De Nag Hammadi geschriften

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Advertisements

Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Stromen van levend water Johannes
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Wat is de bedoeling van Johannes?
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Jezus vroeg zijn leerlingen: `Wie is de Mensenzoon volgens de mensen?' Matt 16/13.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1. *12 februari 1809 † 19 april
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
zielig & geestig sluit aan op de inleiding - rups - vlinder
57 Toen het nu avond geworden was, kwam een rijk man van Arimatea, genaamd Jozef, die eveneens een discipel van Jezus geworden was. 43 Jozef van Arimatea,
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 19 sept 2013 Rijnsburg 19 sept 2013 Rijnsburg. 2 Lezen: Hebreeën 6:1-8 BELANGRIJK voor het verstaan van de Hebreeën-brief  de brief staat (oorspronkelijk)
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
Wie is mijn naaste? Lucas
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
U zult rust vinden voor uw zielen … Inleiding Mt.11:20-30 Voorjaarsconferentie Dalfsen 8-10 februari 2005.
1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1.
Verlangen naar licht.
Christen zijn in de maatschappij Hilversum, 9 november
1 2 oktober 2014 Rijnsburg 2 oktober 2014 Rijnsburg.
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
Waar gaat het nou toch om?!
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Evangeliënkring Sliedrecht
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
27 okt Zoetermeer 1. voorgeschiedenis  Paulus bezoekt de tempel (21:27)  'ontwijding van de heilige plaats' (21:28)  bijna vermoord (21:31) 
1 donderdag 16 mei 2013 vanaf Hebreeen 4 14 donderdag 16 mei 2013 vanaf Hebreeen 4 14.
24 nov Zoetermeer 1. de context van Filippi
Op heterdaad... Johannes
15 december 2013 Rotterdam 1. Caesarea – een haven, een poort 2.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
2 13 Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israelieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen:
Het evangelie van de opstanding
Transcript van de presentatie:

De Nag Hammadi geschriften 28 augustus Drents Museum, Assen Lautaro Roig Lanzillotta Rijksuniversiteit Groningen

Plan van de lezing Wat zijn de Nag Hammadi geschriften? Wat de Nag Hammadi geschriften niet zijn Wat de Nag Hammadi geschriften wel zijn De ontdekking van Nag Hammadi Beschrijving van de collectie van Nag Hammadi Karakter en belang van de Nag Hammadi geschriften

1. Wat zijn de Nag Hammadi geschriften?

Wat de geschriften niet zijn Nag Hammadi geschriften en Dode zee rollen vaak door elkaar gehaald Ze zijn echter totaal verschillende teksten Ze verschillen van elkaar qua oorsprong, datering, taal, formaat, inhoud, doel, karakter

Verschillen Nag Hammadi geschriften Dode Zee rollen Christelijk In het Koptisch geschreven Codex formaat Gedateerd tussen II-III e. n.C. Gevonden in een enkel kruik Joods In het Hebreeuws, Aramees en Grieks Rol formaat Geschreven tussen 250 v.C. - 50 n.C. Gevonden in verschillende grotten

Overeenkomsten Nag Hammadi geschriften Dode Zee rollen Vondst in de jaren 40 Materiaal: papyrus Heterodoxie Nieuwe licht op het vroege christendom Moeizame publicatie proces Vondst in de jaren 40 Materiaal: voornamelijk papyrus Heterodoxie Nieuwe licht op het vroege Jodendom Moeizame publicatie proces

Een polemische uitspraak van G. Quispel: ‘De boeken van Nag Hammadi zijn veel belangrijker dan de rollen van de Dode Zee. Die vertellen iets over een secte van de Essenen, die heel anders dachten dan de latere rabbi’s. Maar de codices van Nag Hammadi bevatten onthullingen over het Christendom´…

… ‘Daar is het Evangelie van Thomas, 114 spreuken toegeschreven aan Jezus. De oudste laag bevat overleveringen van de oergemeente in Jeruzalem (c. 40 na Christus). Dat is de oudste bron aangaande Jezus die we hebben’. G. Quispel, ‘Woord vooraf’, in J. Slavenburg en W.G. Glaudemans, Nag Hammadi geschriften (Deventer, 2004) 11.

Wat de Nag Hammadi geschriften wel zijn Collectie christelijke teksten van heterodoxe aard Andere vorm van christendom Belangrijke bronnen die nieuwe licht werpen: Op het karakter van het vroege christendom Veelvormigheid i.p.v. eentonigheid Op de geschiedenis van het christendom Orthodoxie: een late ontwikkeling Op de uitwisseling tussen het christendom en andere religieuze en filosofische groeperingen Christenen: mensen uit hun tijd

2. De ontdekking van Nag Hammadi

Nag Hammadi vondst

Moderne reconstructies

Evangelie van Thomas (NHC II,2)

Wanneer?: Oorspronkelijk onduidelijkheid over de datum: 1945, 1946 of 1947? J.M. Robinson dateert de ontdekking met zekerheid in December 1945 J.M. Robinson, “From the Cliff to Cairo. The Story of the Discoverers and the Middlemen of the Nag Hammadi Codices”, Colloque international sur les textes de Nag Hammadi (Leuven, 1981) 21-58.

Waar?: vlakbij Nag Hammadi, Egypte

Nag Hammadi

Jabal-al-Tarif-massief

Voet van de Jabal-al-Tarif-massief

Wie? ‘Rond zes uur ´s morgens, toen ik aan het werk ging vond ik plotseling deze kruik…eerst was ik een beetje bang, omdat er wel eens wat in zou kunnen zitten –een jinn, een boze geest. Ik was alleen toen ik de kruik kapot sloeg… (en ontdekte) dat er een boek met verhalen in zat’. Muhammad Ali-Khalifah Al-Sammam

Wat?: Een kruik zoals deze Twee kruiken van de Basilica van St. Pachomius

Wat zat erin? Oorspronkelijk 15 mss?: Muhammad Ali-Khalifah Al-Sammam met zijn moeder

Wat zat erin? Oorspronkelijk 15 mss?: Traditioneel buitenoven

Wat zat erin? Oorspronkelijk 15 mss?: Een “paar” worden verbrand Misschien 2/3 mss gaan verloren

De eerste jaren na de ontdekking Codex III: 4 oktober 1946 het Departement van Antiquiteiten plaatst het in het Coptic Museum in Caïro Codex XII: half verbrand, half verkocht aan buren van Ali Codex I: Jung codex, gekocht door G. Quispel en de Jung Foundation Codex ???: door een antiquiteiten handelaar in Caïro verkocht De rest van mss aan Phocion J. Tano verkocht Ze worden genationaliseerd: De collectie komt uiteindelijk in het Coptic Museum te zitten

Moeizame proces van uitgave J. Doresse krijgt van Togo Mina acces tot Cod. III Plannen om een Franse vertaling te maken 1949: overlijden van T. Mina; plannen gaan niet door

Uitgave van de eerste teksten 1956-1959: uitgave van het Evangelie van Thomas voorbereid A. Guillaumont et al., The Gospel according to Thomas (Leiden: Brill, 1959) editio princeps

Pahor Labib (van 1951 tot 1965 dir Pahor Labib (van 1951 tot 1965 dir. Coptic Museum) overweegt een algemene editie van de codices door A. Böhlig en M. Krause

Unesco facsimile editie 1956-1975: geleidelijke publicatie van Jung Codex 1970: Plannen voor de Unesco Facsimile edition 1977: uitgave van The Nag Hammadi Library in English 1972-1984: uitgave door Unesco, 12 facsimile banden

3. Beschrijving van de collectie van Nag Hammadi

Collectie manuscripten 12 papyrus codices: boekformaat 8 papyrus pagina’s uit een 13de manuscript Gebruikt voor de kaft van codex VI 51 tractaten, waarvan 45 verschillende werken

Boeken in de Oudheid: formaat Rol of volumen Oneconomisch Alleen aan een zijde gebruikt Minder schrijfoppervlak a.g.v. marges en colema Meerdere rollen voor een boek nodig Moeilijk gebruik Rollen en uitrollen Makkelijk breekbaar Meerdere rollen voor een boek Moeilijk om te lezen

Volumen of ‘rol’

British Museum. Papyrus 1532, CLA 2, num. 208, epitome Titus Livius P.Oxy 2075

Papyrus Voor het productieprocess, zie http://www.lib.umich.edu/papyrus_making/lg_peeled.html

Codex of boek Voordelen Economisch Makkelijker gebruik Meer oppervlak ter beschikking Aan beide zijden Geen colema, direct gebonden Meer tekst in een codex Makkelijker gebruik Breekt minder makkelijk Meerdere teksten in een boek Teksten makkelijker te vinden Makkelijker om mee te nemen en archiveren

Codex of boekformaat Caudex of codex ‘houtblok’ Oorspronkelijk aan elkaar verbonden wastafels Met houten randen/frame Samengebonden met touwen Reconstructie van een codex

Voorbeelden uit Pompei: codex en papyrusrol detail Terentius Neo en zijn vrouw, Pompei, Naples, National Museum, 9058

Nag Hammadi Bibliotheek Nag Hammadi collectie: 12 papyrus codices Begraven in de 4e eeuw, waarschijnlijk na 367 CE Bevat 51 geschriften in het Koptisch

Koptische alfabet: Griekse alfabet demotische tekens

Nag Hammadi Bibliotheek Nag Hammadi collectie: 12 papyrus codices Begraven in de 4e eeuw, waarschijnlijk na 367 CE Bevat 51 geschriften in het Koptisch Terminus ante quem: medio 4e eeuw Datum: kartonnage brieven en documenten

Nag Hammadi Codices: Kartonnage

Nag Hammadi Bibliotheek Nag Hammadi collectie: 12 papyrus codices Begraven in de 4e eeuw, waarschijnlijk na 367 CE Bevat 51 geschriften in het Koptisch Terminus ante quem: medio 4e eeuw Datum: kartonnage brieven en documenten De teksten oorspronkelijk in het 2e eeuw in het Grieks geschreven

Evangelie van Thomas (NHC II,2) Begin van het Evangelie van Thomas (NHC II,2) Bladzijde van Oxyrhynchus Papyrus 1. Evangelie van Thomas. Het bevat uitspraken 26-30 plus 77b, 31-33. In het Grieks; laat II/III n.C.

4. Karakter en belang van de Nag Hammadi geschriften

Nag Hammadi geschriften De meeste teksten: nieuwe composities door christenen Filosofische teksten: fragment uit Plato’s Staat 588a-589b (NHC VI,5) Teksten uit de Corpus Hermeticum: Asclepius 21-29 (NHC VI,8)

Gnostisch-christelijke teksten Ze geven ons inzicht in een bijzondere type christendom Met een negatieve visie van wereld: antikosmische dualisme Met een negatieve visie van het lichaam: antisomatische dualisme Alleen de geest is goddelijk en eeuwig, maar het zit gebonden in een materiële gevangenis

Gevallen conditie van de mens Sommige teksten schrijven het aan een kwaadaardige demiurg of schepper God toe

Vertolking van de Gnosis (NHC XI,1) 6.30-35: “…aangezien hij ons naar beneden [gebracht heeft], en ons in netten van vlees gebonden heeft. Aangezien het lichaam een tijdelijk verblijfplaats is, die de krachten en machten als een woonplaats hebben, verviel de mens daarbinnen, na gevangen te zijn in het vormsel, tot lijden”

Theologische dualisme Allerhoogste, transcendente God, vader van de onsterfelijk geslacht Lagere, arrogante en kwaadaardige schepper God, die de menselijke ziel en lichaam schept als gevangenis voor de goddelijk vonk (scintilla animae)

Gevallen conditie van de mens Sommige teksten schrijven het aan een kwaadaardige demiurg of schepper god Andere teksten leggen het uit als gevolg van een proces van verval

Drievoudige Verhandeling (NHC I, 5) 77.17-25 “want hij (de Logos) kon het niet verdragen het licht te aanschouwen, maar richtte zijn blik naar de afgrond, en twijfel overviel hem. Daardoor ontstond een uiterst pijnlijke verdeeldheid in hem en een afwending. Uit deze twijfel en verdeeldheid ontstond het vergeten en de onwetendheid over zichzelf en dat wat is”

Evangelie der Waarheid (NHC I,3) 17.10-17 “…onwetendheid omtrent de Vader bracht angst en vrees teweeg en de angst verdichtte zich tot een mist, zodat niemand kon zien. Hierdoor werd de dwaling eigenmachtig, zij bracht in leegte haar materie tot stand, zonder kennis van de waarheid; zij maakte een schepping die in kracht en schoonheid de waarheid moest vervangen”

Gnosis Gnosis, uit het Grieks ´kennis´ stelt men in staat om zichzelf uit de gevangenis te bevrijden De enige middel om verlossing te bereiken Maar de mens heeft zijn goddelijke natuur vergeten en is verdwaald in de wereld De barmhartige hoogste God grijpt in: hij stuurt een verlosser/verkondiger naar de mensen toe

Authentieke Leer (NHC VI,3) 26.8-26 “Maar omdat de Vader zijn rijkdom en majesteit wilde openbaren, plaatse hij deze grote strijd in deze wereld, met de wens dat de strijdende partijen zouden worden onthuld en dat ieder die strijd levert díe zaken verzaakt die (eigenmachtig) tot bestaan gekomen waren en die ze dankzij een verheven en onbevattelijke kennis verachten en dat zij zouden ontvluchten naar Hem-die-Is”

Authentieke Leer (NHC VI,3) 26.26-27.1 “En degenen die ons bestrijden zijn onze tegenstanders. Hij wil dat wij in de strijd die wij leveren, hun onwetendheid zullen overwinnen met onze kennis, omdat wij de Ondorgrondelijke, uit wie wij voortgekomen zijn, van aanvang af reeds kennen. In deze wereld bezitten wij niets, opdat niet de macht van de wereld ... ons zou ophouden in de hemelse sferen, waarin de universele dood vertoeft...”

Goddelijke regio Structuur van de Kosmos volgens de Ophiten Diagram (Origenes, Con.Cels. 6.24-38) Astraal gebied Aarde

Verband kosmologie - antropologie Transcendente gebied: God Intellect, geest, logos Astraal gebied: machten Ziel Ondermaanse regio: mens Lichaam

De verlosser(s) Jezus speelt een belangrijke rol als verlosser Niet door zijn leiden en dood (Paulijnse christ.) Maar door een verlossing “van binnen uit” (Slavenburg) Als wijsheidsleraar maakt Jezus zijn volgelingen bewust van hun goddelijke afkomst

Evangelie van Thomas (NHC II,2) prol.-1 “Dit zijn de geheime woorden die de levende Jezus sprak en die Didymus Judas Thomas opschreef. En hij zei: Ieder die de betekenis van deze woorden vindt, zal de dood niet smaken”

Andere verlossers Seth: Openbaring van Adam (NHC V,5) Eerste Gedachte: Drievormige Eerste Gedachte (NHC XIII,1) Vrouwelijke Spirituele Principe (door de slang): Het Wezen van de Machten (NHC II,4) 89.31-90.12 Slang (“Instructeur”): Oorsprong van de Wereld (NHC II,5) 118.24-119.6 Epinoia (Reflectie van het licht) in de vorm van een adelaar: Geheime Boek van Johannes (BG) 60.19–61.7

Twee christendoms Orthodoxe christendom Gnostische christendom Een God De wereld is goed Mens gevallen door zonde Verlossing door Jezus’ dood De mens is een eenheid Twee Goden De wereld is slecht Mens gevallen door een fout/ de demiurg Verlossing door kennis De mens bestaat uit drie delen, alleen de geest eeuwig

Aanvullende informatie Zie: Nag Hammadi archive: Claremont colleges digital library http://ccdl.libraries.claremont.edu/cdm/landingpage/collection/nha Gnosis Archive: http://gnosis.org/welcome.html