Actief moslimburgerschap Bestaat dat?. Dé moslim bestaat niet Dé allochtoon ook niet Wegvallen van traditionele zorg-, onderwijs-, en opvoedingsystemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Nederland participatieland?
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Ik ben gedoopt! En nu..?. 5 stappen die je moet volgen nu je gedoopt bent.
CHAPEAU, MIJNHEER FILLON !!! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 02/2010.
Dilemma’s en perspectieven
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Ds. Jasper Klapwijk Gods verbond met ons Voorganger Thema
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Woord van Leven April 2014.
Praktische Opdracht Gemaakt door: Peter Janine Ruud.
De christelijke boodschap
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
1.4 een geglobaliseerde wereld
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
1. 1 Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus onze broeder, 2 aan de heilige en gelovige broeders in Christus te Kolosse:
Natie is volk, niet staat Eerst is er cultureel nationalisme → gevoel bij elkaar te horen op basis van taal, cultuur, gemeenschappelijk verleden,geloof.
Godsdienst.
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
1 Collectieve Belangenbehartiging De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving Tijd van wederopbouw Jaren 60 Jaren 80 Vanaf 2000 Hoe verder De.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
het goede van onderlinge verbondenheid
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Politiek.
Hoe kunnen wij vandaag Gods stem verstaan…
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Welkom Zondag 30 augustus 2015
Opiniepeiling. O Eens O Oneens 1. Ik voel mij Europees burger. Opiniepeiling.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Woord Van Leven November 2015 “Laat hen allen één zijn.” Johannes 17, 21 Commento di P. Fabio Ciardi OMI.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
§2: politieke stromingen en partijen:
Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden.
Radicaal, orthodox of extremist?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
Fundamenten van De Brug
De Europese eenwording
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Een multiculturele samenleving
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
NATIE: IDEOLOGIE EN WERKELIJKHEID
Wij komen centraal te staan !
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Actief moslimburgerschap Bestaat dat?

Dé moslim bestaat niet Dé allochtoon ook niet Wegvallen van traditionele zorg-, onderwijs-, en opvoedingsystemen in de herkomst landen zorgt voor spanningen tussen: De cultuur van het land van herkomst; De cultuur v/h immigratieland; De culturele veranderingen die optreden onder invloed van migratie.

Extremistische en militante interpretatie v/d islam geeft onverwachte ontwikkelingen Steeds staan drie juridische beginselen centraal: Godsdienstvrijheid Rechtsgelijkheid Scheiding van kerk en staat

Achterstelling, discriminatie, islamfobie/ werkeloosheid, criminaliteit, homofobie, jodenhaat De ene uitsluiting roept de andere op; Op de arbeidsmarkt/ in het onderwijs; Moslims onderling. Groeiend extreem rechts.

Intermenselijke veiligheid in de wijk Ont-anonimiseren voor elkaar; Elkaars gedragscodes leren; Elkaar principes aanreiken waaraan je kunt worden herinnerd; Uiteindelijk elkaar als gelijkwaardige burgers aantreffen binnen het kader van de Nederlandse grondwet en de Universele verklaring van de Rechten van de Mens

Zonder analyse van eigen cultuur geen analyse van andermans cultuur Migratie, Verenigde Naties (blauwhelmen), en globalisering zorgen voor een ‘Nieuw Nederland’; Niet langer een monocultuur maar een transit (waren we altijd al) - mondiale economische en morele - cultuur; Vorming van transnationale verbanden op vele niveaus.

Casus Een Koerdische immigrant die in Frankrijk is genaturaliseerd maar tegelijkertijd zijn Turkse paspoort heeft behouden. Het vrije verkeer van burgers binnen de EU maakt het voor hem mogelijk zich vervolgens in Nederland te vestigen en daar deel te nemen aan lokale en aan Europese verkiezingen. Ook mag hij – als hij dat zou willen – zijn stem uitbrengen bij algemene verkiezingen in Frankrijk en Turkije. Hij is formeel burger van twee staten, burger binnen een lokale politieke eenheid van weer een andere staat en ook nog eens burger van een supranationale eenheid. En bij dit alles kan hij zich nog steeds buitenstaander voelen, omdat hij zich politiek het sterkst verbonden voelt met de statenloze Koerdische natie, die hem geen burgerschapsrechten kan bieden.

Moslim zelforganisaties formuleren nieuwe doelstellingen Opvallend hierin zijn: Openlijke keuze voor burgerschap; Maatschappelijke en politieke participatie; De door de Nederlandse overheid geëiste financiële en politieke onafhankelijkheid van de ‘eigen’ organisaties.

Wat is hierin de dynamiek van ‘de islam’? Kunnen moslims koranverzen en andere leerstellige teksten voor het ‘nut van het algemeen’ toepasbaar maken? Liefde voor God = liefde voor de naaste Wens voor je broeder wat je voor jezelf wenst Vraag: Wie is mijn broeder?

Vanuit ‘eigen volk eerst’ naar nieuw ‘wij’- concept? Wat de mens voor nop doet (Pro Deo) is kenmerkend voor sociaal ‘wij’- gevoel; In Baghavad Ghita, Tora, Bijbel en Koran staat dat niet alleen geloofsgenoten maar alle mensen in nood geholpen dienen te worden; Vrijwilligerswerk in eigen kring maakt mensen rijp voor vrijwilligerswerk buiten eigen kring.

Radicalisering en ontradicalisering Waarom hoorden we Amerikaanse moslims – ook na 9/11 - zeggen: Proud to be American? Ooit een Nederlandse moslim horen zeggen: Ik ben trots dat ik Nederlander ben? Misschien is het de gecombineerde identiteit van burger van een land en burger van een geloof.

Verschuivende begrippen Van huis van de oorlog (Dâr al-harb) naar huis van de vrede (Dâr us-salâm); Oemma: van geloofsgemeenschap naar Nederlandse samenleving; Vanwege dreiging terrorisme kan juridisering déhumanisering worden; Ontradicalisering = déprogrammering.

Verschillen tussen mensen productief maken Aan het eind van de dag staan de agnostische, humanistische, hindoe, joodse, christelijke en moslimbuurvrouw in het zelfde pannetje royco, vegetarische, kosjere of halâl soep te roeren; Bevorder betrokkenheid door mensen mede- eigenaar van het probleem te maken; Zelfredzaamheid cruciaal voor zelfbewustzijn en daarmee voor vermogen maatschappelijke aansluiting te vinden.

Durf te zien wat er gebeurt met open agenda’s Kijk hoe de sociale netwerken van maatschappelijk zwakke groepen in elkaar zitten; Ontwikkel meer dynamische manier van werken, integraal, informeel; en zonder vastgeroeste begrippen. Voorwaarde voor burgerschap is herstel van vertrouwen. Mensen moeten – met al hun verschillen - elkaar leren kennen, respecteren en waarderen. Samen activiteiten ontwikkelen in wijken en buurten: prima middel!