveaus in de groepen Gedifferentieerde instructie / geplande instructie Zelfstandig werken Dagprogramma’s / weekschema’s Klaaropdrachten Vraagteken / stoplichtblokje Gebruik van planbord Open inloop
Puzzels: Hoe maken we voldoende tijd voor alle instructiegroepen? Hoe sluiten we zoveel mogelijk aan bij de leerbehoeften van kinderen? Hoe maken we gebruik van elkaars talenten?
Waar willen we naar toe? Directie laat zich inspireren/informeren / motiveren tijdens de leergang vernieuwend onderwijs Veenendaal We bezochten met teamleden scholen met een ander onderwijsconcept
Hoe gaan we het doen? Geen overstap naar totaal nieuw concept, maar aspecten van vernieuwende onderwijsconcepten Koppelen aan Koersplan/ strategisch beleidsplan van CPOV Ondersteuning vragen van KPC
Ontwikkelpunten van de Ceder: Waarden en Visie opnieuw bepalen Groepsdoorbrekende activiteiten opstarten Doorgaande lijn zelfstandig werken verbeteren Gezamenlijke verantwoordelijkheid / attitudevorming Verbeteren van Communicatie
Nieuwe Cederslogan: Kinderen leren wat ze leven, kinderen leven wat ze leren
Nieuwe Cedervisie: Identiteit Plezier, veiligheid en vertrouwen Groeikracht (uitgaan van uniciteit, kwaliteiten en talenten) Ontwikkeling en samen leren
Kernwaarden leerkrachten basisschool de Ceder Ons fundament van denken en handelen. Veiligheid Een kind moet zich veilig voelen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Veilige relatie leerkracht – kind en leerkracht – leerkracht. Elkaar respecteren en vertrouwen. Kinderen en leerkrachten moeten zich zo veilig voelen dat ze zichzelf durven en kunnen zijn. Door jezelf kunnen zijn optimaal presteren. Vertrouwen Vertrouwen geven. Vertrouwen ontvangen. Groei / Ontwikkeling We kijken en werken vanuit de mogelijkheden van kinderen en niet vanuit beperkingen. Groei / ontwikkeling moet voor leerlingen, leerkrachten en hele organisatie. Leerkracht moet op de hoogte blijven van onderwijsvernieuwingen. Organisatie moet voortdurend ontwikkelen. Kind moet eigen ontwikkeling door kunnen maken. Identiteit / Liefde Werken vanuit waarden en normen die we de leerlingen meegeven, zoals liefde & respect. Hieruit vloeien alle kernwaarden voort. Respect voor identiteitsverschillen onderling. Uitdaging / enthousiasme Voldoende uitdaging moet zodat kinderen enthousiast blijven en zich blijven ontwikkelen. Kinderen gaan met plezier naar school en hebben plezier met elkaar.
Pijlers van de Ceder koppelen aan de 5 pijlers van het CPOV koersplan
Resultaat : start 4 ontwikkeltrajecten Traject 1 – groepsdoorbrekende activiteiten groep 1 & 2 Groepsdoorbrekende Bouwhoek
Meer ruimte voor afwisseling in hoeken: de proefhoek, de taalhoek, de winkel
Traject 2 : groep 3 open inloop met verschillende hoeken Is Samenwerken en leren van elkaar Is het zuur, zoet, zout of bitter
Traject 3: groep 4, 7 & 8 – groepsdoorbrekend rekenen met je spullen naar de andere groep, instructie aan de grote (maan) groep, instructie aan de kleine (stergroep)
Traject 4: Groep 5 & 6 – Workshops drama, handvaardigheid, tekenen, muziek
Eindresultaat: Groepsdoorbrekende activiteiten tijdens open inloop groep 1 & 2 Schoolbreed groepsdoorbrekend rekenen en lezen tijdens vaste blokuren. (filmpjes….)
Vanuit pijlers partnerschap met ouders: Pilot mentorgesprekken in groep 2, 3 & 7
Aandacht voor Sociale emotionele ontwikkeling in de vorm van: Leefgewoonten – de “7 eigenschappen van happy kids” van Sean Covey Werken met het LVS SCOL en de methode kinderen en hun sociale talenten
Ter illustratie twee filmpjes: Groepsdoorbrekende activiteiten tijdens open inloop in groep 1 & 2 Groepsdoorbrekend rekenen